וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחווה לאבו מאזן: מאה גופות מחבלים יושבו לפלסטינים

טל שלו וניר יהב

14.5.2012 / 21:06

הגופות יועברו בנוסף להסכם שהביא לתום שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים, שגיבש השב"כ בקהיר. האסירים התחייבו שלא לעסוק בטרור, ובתמורה יזכו להקלות בתנאיהם

28 ימים אחרי שהחלו לשבות רעב, במחאה על המדיניות הישראלית ועל תנאי כליאתם, נחתם היום (שני) הסכם הבנות עם האסירים הפלסטינים השובתים. במסגרת ההסכם, יפסיקו 1,600 האסירים את שביתתם וישובו לאכול. ההכרזה על ההסכם הושגה בעקבות הבנות שנוסחו בימים האחרונים בקהיר על ידי נציגים ישראלים ופלסטינים בתיווכה של מצרים. לפי דיווחים, ראש השב"כ, יורם כהן, היה מעורב אישית במשא ומתן.

בנוסף להסכם, החליט ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להעביר לרשות הפלסטינית מאה גופות של מחבלים שנמצאות בידי ישראל. המהלך ייצא לפועל כצעד בונה אמון כלפי יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, לחידוש המשא ומתן המדיני. ביום שבת, כזכור, נפגש אבו מאזן עם שליחו של ראש הממשלה, עו"ד יצחק מולכו. במהלך הפגישה, בה העביר מולכו מכתב מראש הממשלה לאבו מאזן, בו הצהיר על רצונו לשוב לשולחן המשא ומתן ללא תנאים מוקדמים, דנו השניים בשביתת הרעב של האסירים הפלסטיניים, וכן בנכונות ישראל להעביר את גופות המחבלים הפלסטיניים שקבורים בישראל לידי הרשות.

מולכו ואבו מאזן דנו גם בשחרור אסירים פלסטינים נוספים הכלואים בישראל, אך לדברי גורם מדיני, לא התקבלה שום החלטה בנושא. בעקבות הפגישה, הנחה ראש הממשלה להיענות לבקשת אבו מאזן ולהעביר את הגופות לידי הפלסטינים, כצעד שנועד לבנות אמון עם הפלסטינים ולחדש הדיאלוג בין הצדדים. ראש הממשלה ושר הביטחון הסכימו כבר ביולי בשנה שעברה להעביר את הגופות לפלסטינים, אך חזרו בהם כדי לא לפגוע במאמצים לגיבוש עסקה לשחרור גלעד שליט.

במסגרת הסכם הבנות עם האסירים, הם התחייבו שלא יעסקו בטרור בין כותלי הכלא, ובתמורה יקבלו הקלות בתחומים שונים. על פי כתב ההתחייבות של האסירים, הם יימנעו מכל פעילות שתהווה "תמיכה מעשית" בטרור, לרבות גיוס אנשים לפעילות כזו, הנחייה, מימון, תיאום בין מגויסים או מתן סיוע למגויסים. בתמורה, בין היתר, אסירי ההפרדה ישובו לאגפי הכליאה, ולאסירים תושבי עזה והגדה המערבית יתאפשר לקבל ביקורים מצד בני משפחה מדרגה ראשונה. שב"כ הודיע כי אם האסירים הפלסטינים ישובו לעסוק בטרור מתוך הכלא, ההבנות מולם יבוטלו.

לפני שנה: שר הביטחון הורה לעצור עסקת השבת גופות

אסירים חוזרים לכלא דמון אחרי שריפת הענק בכרמל, דצמבר 2010. אדריאן הרבשטיין
האסירים יזכו לביקורים. כלא דמון/אדריאן הרבשטיין

בכתב ההתחייבות, שעליו חתמו מנהיגי האסירים, נאמר כי "פעילות נגד הביטחון שתבוצע מתוך בתי הכלא או חידוש שביתת האסירים בבתי הכלא בישראל, יביאו לביטול התחייבותה של ישראל לביצוע הקלות בתחומים הנ"ל".

במערכת הביטחון ביקשו להדגיש כי מצרים לקחה חלק משמעותי במשא ומתן לריכוך הצדדים, וסייעה יחד עם בכירים ברשות הפלסטינית, לחתימה על ההסכם, דבר שמנע טרור עממי והסלמה באזור יהודה ושומרון וברצועת עזה.

מהשב"כ נמסר כי החתימה על ההסכם עם האסירים התאפשרה בעקבות התחייבות שניתנה על ידי מפקדי הארגונים מחוץ לכלא למנוע פעילות טרור בתוך הכלא, ולאחר שנתנו לאסירים "אור ירוק" לחתום על ההסכם. מנהיגי האסירים חתמו על ההסכם בשם כל האסירים הביטחוניים מכל הארגונים ומכל בתי הכלא. ההתחייבות של האסירים המרצים כיום עונשי מאסר ממושכים יחייבו גם אסירים ביטחוניים שיגיעו בעתיד לכלא לרצות עונשי מאסר.

השב"כ: "מהלך דרמטי"

משימת גיבוש הסכם ההבנות עם ראשי הטרור הכלואים בבתי הכלא בישראל הוטלה על השב"כ ועל המשרד לביטחון הפנים על ידי ראש הממשלה, כדי למנוע הסלמה בשטחים ובבתי הכלא.

בשב"כ הביעו גאווה על ההסכם שגובש: "מנהיגי הטרור התחייבו שלא להכווין טרור מהכלא, לא לממן ולא לגייס פעילים. זהו מהלך דרמטי שכל הפרה שלו תגרור אחריה תשובה חד משמעית של התנאים להם התחייבה מדינת ישראל". גורם בכיר בשב"כ הדגיש כי "מדינת ישראל לא תהסס להחזיר את הגלגל אחורה ולבטל את ההסכם אם יהיו הפרות ברורות, כפי שנעצרו פעילי טרור במסגרת עסקת שליט שחזרו לפעילות טרור למרות חתימה על מסמכים".

בכיר חמאס ומחזיק "תיק האסירים" בארגון, סאלח עארורי, אמר כי לפי ההסכם עם השב"כ, תוך 72 שעות ייצאו האסירים מבידוד לאגפים הכלליים. בנושא העצירים המינהליים, גילה עארורי כי סוכם שישראל תגיש כתבי אישום נגדם "או לחלופין שתשחררם ממעצר מינהלי". לדבריו, מבין האסירים שייצאו מבידוד גם האסירים ה"כבדים" חסן סלאמה, איברהים חאמד ועבדאללה ברגותי. ראש ממשלת חמאס ברצועת עזה, איסמעיל הניה, ברך את האסירים הפלסטינים על "ניצחונם" ועל "השגת דרישותיהם הצודקות" עם תום שביתת הרעב שלהם. הניה הודה למצרים שסייעה בגיבוש ההסכם.

בנוסף ל-1,600 האסירים הפלסטינים ששבתו רעב בחודש האחרון, שבעה אסירים פלסטינים שבתו רעב תקופות ארוכות יותר, בראשם ת'אא'ר חלאחלה ובילאל דיאב, ששביתתם נמשכה 78 ימים. האסירים דרשו מישראל להפסיק את מדיניות הבידוד ולאפשר לאסירים מעזה לקבל ביקורים של בני משפחה. בימים האחרונים, הושגה התקדמות משמעותית במגעים עם האסירים והיום, כאמור, אישרו נציגי האסירים ההסכם.

שביתת האסירים - לקריאה נוספת:
האסירים הפלסטינים מחריפים צעדים: "נפסיק לשתות"
דיווח: "ראש השב"כ דן בקהיר על האסירים הפלסטינים"

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com
בהכנת הידיעה השתתף אמיר בוחבוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully