וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבת אחרונה במאחז: תושבי מגרון עושים חשבון נפש

יהושע בריינר

31.8.2012 / 16:03

בית המשפט העליון קבע כי על המדינה לפנות את המאחז שליד רמאללה בשבוע הבא, והתושבים מתכוננים לשבת "שמחה וכואבת". לדבריהם, הסיכויים להתנגדות בפינוי נמוכים ביותר

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: אמיר קוטיגרו, קריינות: יהושע בריינר

שבת אחרונה במגרון - והחיים במאחז שעתיד להתפנות נמשכים כרגיל: על אף שעד יום שלישי בשבוע הבא כבר לא יישאר תושב במאחז, במגרון מנסים להמשיך בחייהם ואיש מהם לא התחיל אפילו לארוז. "אנחנו עדיין מעכלים את פסק הדין", מספרת אחת התושבות, "עבורנו זה רגע לא קל אבל מכאן אנחנו מתכוונים רק להמשיך ולהתגבר על המכה שקיבלנו". איתי הראל, היה אחד ממקימי המאחז. הראל מתייחס לשבת הקרובה כשבת עוצמתית במאחז שהחל בכמה חפירות ארכיאולוגיות והפך תוך שנים למאחז הגדול ביותר בגדה המערבית. "יש הרבה מאוד מחשבות ואני מניח שזו תהיה שבת שמחה מאוד וכואבת מאוד", הוא אומר. הראל הוא אחד מבעלי בתי הקבע במגרון. קומתו נמוכה אך מבטו ניצת בכל הזדמנות שהוא מדבר על היישוב שהקים. גם הוא מבין שאחרי המאבק, בשבוע הקרוב הוא יצטרך לעזוב את המקום.

ההתנחלות מגרון, אוגוסט 2012. עומר מירון
מגרון, שבת אחרונה על תלו/עומר מירון

"אין לנו ספק שמכל זה ייצא רק טוב אבל הכאב שלנו הוא ברור מאליו", אומר הראל, "נכון שיש הרבה כאב ותסכול אבל אנחנו בטוחים שהם יתועלו לבנייה וצמיחה. אני באופן אישי לא התחלתי לארוז ואין לי כוונה להתחיל. עד שלא נגיע לשם, לרגע האחרון, אני לא מתכוון לעשות כלום". על המקרר בביתו, הוא מספר, תלויים שני צווי מילואים שקיבל. הראשון שבהם הוא ל-4 לספטמבר, המועד האחרון שבו קבע בג"ץ כי על המאחז להתפנות. הראל מתכוון להיות שם, בצבא, ביום שלישי. הצו השני הוא לאוקטובר, גם לצו הזה הוא מתכוון להתייצב. "זה המסר החשוב ביותר עבורנו", הוא מדגיש, "עם כל הניסיונות של 'שלום עכשיו' ודומיהם לשים חומה ביננו לבין אהבת העם והמדינה, אני מתכוון להיות שם במילואים. עם כל הכאב ולצד תחושת הבגידה הקשה, תחושת העוול והרשע לשמו, אין כאן משהו שלא נצליח להתגבר עליו".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
ההתנחלות מגרון, אוגוסט 2012. עומר מירון
"בעוד כמה שנים יהיה גם גם מגרון עילית וגם את שכונת גבעת היקב". גבעת היקב/עומר מירון

אמש התכנסו כל תושבי המאחז על מנת להיערך לקראת הפינוי המתקרב. פינוי אלים, זה כבר ברור, לא יהיה שם. חלק מהתושבים הציעו הצעות שנעו "מעמונה לעצמונה", כלומר, מפינוי בעימותים לפינוי מוסכם. ביום שלישי לא יהיה שם עמונה, בזה כולם בטוחים. השאלה היחידה כעת היא האם להתפנות עצמאית או להביע התנגדות פסיבית על ידי כך שיפונו בסיוע הכוחות. בשלב הזה, מרבית המשפחות צפויות להתפנות בעצמן. הם רוצים להיות אדונים לגורלם. במצב הנוכחי, הם מבינים שמאבקם הוביל להישגים רבים: שכונה חדשה במימון ובאישור המדינה, מבנים שיישארו על תילם גם אחרי הפינוי, שכונה נוספת שמפותחת עבורם בהתנחלות אדם הסמוכה. ביום שלישי ייגמר רק סיבוב נוסף במאבק על מגרון, עוד צפויים מאבקים נוספים לשוב למקום. "מי שלא רצה אותנו במגרון יקבל עוד לפחות שני יישובים", אומר איתי חמו, דובר היישוב, "אתם תראו שבעוד כמה שנים יהיה גם גם מגרון עילית וגם את שכונת גבעת היקב".

ההתנחלות מגרון, אוגוסט 2012. עומר מירון
שבת שמחה וכואבת. מגרון/עומר מירון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully