וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התבטאות גזענית? כך הכעיס רומני את בכירי הרשות

ניר יהב

30.7.2012 / 20:27

בכירים ברשות זועמים על התבטאותו של המועמד הרפובליקני שטען כי הבדלי התרבות הם ככל הנראה הגורם לחולשת הכלכלה הפלסטינית. "הכלכלה לא יכולה למצות עצמה בגלל הכיבוש"

צילום: דניאל בוק, שי מכלוף, רויטרס; עריכה: טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ'

ההנהגה הפלסטינית רותחת מזעם על המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב, מיט רומני, לאחר שאמר כי ייתכן והכלכלה הישראלית חזקה יותר מזו של הפלסטינים בשל "סיבות תרבותיות". הצהרתו של רומני עוררה כעס רב ברשות הפלסטינית, שהגדירה את האמירה של המועמד לנשיאות שביקר ביומיים האחרונים בישראל כ"גזענית". רומני גם הכעיס את הרשות הפלסטינית כשכינה את ירושלים "בירת ישראל".

באירוע לגיוס תרומות שקיים הבוקר (שני) בישראל לפני שעזב לפולין, אמר רומני כי הוא תוהה מדוע לישראל יש יתרון כלכלי עצום על פני השטחים הפלסטינים. "התמ"ג בישראל הוא כ-21 אלף דולר לנפש ובשטחים שנמצאים תחת הרשות הפלסטינית התמ"ג עומד על כ-10 אלף דולר", אמר. "זה הפרש דרמטי".

"תערובת של גזענות ובורות"

רומני ציין כי שני ספרים השפיעו על גיבוש עמדתו סביב נושא זה, וסיפר כי נטען בהם שסיבות תרבותיות הן אלו שמובילות לפערים גדולים בעוצמה הכלכלית בין שתי מדינות סמוכות, כמו למשל ארה"ב ומקסיקו. "התרבות היא זו שעושה את כל ההבדל", סיכם. "וכשאני מגיע לכאן (לישראל – נ.י), מתבונן על העיר הזו (ירושלים – נ.י), ובוחן את הישגי בני העם הזה, אני מבין את כוחה של התרבות ושל דברים נוספים".

בכיר הרשות הפלסטינית ד"ר סאיב עריקאת הגיב בכעס על דבריו של רומני: "זו הצהרה גזענית", אמר לסוכנות הידיעות AP. "האדם הזה אינו מבין שהכלכלה הפלסטינית לא יכולה למצות את הפוטנציאל שלה בגלל הכיבוש הישראלי. נראה לי שלאיש הזה חסר מידע, ידע, חזון והבנה של האזור ושל העמים שחיים פה".

עריקאת הביע זעם גם על דבריו של רומני בישראל, שירושלים היא בירת ישראל, בניגוד מוחלט לעמדה האמריקאית הרשמית. "דברים אלה לחלוטין לא מקובלים עלינו", אמר.

ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) תקף אף הוא את דבריו של רומני. לדבריו, "דברי רומני על עליונות תרבותית יהודית כהסבר לפער הכלכלי מול הפלסטינים הם תערובת של גזענות ובורות לצד התעלמות מהמגבלה של כלכלה תחת כיבוש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully