וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: כך יתפנה המאחז מגרון, שלב אחר שלב

יהושע בריינר

31.8.2012 / 9:30

בלעדי לוואלה! חדשות: בין נציגי המתנחלים ומערכת הביטחון מתגבש מתווה לפינוי מרצון של התושבים. בשונה מפינוי שכונת האולפנה, יתאפשר לתושבים לשוב למאחז כדי לארוז חפציהם

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יותם בן דוד, קריינות: לירון בארי

צפו בתגובות להחלטת בג"ץ על פינוי המאחז:

תושבי המאחז מגרון יצעדו ברובם "בראש מורם" ובהסכמה לעבר אתר המגורים הזמני, המאחז יוכרז כשטח צבאי סגור, ולבסוף ישובו הגברים למאחז לטובת אריזת חפציהם האישיים - כך, צעד אחר צעד, מסתמן מתווה פינוי מגרון שנודע היום (שישי) לוואלה! חדשות, בעת שמתווהו הסופי של הפינוי מתגבש בין נציגי המתנחלים לבכירים במערכת הביטחון. השבוע פסק בג"ץ, לאחר 13 שנים של הליך משפטי, כי על המדינה לפנות את המאחז עד יום שלישי בשבוע הקרוב.

תושבי מגרון זועמים: "נלחם מלחמת צדק". גדעון צנטנר
שני הצדדים שואפים להימנע מכל אלימות. מגרון/גדעון צנטנר

בימים האחרונים נועדו הצדדים בניסיון לגבש מתווה של פינוי בהסכמה ללא צורך בעימותים, תוך שהכול מבקשים כי מעבר התושבים לשכונת המעבר, "גבעת היקב", יתבצע בצורה מכובדת וללא כל אלימות. כעת, משהכריע בג"ץ על פינוי המאחז עד יום שלישי הקרוב, נראה כי בין נציגי מערכת הביטחון לנציגי המתנחלים לא נותר אלא לסגור קצוות אחרונים בגיבוש המתווה.

כפי המסתמן, עד למועד הפינוי ובזמן שייקבע בין המתנחלים לנציגי צה"ל ומערכת הביטחון, יצאו מרבית תושבי המאחז מבתיהם ויעזבו את מגרון ללא התערבות מצד כוחות המשטרה. המתנחלים, שהדגישו כי ימנעו מכל עימות והדגישו בשיחות כי רצונם שהפינוי ייעשה בצורה מכובדת, שאחת האפשרויות היא שיקיימו צעדה ממגרון לאתר הזמני או להתנחלות הסמוכה עפרה. עם פינוי התושב האחרון, תעבור השליטה על המאחז כולו ועל המבנים שבו לידי צה"ל, שיכריז על היישוב כולו כעל "שטח צבאי סגור", וכן יציב שמירה על האזור כולו על מנת למנוע מפעילי ימין קיצונים להשתלט על המבנים.

שלא כמו בשכונת האולפנה, הציוד ייארז בידי התושבים

על פי התכנון, בימים שלאחר הפינוי, ישובו הגברים למאחז, בתיאום עם נציגי צה"ל והמשטרה, ויפנו מהמקום את חפציהם האישיים שיועברו ל"גבעת היקב", המרוחקת כשני קילומטרים ממגרון. האופן בו יתאפשר למתנחלים לארוז את ציודם האישי, הנו בניגוד לדרך בה פונתה שכונת האולפנה, ממנה פינו את הציוד אנשי משרד הביטחון. במגרון, כפי הנראה, מבקשים להראות כי אין להם כוונה להיעזר במשרד הביטחון, כחלק מהרצון להראות שהפינוי אכן נעשה "בקומה זקופה", מתוך תקווה לשוב למגרון בעתיד. לאחר פינוי הציוד האישי, יחל פינוי של המבנים היבילים הנמצאים במאחז ואילו מבני הקבע במקום ייהרסו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הציוד האישי יועבר ל"גבעת היקב", המרוחקת כ-2 קילומטרים ממגרון. שכונת המעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם זאת, על אף שכך מסתמן משיחותיהם האחרונות, המתווה אינו סוכם באופן סופי בין הצדדים והחשש הגדול במערכת הביטחון אינו מאנשי מגרון, אלא דווקא מאנשי הימין הקיצוני שעלולים להגיע למאחז ולמנוע את הפינוי. במקביל, נרשמת דאגה מהאפשרות שפעולות "תג מחיר" יבוצעו נגד פלסטינים באזור, כשלא נפסלת אפשרות בה ינסו פעילים קיצונים לתקוף גם את כוחות צה"ל או המשטרה. בשל כך, עשוי צה"ל להכריז כבר בימים הקרובים על מגרון כשטח צבאי סגור, כדי למנוע מפעילי ימין להגיע למקום. בנוסף, קיים חשש אחר כי חלק מתושבי מגרון יתעקשו להישאר במאחז, גם אם לא יפעלו באלימות, ויבקשו להביע "התנגדות פסיבית" כך שיאולצו הכוחות לפנותם בעצמם.

מגרון: "זה יסתיים בשני יישובים, זהו הדיל"

מהמאחז מגרון נמסר בתגובה לדברים כי "סיפורו של היישוב ייגמר בשני יישובים. ראש הממשלה הוא האחראי הבלעדי למצב שנוצר בו ממשלתת ליכוד לאומית הורסת יישוב חי אשר יושב על אדמות בבעלות יהודית. ראש הממשלה נתניהו הצטרף אמש כמו תמונת מחזור על קיר שחור לראשי ממשלות קודמים אשר הניפו יד על ההתיישבות. במגרון יישאר יישוב יהודי ואף בשכונת היקב ובאדם. זהו הדיל של היישוב מגרון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully