וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין איסוף: הכירו את דור המפקדים החדש של צה"ל

27.7.2012 / 12:00

הרמטכ"ל בחר השבוע את מינויו העשירי במטה הכללי מאז נכנס לתפקיד. לקראת סבב מינויי עתידי, רבים לוטשים את עיניהם אליו ומחכים לתורם. קצין איסוף מסכם את השבוע הצבאי

הרמטכ"ל בני גנץ בחר השבוע את תת אלוף יואב הר אבן לתפקיד ראש אגף המבצעים במקומו של האלוף יעקב אייש, שיתמנה בקרוב לנספח הצבאי בוושינגטון. תא"ל הר אבן שגדל בחיל התותחנים נחשב לקצין אלמוני עד שנת 1998. באותה שנה נבחר לתפקיד הרמטכ"ל שאול מופז שביקש לאתר לו את הסגן אלוף המבריק ביותר בצה"ל מכלל החילות אותו ימנה לראש לשכתו. לתפקיד נבחר יואב הר אבן שבאותם ימים סיים את הפיקוד על קורס קציני חיל התותחנים.

לאחר שנתיים מפרכות, הר אבן חזר לחיל התותחנים כמפקד אגד מילואים ולאחר מכן פיקד על אגד סדיר. בשנת 2004 בחר בו הרמטכ"ל משה בוגי יעלון לעוזרו. תפקיד יוקרתי שמעיד אף הוא על נתוניו האישיים הגבוהים. לשכת הרמטכ"ל לא הייתה זרה להר אבן שמהר מאוד הסתגל לתנאים וצבר כוח רב, עד כדי כך שקצינים בכירים מאותם ימים מספרים כי הכינוי שדבק בו היה "רמ"ח הסגל של צה"ל" בשל מעורבותו במינוי בכירים.

כוחו התגבר ככל שחלף הזמן ובכירים באגף כוח אדם שחשו כי הוא פוגע במעמדם, האיצו את הקידום שלו למפקד אוגדה בפיקוד צפון. במקומו מונה תא"ל רוני נומה, שלפני מספר ימים מונה למפקד עוצבת סיני והמרכז לאימוני יבשה בצאלים. קצינים בכירים בצה"ל טוענים כי דמותו ה"יורמית" של הר אבן מטעה מאוד ומגדירים אותו כקצין מבריק, רציני, אסטרטג ובעל קשרים ענפים בתוך הצבא. הר אבן זוכה להערכה רבה מאוד מהרמטכ"ל ובשל כך הוא נבחר למלא את אחד התפקידים הרגישים והמורכבים, בימים שבהם רבים מדברים על תקיפה באירן והידרדרות בגבולות סוריה ולבנון. הר אבן מייצג את דור המפקדים החדש ששומר מאוד על המוסכמות ולא ישבור לעולם את הכלים.

מינויים שקטים - שלא כמו בתקופת אשכנזי

מינויו של הר אבן, שבקרוב יועלה לדרגת אלוף הוא מהלך נוסף בסדרת המינויים עליהם אחראי הרמטכ"ל, שיבוצים שעברו בשקט יחסי לעומת אותו התהליך בכהונתו של הרמטכ"ל הקודם, גבי אשכנזי, שניהל לחימה וקרבות על מרבית המינויים במטה הכללי מול שר הביטחון אהוד ברק. מערכה שהובילה בסופו של דבר לפרשת מסמכי הרפז.

הרמטכ"ל גנץ קיבל החלטות על עשרה מינויים במטה הכללי אך לא כולם היו על דעתו. אנשי אמונו ומינויים עליהם התעקש כללו את מינויו של האלוף יעקב אייש, ראש אגף התקשוב עוזי מוסקוביץ, מפקד חיל האוויר האלוף אמיר אשל אותו הגדיר כ"סדין אדום" בשל הלחץ למנות את המזכיר הצבאי של ראש הממשלה אלוף יוחנן לוקר, ראש אגף התכנון האלוף נמרוד שפר, מפקד חיל הים האלוף רם רוטברג, וראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה האלוף קובי ברק. היו תפקידים עליהם התעקש שר הביטחון אהוד ברק והצליח לממשם כמו למשל בחירת האלופה אורנה ברביבאי לראש אגף כוח האדם, הפרקליט הצבאי הראשי תא"ל דני עפרוני ויועץ הכספים של הרמטכ"ל תא"ל ראם רוסק-עמינח.

המינוי היחידי שעדיין לא עובר בשקט מבלי לעורר ביקורת הוא המינוי של האלוף שי אביטל למפקד חזית העומק. אביטל הוחזר אחרי שנים שלא שירת בצה"ל ומינויו מיוחס לשר הביטחון, חברו עוד מהימים בסיירת מטכ"ל, למרות התעקשות בסביבה הקרובה של רא"ל גנץ כי מדובר בהחלטה בלעדית שלו. בצמרת צה"ל עדיין רואים בו כקצין מנותק שלא זוכה לשיתוף פעולה אמיתי מכלל הגורמים בצמרת צה"ל בשל הפערים בידע, וחוסר תקשורת עם דמויות מרכזיות במערכת הצבאית. יש הטוענים בצה"ל כי בתגובה לכך, הצניח גנץ את תא"ל במיל' גל הירש, מינוי שמלווה בהערכה שקיימת אפשרות שבעתיד יועלה הירש לדרגת אלוף במילואים ויירש את מקומו של אביטל.

הרמטכ"ל בני גנץ בטקס סיום קורס המכללה לביטחון לאומי בגלילות, יולי 2012. יותם רונן
האופי הנוח ויכולתו של בני גנץ להעביר מסרים חדים וברורים מבלי להפוך שולחן, סייעה לו להותיר את המתחים הטבעיים עם לשכת שר הביטחון בנושאים מסוימים בחללים סגורים ולשדר על גל אחד שקט תעשייתי/יותם רונן

האופי הנוח ויכולתו של בני גנץ להעביר מסרים חדים וברורים מבלי להפוך שולחן, סייעה לו להותיר את המתחים הטבעיים עם לשכת שר הביטחון בנושאים מסוימים בחללים סגורים ולשדר על גל אחד שקט תעשייתי. אך מלאכת עיצוב המטה הכללי לא הסתיימה ובקרוב יידרש הרמטכ"ל להכריע בשאלת תפקיד סגן הרמטכ"ל, במקומו של האלוף יאיר נווה, שרואה את עצמו מועמד ראוי לתפקד הרמטכ"ל הבא. האלוף נווה, הצליח להשפיע באופן דרמטי על דרגי השטח בצה"ל ולקדם פרויקטים עתירי משאבים שבמידה מסוימת האפילו על דמותו של רא"ל גנץ.

אלוף פיקוד הדרום טל רוסו, יפנה בקרוב את תפקידו ועל הכיסא יתמודד בכל כוחו מפקד זרוע יבשה האלוף סמי תורג'מן. בסביבה הקרובה של האלוף רוסו טוענים כי הוא לא רואה את עצמו פורש באופן מידי מהצבא ושתפקיד סגן הרמטכ"ל קורץ לו מאוד. בתוך כך, תפקיד מפקד זרוע היבשה מתפנה בקרוב וכך גם מפקד הגיס הצפוני במקומו של האלוף גרשון הכהן.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

חסרים קצינים נועזים

כהונתו של הרמטכ"ל בני גנץ נראית כתקופה של מפנה חיובי במערכת היחסים בין השר לרמטכ"ל אך גם בדיאלוג בתוך צמרת צה"ל. הסערות שידעה הקדנציה של גבי אשכנזי לא נראות באופק, במיוחד על רקע המינויים במטה הכללי. בדיוק לפני שנתיים הגיב הרמטכ"ל אשכנזי לטיוטת מבקר המדינה בעניין מינוי קצינים בכירים וטען כי "קיימים מספר פרמטרים, על פיהם מקדמים את הקצונה הבכירה. בכוונת צה"ל למסדם בנוהל כתוב שיתייחס להיבטים כמו גיל, הכשרה, מספר תפקידים, תארים ופרופיל אישי".

כל נגד וקצין בצה"ל יודעים את הפירוש למשוואת עמו"ס (עיתוי, מזל וסוס שימשוך אותך למעלה). משוואה זו על פי הדעה הרווחת בצה"ל עשויה לסייע בטיפוס בסולם הדרגות והתפקידים. לכן כל ניסיון להסדיר את הנושא יעלה על שרטון. בתחום הזה יצר בני גנץ אווירה נוחה שלא מלווה באקורדים צורמים. התחום השני שמרחף כעננה מעל המטה הכללי היא התחושה שקצינים בדמותם של תא"ל במיל' שמואל זכאי, תא"ל במיל' צ'יקו תמיר ותא"ל עמאד פארס עדיין חסרים לצה"ל. שלישיית הקצינים שהודחו משירות צבאי כל אחד בשל מעשיו הבעייתיים לא הציבו רף גבוה של אמות מידה, אך בהחלט יצרו סביבם את הדימוי של קצינים נועזים, "סוסים דוהרים", יצירתיים ושוברי כללים שהובילו את צה"ל להישגים כבירים בלחימה על סוגיה.

היחידי שקולע לפרופיל בתחום המבצעי לפרופיל המפקדים פורצי המסגרות הוא מפקד אוגדת עזה, תא"ל יוסי בכר, שהיה בעבר ממלא מקום באוגדה 91 לאחר שתא"ל במיל' גל הירש הודיע על התפטרותו ולאחר מכן את כיהן כקצין חי"ר וצנחנים ראשי. אם רא"ל גנץ לא מתכוון לתת לו את דרגת האלוף הוא יידרש להסביר ולפרט את הסיבות לכך לא רק לתא"ל בכר עצמו אלא לעוד הרבה עיניים שנשואות לעבר הקצין המוערך ששומר על המערכה בגזרתו שקולה ויציבה.

אין סגל רחב לאיוש תפקידים

שכבת תתי האלופים הבוגרת אך המצומצמת שעומדת על קו הזינוק, כוללת גם את תא"ל גיא צור שבלשכת הרמטכ"ל. מספרים למי שרוצה לשמוע שלמרות מלחמת לבנון השנייה, ביצע גיא צור את תפקידו כמפקד המרכז לאימוני יבשה בצורה מעוררת כבוד וכך גם במאבק על התקציב כראש חטיבת התכנון באגף התכנון. לכן טוענים שסיכויו להיות אלוף גבוהים מאוד.

תא"ל נוסף שגורר אחריו את הפוקוס הוא איל זמיר, שריונר בכל רמ"ח איבריו שבעבר פיקד על אוגדה 36 וכיום הוא מכהן כראש מטה זרוע היבשה. באותה שכבת גיל ותפקיד ממוקם גם תא"ל יואל סטריק שהיה בעבר מפקד אוגדה 91 וכיום מכהן כראש חטיבת המבצעים באגף המבצעים. קצין נוסף שרואה את עצמו מתקדם הוא תא"ל אבי אשכנזי, אחיו של הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, שסיים השבוע את תפקידו כמפקד המרכז לאימוני יבשה. השאלה המרחפת סביב הסוגיה היא מה חושב שר הביטחון אהוד ברק על אחיו של שנוא נפשו והאם הוא מסוגל לקדמו לדרגת אלוף.

רא"ל גנץ יחל בקרוב את הסבב הנוסף לבחירת אלופים. שנה וחצי מאז נכנס לתפקיד הרמטכ"ל, ניתן להדגיש שגנץ שינה את פני המטה הכללי שבעבר היה רווי ביצרים, תככים ומזימות. אך המבחן האישי שבסופו של יום יהיה הקובע, הוא במבחן האש מול אתגרי הענק של צה"ל.

לכל הטורים של קצין איסוף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully