וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דם בצבע טורקיז: שגרירי העדה הדרוזית בתותחנים

קובי דוד

26.4.2012 / 17:00

ביום העצמאות ה-64 למדינת ישראל, משפחת גאנם מכפר סג'ור מתפארת ב-12 מבנייה המשרתים כולם בחיל התותחנים. "בשבילנו צה"ל זאת משפחה אחת גדולה"

בוורידים של משפחת גאנם בת העדה הדרוזית מהכפר סג'ור זורם "דם בצבע טורקיז", אחרת לא ניתן להבין איך 12 אחים ובני דודים ,מדרגת טירון ועד רב סרן, משרתים כולם בחיל התותחנים של צה"ל.

סג"מ זוהר גאנם ויתר על קריירת כדורגל מצליחה כדי לשרת בתותחנים, אחיו הגדול, רס"ן רדא גאנם תכנן להתגייס למג"ב, וברגע האחרון שינה כיוון. שני האחים, שנפגשים בחדר האוכל מדי בוקר, משרתים יחד בגדוד "רשף", יחד עם סגן בינאן וטוראי קיאן גאנם. שאר בני הדודים משרתים בגדודים אחרים בחיל.

חיילים דרוזים יום העצמאות גאנם תותחנים קצינים. ערן גילווארג
"בעורקיהם זורם דם בצבע טורקיז". משמאל: זוהר, פאג'ר וזאיר/ערן גילווארג

לפני מספר חודשים, ארבעת החבר'ה הצעירים במשפחה, בדרגת טוראי, רואד, ואג'דאן בלאל, קיאן וראגב הגשימו חלום והתגייסו לחיל, כפי שמקובל אצלם במשפחה. מלבד החסך בשעות שינה ואימונים מפרכים, הם שמחים ומאושרים להיות חלק ממשפחת התותחנים. "אני הדרוזי היחיד שמשרת בגדוד שלי, ומרגיש כאילו גדלתי עם החברים שלי לנשק מילדות". סיפר בלאל. "בצבא כל הסטיגמות נסדקות ונוצר גוש אחיד של אנשים שמגיעים לשרת את המדינה בנאמנה".

לטענתם, הכניסה למסגרת הצבאית לא הייתה כרוכה בקשיים יוצאי דופן. החמישה התקבלו בצורה חלקה בגדודים. "בהתחלה כולם חשבו שאני אשכנזי, אף אחד לא האמין לי שאני דרוזי. אין ספק שמדובר בתהליך בו הכרנו אחד את השני, מעולם לא היו הערות גזעניות כלפינו". הוסיף טוראי ראגב.

סג"ם זוהר גאנם ויתר על קריירת כדורגל מבטיחה. בצעירותו הוא שיחק בקבוצת הנוער של בני סכנין, אבל רגע לפני הגיוס הוא החליט שהוא רוצה קריירה צבאית כמו שמקובל במשפחה. "בכלל לא רציתי להתגייס, הוצע לי להוציא את הזכות של כל ספורטאי מצטיין ולהמשיך ולטפח את האהבה שלי לכדורגל. בסופו של דבר החלטתי לא ללכת עם הלב, אלא עם המשפחה".

חיילים דרוזים יום העצמאות גאנם תותחנים קצינים. ערן גילווארג
מי שמנצח על כולם ודואג לפתור כל בעיה. רס"ן רדא גאנם/ערן גילווארג

במסלול לקצונה נמצאים גם סגן זאיר דאהר, הנמצא באימון מתקדם בגדוד "נמר", וסגן בינאן גאנם, בגדוד "רשף", הנמצא בעיצומו של קורס מפקדי פלוגה. רס"ל בשאר גאנם וסמ"ר מועתז גאנם השתחררו לפני מספר חודשים מחיל התותחנים, ועדיין נלהבים להגיע לשירות מילואים.

רס"ל פג'אר גאנם, רס"פ מפקדה בגדוד "הרעם", נמצא בימים אלה בקורס נגדי משמעת, ומתגעגע למאה החיילים הנמצאים תחת פיקודו. "מדובר באחריות רצינית על חייהם של החיילים שנמצאים תחתיי. אני אמור לדאוג להם לכל מחסורם", אומר פג'אר. לא פעם נתקלתי בחיילים שסירבו פקודה, ודרך הדוגמא האישית שלי חזרו בהם וביצעו את המטלה. בשום מקום אחר לא הייתי יכול לקבל סמכות כל כך חשובה וסיפוק אדיר מהעבודה".

"משפחת גאנם - מפקדים מהשורה"

מי שמנצח על כולם ודואג לפתור כל בעיה הוא "זקן השבט", רס"ן רדא גאנם, שיצא בתחילת השנה למסלול לימודי תואר ראשון במשפטים בקריית אונו, ועתיד להיות סמג"ד. רדא התגייס לצה"ל לפני למעלה מעשור.

לדבריו, הוא זה שפרץ את הדרך והקל על שאר קרובי משפחתו שהצטרפו לחיל. "כשאני התגייסתי לתותחנים, לא כולם ידעו מה זה דרוזים, מאיפה אנחנו באים", הוא מספר. "בכל הזדמנות שהייתה לי חשפתי את חבריי אל העדה שלי ומנהגים בה, היום כולם באים ומבקרים אותנו בבית כמו משפחה אחת גדולה. ישנה חשיבות לפתח את החיל הטכנולוגי שעושה עבודת קודש שלא תמיד באה לידי ביטוי ביחס לשאר החטיבות".

קצין התותחנים הראשי, תא"ל דוד סויסה, אומר שבני משפחת גאנם מוכרים היטב בחיל התותחנים כמפקדים מהשורה הראשונה, המשרתים בגדודי החיל בתפקידי פיקוד משמעותיים. "שירות זה של לוחמי המשפחה בחיל מצביע על יכולות גבוהות של בני משפחת גאנם, הן בתחום הפיקודי והן בתחום המקצועי, בתפעול הטכנולוגיות המפותחות בחיל התותחנים", הוסיף תא"ל סויסה. "אני גאה על כך ומברך את משפחת גאנם על שותפותם המשמעותית בשירות לוחמי ומפקדי חיל התותחנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully