וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקרים עדכניים: אובמה פותח פער – איפה שחשוב

27.9.2012 / 0:01

אוהיו, פלורידה, פנסילבניה – מדינות המפתח שיכריעו את המירוץ לנשיאות ארה"ב הולכות והופכות ל"כחולות", כאלה שיעניקו את קולותיהן לנשיא המכהן. אובמה בדרך הבטוחה לניצחון?

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

הרבה עבר בשבועות האחרונים על נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, מאז סיים את הוועידה הדמוקרטית בשארלוט. היו שם רגעים קשים (כמו מותו של השגריר האמריקאי בלוב), אבל גם רגעים טובים יותר עבורו, דוגמת ההדלפה מנאומו של יריבו מיט רומני בכנס סגור, בו לעג על כמעט מחצית מהציבור האמריקאי. כעת נראה שהתקופה הקצרה הזו היא ככל הנראה מה שהיה חסר לנשיא המכהן כדי להגיע לעמדה מצוינת לקראת הבטחת ארבע שנים נוספות בבית הלבן: סקר משותף לעיתון "ניו יורק טיימס", רשת CBS ומכון המחקר Quinnipac קובע כי הנשיא פתח על יריבו פער משמעותי בשלוש מדינות המפתח במירוץ – פלורידה, אוהיו ופנסילבניה. על פי הערכות המומחים, די לאובמה בניצחונות בשתיים מהשלוש הללו, כדי להבטיח לעצמו כהונה נוספת.

בחירות לנשיאות בארה"ב - סיקור מיוחד בוואלה!

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בעצרת בחירות באוניברסיטה באוהיו, ארה"ב. רויטרס
בדרך הנכונה לניצחון. אובמה בעצרת בחירות באוהיו, היום/רויטרס

חשוב להדגיש כי על אף שאובמה מוביל ביציבות כמעט מתחילת המירוץ על רומני בסקרים "הארציים", לא הם אלו שחוזים נכונה את תוצאות הבחירות. על פי שיטת הבחירות בארצות הברית, על מועמד לזכות במרבית (270) קולות 538 "האלקטורים" כדי להבטיח את הנשיאות. אלה מתחלקים באופן יחסי לגודל האוכלוסיה במדינה מסוימת בארצות הברית, בתוספת שני אלקטורים לכל מדינה, בלי קשר לגודלה. מועמד שזכה למרבית הקולות במדינה מסוימת, גם אם מדובר ברוב זעום – יזכה בכל האלקטורים שברשותה. לדוגמה, אם אובמה יזכה לרוב של 51% בלבד בקליפורניה הגדולה (לה 55 אלקטורים), הוא יזכה לכל 55 קולותיה בדרך למספר הזהב, 270. על כן, מתאמצים המועמדים להגיע לניצחון במדינות "צמודות" יחסית, כדי להבטיח שכל קולותיהן יעברו לצדם. שלוש כאלה, שנחשבות גם למדינות גדולות יחסית, הן פלורידה, אוהיו ופנסילבניה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

זה שוב ייגמר בפלורידה?

ההישג המשמעותי, על פי הסקר האחרון, הוא ללא ספק באוהיו (18 אלקטורים). המדינה נחשבת למקום בו נערך מירוץ צמוד במיוחד בין הרפובליקנים לדמוקרטים, ולא בכדי ביקרו בה היום שני המועמדים. על פי הסקר, שנערך לאורך השבוע האחרון, אובמה זוכה לתמיכת 53% מהמצביעים באוהיו, לעומת 43% בלבד לרומני – פער דו-ספרתי, לראשונה מאז החל המירוץ, כשנותר עוד מעט יותר מחודש עד לבחירות בשישה בנובמבר. גם בפנסילבניה (20 אלקטורים) מגדיל הנשיא את הפער שלו, ושיעור התמיכה בו עומד כעת על 54%, לעומת 42% בלבד לרומני. בחודשים האחרונים אמנם הוביל אובמה במדינה זו על יריבו, אולם גם כאן מדובר בגידול דרמטי של הפער ביניהם.

המדינה שנחשבת למלכה של מדינות המפתח היא כמובן פלורידה (29 אלקטורים), שהכריעה את הבחירות באופן שנוי במחלוקת ב-2000, לטובת הנשיא בוש. למעשה, מאז 1996 פלורידה היא זו שזכתה "להכתיר" את הנשיא הבא. מי שלקח אותה, לקח את כל הקופה. גם כאן זוכה אובמה לפער הולך וגדל – על פי הסקר האחרון, הוא מוביל על רומני ב-9%: 53% יבחרו בנשיא המכהן שוב, לעומת 44% שידרשו שינוי. יצוין כי במדינה זו, סבורים הפרשנים, לרומני יש יותר מה להפסיד – אובמה עשוי לזכות בכהונה שנייה גם אם יפסיד בפלורידה (כאמור, אם ינצח בפנסילבניה ואוהיו), בעוד שאם רומני מפסיד שם – העסק, כנראה, גמור.

אפילו קרל רוב, היועץ האסטרטגי הרפובליקני שכבר הצליח להביא את הנשיא בוש לניצחון בדקה ה-90 ב-2004, שהבטיח את כהונתו השנייה, כבר מודה בעצמו שהעסק באוהיו סגור, כשהוא טוען ש"על רומני להתמקד בדרכים אחרות להגיע לבית הלבן, מלבד זו שעוברת באוהיו". יצויין כי בין היתר, מייחסים הפרשנים את יתרונו של אובמה באוהיו לכך שהיא אחת המדינות שתלויות יותר מכל בתעשיית הרכב – זו שאובמה נחלץ להצילה בראשית כהונתו.

מפעל פורד במיזורי, ארצות הברית. AP
ההצלה של תעשיית הרכב תעזור לו בבחירות. מפעל פורד במיזורי/AP

יש המנתחים את תוצאות הסקר ככאלו שסוללות את דרכו של אובמה לארבע שנים נוספות בבית הלבן. על פי ההערכות, אובמה כרגע "אוחז" ב-265 אלקטורים, בעוד שיריבו הרפובליקני רומני זוכה ל-191 בלבד (ו-82 עוד נמצאים בקופה). אם אכן ינצח בכל המדינות בהן חוזרים לו הסקרים ניצחון כיום, הוא ייבחר שוב לנשיא. עם זאת, עוד חזון למועד – ובדרך לשישה בנובמבר צפויים בארצות הברית עוד מספר אירועים משמעותיים – שני דו"חות אבטלה עוד צפויים להתפרסם, ובעיקר: למועמדים צפויים עוד שלושה עימותים טלוויזיוניים זה מול זה. וכמובן, אלה רק האירועים הצפויים; איש לא יכול לצפות מתי תגיע הדלפה מביכה נוספת לרומני, או עוד בדיחה גסה מצדה של אשת סגן הנשיא ביידן.

בחירות לנשיאות ארה"ב - כותרות נוספות
אשתו של סגן הנשיא ביידן סיפרה בדיחה גסה - בטעות
קלינטון: ”לא הייתי משקם את הכלכלה בכהונה אחת”
פרשנות: רומני מלקק את הפצעים ואובמה לוטש עיניים לקונגרס

(עדכון ראשון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully