וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין איסוף: מדוע הרמטכ"ל לא ישן טוב בלילה

20.7.2012 / 13:00

רא"ל בני גנץ ויתר חברי המטכ"ל טרודים בשאלה מה יעלה בגורל מצבורי הנשק העצומים של סוריה ביום שלאחר נפילת אסד. נסראללה מצדו לוטש עיניים לנשק הבלתי קונבנציונאלי שלה

השאלות הראשונות שמעלה האפשרות הסבירה לקריסת משטר אסד הן מי יכנס לנעליו, מה יהיה מעמדו של הצבא הסורי ביום שאחרי נפילת אסד והאם יהיה ניסיון השתלטות עוין של גורם חיצוני על מחסני הנשק האסטרטגיים של דמשק.

שנה לאחר כניסתו של אלוף אביב כוכבי לתפקיד ראש אמ"ן הוא ניהל שיחה אינטימית עם קבוצת קצינים בכירים באגף ושיתף אותם בתחושותיו האישיות, תוך שימוש בהמנון הפלמ"ח שכתב זרובבל גלעד, "מסביב יהום הסער". איי היציבות שהקיפו את ישראל הולכים ומתפוררים. למרות השינויים הקיצוניים שהתרחשו עד כה במצרים, סוריה ומדינות נוספות במזרח התיכון, גלגלי השינוי ממשיכים לנוע בקצב לא אחיד למקומות שקשה מאוד לחזות מראש.

ראש אמ"ן הבין עם כניסתו שנדרשת חשיבה מחודשת באגף המודיעין והחל להטמיע תהליכים ביחידות שונות, כדי שיהיה ניתן לעקוב ביעילות אחר השינויים באזור, המאיימים על מדינת ישראל. הרה-ארגון שהוביל אלוף כוכבי ביחידות אמ"ן השונות, זכה לכינוי "מעשה ידי אומן" והוא כלל שינוי במבנה האגף, בתהליכים המרכיבים אותו, בתרבות הארגון, בעצם ייעודו ובאסטרטגיה. התוכנית שנבחנה בקפידה ומרביתה קיבלה אישורים, גורפת שבחים במטה הכללי ואף מבכירי אמ"ן שפרשו בעשור האחרון ומחוברים עדיין בעטינים למערכת.

אלוף כוכבי בוחר לתאר את התהליך בחדרי חדרים באמצעות שימוש משפט הלקוח ממגילת קהלת: "יוסיף דעת יוסיף מכאוב". השינוי הארגוני הביא למאגר מתרחב מאוד של מידע מודיעיני שעובר תהליך סינון, הפקה, וניתוח כדי שבקהיליית המודיעין יוכלו להעריך באופן נכון יותר את התהליכים המתרחשים באזור. חלק מאירועים הינם אסטרטגיים אך מרביתם אירועים טקטיים, בשל מעורבות גדולה של אזרחים. לא מדובר במעקב ואיסוף סביב דמויות צבאיות אלא בדמויות אזרחיות שקמות ונופלות מדי יום ומניעות תהליכים היסטוריים.

גורמים בכירים במטה הכללי טוענים כי האלוף כוכבי נערך באופן נכון לשינויים הללו. חודשים ספורים לאחר כניסתו לתפקיד הוא כבר שרטט את היעדים המרכזיים להתבוננות ובחינה של האגף, ואמר לסובבים אותו כי שינוי מהותי במזרח התיכון בוא יבוא, אך השאלה היא באיזה קצב. הדת והכמיהה ליציבות כלכלית בתא המשפחתי הערבי יהוו את הדחף העיקרי לזעזוע במזרח התיכון. בניגוד לעבר, ניתוח הקצב לא תלוי בפענוח וחשיפה של החלטות גנרלים במדינות שכנות או בהחלטות הרות גורל של מדינאים, אלא ביכולת הניתוח של קציני הבינה הרשתית באמ"ן. קציני הבינה הרשתית נהנים כיום ממידע רב יותר מבעבר, אך נאלצים לבחון זירות התרחשות רבות יותר ולצלול למוחות של דמויות רבות יותר. מדובר באזרחים מן השורה בעיקר, שמובילים מאבקים חברתיים וכן התקוממויות שעלולות להפיל משטרים. כאן טמון הקושי הרב בהערכת העתיד.

החלום הרטוב של נסראללה

אחד היעדים המרכזיים של אמ"ן בטווח הזמן המידי יהיה להעריך מתי יקרוס משטרו של בשאר אסד ומה יהיו ההשלכות המידיות מכך. הסוגיה המרכזית שתידון היא מחסני הנשק של צבא סוריה הכוללים אמצעי לחימה באיכות גבוהה ובכמות שתשנה את פני המזרח התיכון, אם יגיעו לידיים עוינות.

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, יודע היטב מה מכילים מחסני הצבא הסורי ומזהה אפשרות שאסד יסיים את תפקידו בקרוב. השבוע הוא התהדר בפומבי כי הסורים היו התומכים הבולטים בארגונו ושדרגו את יכולותיו בתחום הרקטות. נסראללה טען כי הרקטות שנורו לעבר חיפה במלחמת לבנון השנייה הגיעו מסוריה. המסר היה ברור. עוצמתו של ארגון חיזבאללה נשענת על מצבורי התחמושת של הצבא הסורי, ואם יתרחש שינוי באזור, חיזבאללה ימהר להניח את ידו על המחסנים.

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בנאום בבינת ג'ביל מאי 2012. AP
עצרת תמיכה בחיזבאללה בלבנון/AP

המשטר הסורי הבין לפני שלושה עשורים כי לא יצליח להכניע את חיל האוויר הישראלי באמצעות מטוסים. לכן שינה הוא אסטרטגיה והפך למחסן הרקטות והטילים הגדול במזרח התיכון. דמשק בחרה להקים קווי ייצור של רקטות וכן של השבחת טילים בסוריה ולא הסתפקה ברכישת טכנולוגיה ממדינות זרות. בנוסף לכך, בחרה דמשק לשים את ידה על יכולות בלתי קונבנציונאליות, הכוללות נשק כימי וביולוגי שנוסו בהצלחה. זו הסיבה העיקרית שגורמת לנדודי שינה בקרב אנשי המטה הכללי של צה"ל. העברת אמצעי לחימה מתקדמים, כולל נשק לא קונבנציונאלי לגורמים שונים, יפגע באופן משמעותי ביכולת השליטה על זליגת כלי הנשק. יתרה מזאת, העברת אמצעי לחימה אלה לידי גורמי טרור - ויש לא מעט כאלה בסוריה שנלחמים במשטר אסד, עלולה לגרום לכאוס אזורי.

הסרט "שר המלחמה", בכיכובו של השחקן ניקולס קייג', מתאר את קורותיו של סוחר נשק אמריקאי שניצל את התפרקות ברית המועצות ושם את ידו על אמצעי לחימה ותחמושת סובייטים, אותם מכר תמורת כסף רב לארגוני מורדים באפריקה. התסריט המשובח לא רחוק מהמציאות שהתרחשה בעקבות ההחלטות שקיבל מיכאל גורבצ'וב - מנהיגה האחרון של ברית המועצות. גורבצ'וב הנהיג רפורמות פוליטיות וגרם לפירוק מוסדות המדינה, בנוסף לחוסר שליטה במחסני נשק רבים ומידע ביטחוני יקר ערך. כל אלה זלגו לידי ארגוני טרור ברחבי עולם והניעו מערכות שלמות נגד מדינות במערב. תסריט דומה התרחש בלוב לאחר נפילתו של מועמר קדאפי והפיכת מחסני הנשק של הצבא הלובי למרכולתם של סוחרי הנשק הטובים במזרח התיכון. מצבורי ענק של טילי נ"ט, רקטות ותחמושת רבה, הפכו לתשתית העיקרית של הצבא הסורי החופשי וכן של מיליציות וארגוני טרור נוספים במערכה נגד המשטר הסורי. זהו מאגר הכוח המשמעותי לכל ההתקוממות נגד המשטר הסורי, שזקוק לתחמושת ואמצעי לחימה מרוסיה ואירן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

האם אנחנו על סף מלחמה?

אמצעי הלחימה מלוב מגיעים לרצועת עזה דרך סיני והם עלולים לשמש את ארגוני הטרור הפלסטינים במערכה הבאה נגד צה"ל. אך מעבר של אמצעי לחימה מסוריה לידי חיזבאללה או לארגוני טרור אחרים, ישנה את פני האזור ויציב בפני צה"ל, במלחמה עתידית או התקוממות נקודתית, דילמות חדשות כמו שימוש בגז חרדל נגד אזרחים ישראלים ברמת הגולן.

השאלות הראשונות שמעלה האפשרות הסבירה לקריסת משטר אסד הן מי יכנס לנעליו, מה יהיה מעמדו של הצבא הסורי ביום שאחרי נפילת אסד והאם יהיה ניסיון השתלטות עוין של גורם חיצוני על מחסני הנשק האסטרטגיים של דמשק. אלו השאלות הקריטיות שטרידות את אלופי מטכ"ל. באחריות צה"ל לסמן בעתיד את נקודת המפנה שבה יידרש הרמטכ"ל להמליץ על תקיפת מחסני הנשק הסוריים כדי למנוע את ההשתלטות עליהם על ידי גורמים כחיזבאללה וכדי למנוע הברחת אמצעי לחימה מחוץ לגבולות סוריה. בניגוד למלחמת לבנון השנייה, שבה העביר הצבא הסורי תחמושת ונשק לחיזבאללה ואילו צה"ל עמד מנגד ללא תגובה אפקטיבית, כעת מבינים במטה הכללי שהתגובה תהיה חייבת להיות נחרצת וברורה. האפקטיביות של התגובה הישראלית מוטלת בספק כי אם יזלוג אמל"ח מסוריה, תקיפה ישראלית על אדמת סוריה עלולה להביא לתגובת שרשרת אזורית ועילה לפתיחה במלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully