וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר הפיגוע: על מי יוטל איסוף המודיעין בסיני?

7.8.2012 / 8:52

יכולת האיסוף של קהילת המודיעין אמנם השתפרה פלאים, אך עדיין לוקה בחסר. בקרוב יכריע הדרג המדיני בשאלה האם להטיל את משימת האיסוף על אמ"ן או שב"כ, שכרגע מתחלקים ביניהם

צילום: שי מכלוף, דו"צ, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אמיר בוחבוט

בביקורו האחרון של ראש אגף המודיעין, אלוף אביב כוכבי בפני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת תיאר כוכבי בפני חברי הכנסת את התפתחות הטרור בחצי האי סיני וביקש להיפרד מהמונח "ג'יהאד עולמי" ולהחליפו במונח "טרור איסלמי". מדובר בהתארגנויות שמתחילות עם רעיון ועל בסיס סרטון ב"יו-טיוב", ולא כארגון כמו אל-קאעדה וארגוני הטרור הפלסטיניים ברצועת עזה.

מרבית הקבוצות מורכבות מבדואים, אך ישנם גם שמגיעים ממדינות ערב, בהן תימן, סודן, לוב, על רקע בעיות כלכליות קשות במדינות המוצא שלהם. מטרת הגעתם לסיני היא למצוא מפלט ולהיכנס לעולם האיסלמי הקיצוני, תוך כדי הניסיון לממש את רעיונות הטרור, כשהקרבה לגבול הישראלי ואמצעי הלחימה הרבים שיש בסיני מגבירים את רמת המוטיבציה.

משוריין שרוף שבו השתמשו פעילי ג'יהאד במתקפה על מצרים וישראל. AP
הקרבה לגבול הישראלי ואמצעי הלחימה הרבים שיש בסיני מגבירים את רמת המוטיבציה/AP

משימת האיסוף המודיעיני באזור מתחלקת כיום בין אגף המודיעין בצה"ל לבין שב"כ, ללא חלוקה ברורה, אך בקרוב יידרש הדרג המדיני להכריע בשאלה מי יהיה גורם האיסוף המוביל ועל מי תוטל האחריות. יכולת האיסוף של קהילת המודיעין בסיני השתפרה פלאים בשלוש השנים האחרונות, אך היא עדיין לוקה בחסר. ריבוי קבוצות הטרור באזור, מקורות מימון לא קבועים, שכירי חרב שמבצעים פעולות עבור אחרים תמורת כסף, חוסר המשילות המצרית באזור ו"האביב הערבי" מעצימים את האתגר המודיעיני. גורם ביטחוני בכיר הסביר שעם ההחלטה על הטלת האחריות על אחד הגופים, יגיעו משאבים גדולים יותר שיאפשרו איסוף רחב ואפקטיבי יותר מהיום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
עמדה מצרית בגבול עם רצועת עזה לאחר מתקפת ג'יהאד שבה נהרגו 15 חיילים מצרים. רויטרס
עם ההחלטה על הטלת האחריות על אחד הגופים, יגיעו משאבים גדולים יותר שיאפשרו איסוף רחב ואפקטיבי יותר/רויטרס

בתוך כך, נוצר מצב שעד היום נותרה התעלומה סביב הפיגוע שאירע לפני כשנה בעין נטפים בכביש 12 בגבול מצרים, וזהותם של מרבית הפעילים שנהרגו או לקחו בו חלק לא נחשפה. בפיקוד דרום מודים גם היום, שיש קווי דמיון ברורים בין הפיגוע בעין נטפים לפיגוע שהתרחש ביום ראשון בערב בכרם שלום.

נדרש תחקיר יסודי כדי לעקוב אחר הבדואים בסיני

בקהילת המודיעין מדגישים כי בשונה מהאחיזה המודיעינית הטובה של ישראל בגדה המערבית וברצועת עזה, בחצי האי סיני יש תרבות שונה, מנהגים והתנהלות שונים לחלוטין - שדורשים למידה ומחקר יסודיים ומשאבים שונים כדי לעקוב אחרי כמות גדולה יותר של שבטים בדואים במרחבים עצומים, חמולות וקבוצות "טרור איסלמי". במערכת הביטחון מבהירים כי על אף האתגר המודיעיני והקושי למקד את ההתרעות בכל פעם, הצליח שב"כ בשבוע האחרון להגיש התרעה ממוקדת לצה"ל, שנערך בהתאם וסיכל פיגוע שאם היה יוצא לפועל, היה גורם לאסון כבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully