וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל לא מציעה פתרונות ממשיים לאסירים השובתים"

ניר יהב וטל שלו

10.5.2012 / 9:04

גורמים פלסטינים טענו כי מתנהל משא ומתן עם האסירים הפלסטינים במטרה להפסיק את שביתת הרעב, אך לא גובשו הסכמות. יו"ר מועדון האסיר הפלסטיני הזהיר מתסיסה אם אחד מהם ימות

כ-1,500 אסירים פלסטינים ממשיכים לשבות רעב גם היום (חמישי) במחאה על המדיניות הנוקשה לטענתם של שירות בתי הסוהר נגדם, וברשות הפלסטינית מזהירים מפני אפשרות שאחד מהאסירים ימות. "בהחלט קיים חשש שאחד מהאסירים ימות, משום שדבר זה יגרום להידרדרות במצב הביטחוני", אמר לוואלה! חדשות יו"ר מועדון האסיר הפלסטיני, קדורה פארס. "זה יהיה מסוכן. ברור שהג'יהאד האיסלמי יפר את הפסקת האש ברצועת עזה וגם בגדה תיווצר תסיסה שאת תוצאותיה אף אחד לא יכול לשער".

מאז 17 באפריל, לאורך 24 יום, שובתים רעב כ-1,500 אסירים פלסטינים. זאת, בנוסף לשבעה אסירים פלסטינים ששובתים רעב תקופות ארוכות יותר, בראשם העצירים המינהליים בילאל דיאב ות'אא'ר חלאחלה השובתים רעב כבר 74 ימים. כל השבעה מאושפזים בבית החולים בכלא רמלה ולפי דיווחי עורכי דינם, מצבם הבריאותי "קשה מאוד". דיאב אושפז בימים האחרונים בבית החולים אסף הרופא בצריפין, אולם הוא הוחזר לכלא ברמלה. אסיר אחר בשם אנס קדומי, בן 26, הועבר אף הוא לטיפול בבית חולים לאחר הידרדרות במצבו.

הפגנת תמיכה בעזה באסירים ששובתים רעב בכלא בישראל. רויטרס
הפגנת הזדהות בעזה עם האסירים הפלסטינים/רויטרס

לפני יומיים דחה בג"ץ את עתירותיהם של דיאב וחלאחלה נגד המשך החזקתם במעצר מינהלי בנימוק שלנוכח החומר החסוי שהוצג לבית המשפט אודות מעורבותם בארגוני טרור, אין מקום להתערב בהחלטה להאריך את המעצרים.

גורמים פלסטינים סיפרו לוואלה! חדשות כי בימים האחרונים מתנהל משא ומתן בין ישראל לבין האסירים הפלסטינים במטרה להפסיק את שביתת הרעב שלהם, אולם עד כה לא גובשו הסכמות בין הצדדים. "הדרישות המרכזיות של האסירים הן שישראל תפסיק את הבידוד, תאפשר להם ללמוד ותאפשר לאסירים מעזה ביקורים של בני משפחותיהם. עד כה, מה שהובטח להם לא יכול להוות בסיס לסיום השביתה. ישראל לא מציעה פתרונות ממשיים".

לדברי הגורמים, ישראל התחייבה לבחון את נושא בידוד האסירים ולשחרר מדי חודש כמה מהם. אתמול הוציאה ישראל מבידוד את מחמוד עיסא, האסיר הפלסטיני ששהה תקופה הכי ארוכה בבידוד - 13 שנים. בנוסף אליו הוציאה ישראל מהבידוד גם את האסיר וליד חאלד. יו"ר מועדון האסיר הפלסטיני ברך על הצעד "החיובי", כלשונו, וקרא לישראל להגיע להסכם עם האסירים כדי להגיע לסיום שביתתם: "ישראל יכולה לפתור את העניין ברגע אחד. אם זה לא ייפתר, מי יודע מה יהיה? זה יהיה כמו כדור שלג שמתגלגל".

נושא שביתת הרעב של האסירים הפלסטינים מעסיק רבות את הפלסטינים, כמו גם את העולם הערבי. ברחבי רצועת עזה והגדה המערבית פרושים אוהלי הזדהות עם האסירים הפלסטינים ומאות בני אדם פוקדים אותם מדי יום. היום בבוקר הגיעו עשרות צעירים למטה הצלב האדום ברמאללה ונעלו אותו במחאה על "אוזלת ידם של נציגי הצלב האדום בניסיונות להציל את האסירים שובתי הרעב". בין המפגינים היו גם בני משפחות האסירים, ובראשם אביו של חלאחלה, פעיל הג'יהאד השובת.

"להביא לפתרון מיידי למצבם"

גם מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, התייחס לסוגייה וקרא אמש לישראל להעמיד לדין את האסירים הפלסטינים הנתונים במעצר מנהלי או לשחררם לאלתר. בהודעה שפירסם דוברו, לאחר שעשרות פלסטינים הפגינו מול משרדי האו"ם ברמאללה בדרישה להתערבותו בסוגיה, נמסר כי המזכ"ל "עוקב בדאגה אחר שביתת הרעב הנמשכת של האסירים הפלסטינים העצורים בישראל, ובפרט אחר השוהים במעצר מנהלי". בנוסף הוא קורא לכל הגורמים המעורבים בנושא "להביא לפתרון מיידי למצבם".

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, הודיע לאחרונה כי ייזום פנייה בנושא, יחד עם חמאס, למועצת הביטחון של האו"ם, בניסיון להביא ללחץ בינלאומי על ישראל להיענות לדרישות האסירים. שליח האו"ם למזרח התיכון, רוברט סרי, פירסם בשבוע שעבר הודעה בה הדגיש כי הוא "מודאג ביותר" ממצבם של העצירים המנהליים ששובתים רעב, וקרא לישראל למצוא פתרון בהקדם ולמלא "את מחויבויותיה תחת החוק הבינלאומי ולשמור על בריאותם של האסירים".

עוד בנושא
שובתת הרעב הנא שלבי תדליק משואה ביום האסיר
אפקט חאדר עדנאן: מאות אסירים פתחו בשביתת רעב
שובת הרעב חאדר עדנאן שוחרר ממעצר לאחר 4 חודשים

לפניות לכתבת טל שלו: tal_sh@walla.net.il
לפניות לכתב ניר יהב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully