וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענת קם תתבע את אורי בלאו על חשיפתה כמקור

גלעד גרוסמן

30.7.2012 / 14:09

במסגרת דיון הערעור שהגישה נגד עונשה, גילה פרקליטה של קם כי בכוונתה להגיש תביעה נגד עיתונאי "הארץ". בבקשה להקלה בעונשה, נטען כי לא נכון לייחס לה מניע אידיאולוגי

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק

ענת קם מתכוונת להגיש תביעה נגד עיתונאי "הארץ", אורי בלאו, בשל חשיפתה כמקור עיתונאי, כך גילה היום (שני) פרקליטה, עורך הדין אילן בומבך, במהלך דיון בערעור שהגישה קם לבית המשפט העליון נגד עונש ארבע השנים וחצי שנגזרו עליה בגין מסירת מסמכים סודיים של צה"ל. עם זאת, התביעה תוגש רק לאחר הכרעה בערעור, שתלויה במתן גזר דין לבלאו בבית משפט השלום בתל אביב, לאחר שהגיע להסדר טיעון עם הפרקליטות בגין החזקת מידע סודי.

בבקשה להקל בעונשה של קם, שהעבירה לידי בלאו כ-1,800 מסמכים שהעתיקה ממחשבי לשכת אלוף פיקוד המרכז, חלקם מסווגים כסודיים וסודיים ביותר, אמר בומבך כי "יש פער עצום ובלתי נתפס בין הענישה בעניינה של קם למתחם הענישה בעבירות מסוג זה". מנגד, הפרקליטות טענה כי "מעשיה (של קם, ג"ג) היו עלולים לגרום לסכנה קיומית".

עו"ד בומבך טען כי היו עשרות מקרים שבהם נאשמים שביצעו עבירות חמורות יותר, כהגדרתו, ממעשיה של קם, אולם נגזרו עליהם עונשים קלים יותר. בין השאר, הוא ציין את המקרה של תא"ל (במיל') יצחק "יצה" יעקב, שנידון לשנתיים מאסר על תנאי. בנוסף, הוא התייחס לאורי בלאו, וטען שמעשיו והתנהלותו היו חמורים בהרבה משל קם. לדבריו, בלאו נהנה מהגנת הפרקליטות, למרות שלא שיתף פעולה עם החוקרים, "קם לא עזבה לחו"ל ולא התלה בשב"כ", אמר.

בומבך גם הזכיר את טלי פחימה שהורשעה בדצמבר 2005 במגע עם סוכן חוץ ומסירת מידע לאויב, שבשל "נימה של חרטה" נידונה לשלוש שנות מאסר. "קם שיתפה פעולה לחלוטין עם השב"כ, הודתה מיד, לא היה צריך לטלטל אותה או להביא את קפטן ג'ורג'". עו"ד בומבך גם טען כי לא נכון לייחס לקם מניע אידיאולוגי פסול. "היא היתה צעירה ופעלה בקלות דעת", אמר. כמו כן, טען שיש להתחשב במאמרים ובטוקבקים נגדה, בכך שדבקה בה תווית של בוגדת, וכן בעובדה שישבה קרוב לשנתיים במעצר בית. לדבריו, גם אם תשוחרר היום, חייה לא יהיו כבעבר, ותמיד היא תסתובב עם אות קין.

משפט ענת קם - כותרות אחרונות:
אמה של קם: "שבית המשפט לא יושפע מטוקבקים"
הושג הסדר טיעון עם אורי בלאו: ירצה חודשי עבודות שירות
מאסר של ארבע שנים וחצי נגזר על ענת קם

ענת קם בדיון בערעור, עליון, ירושלים, יולי 2012. עומר מירון
"היא היתה צעירה ופעלה בקלות דעת". קם, היום בבית המשפט/עומר מירון

מנגד, נציגת הפרקליטות, עו"ד רחל מטר, אמרה שיש לדחות את הערעור. "מדובר בפרשה ייחודית בחומרתה", אמרה. "היא יצרה סיכון לחיי חיילים ואזרחים, ומעשיה ה'פזיזים' אף היו יכולים ליצור סיכון קיומי למדינת ישראל". היא הוסיפה שקם זלזלה באופן טוטאלי בחומרה שבהחזקת המסמכים, ואף אמרה שהיא "חשבה לעשות קופה על המסמכים". על כך העיר השופט חנן מלצר, כי הדבר לא כתוב בכתב האישום ולכן אין מקום לטענה.

עו"ד מטר הוסיפה כי מעשיה של קם היו ברף החומרה העליון. "זה היה מעשה מטורף", אמרה. "הנזק שהיה צפוי להיגרם מהעבירה הינו בלתי נתפס". לדבריה, קם פגעה פגיעה חמורה באמון שניתן בה כשהייתה חיילת, והפרקליטות סברה שיש לגזור עליה עונש חמור יותר ןשקלה אף לערער. לטענת עו"ד מטר, לא היה מדובר במעשה פזיז, אלא במעשים מתוכננים, שנמשכו לאורך זמן, ולקם היו מספר צמתים בהם היתה יכולה להחליט שלא להוציא את המסמכים.

פסק הדין בערעור צפוי להינתן רק לאחר מתן גזר הדין במשפטו של בלאו בחודש ספטמבר, וזאת למען ההתייחסות הרבה של הצדדים אליו, למרות שבית משפט השלום טרם הכריע בעניינו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully