וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר ביטול הסכם הגז, ישראל ומצרים דרשו הבהרות

טל שלו וניר יהב

23.4.2012 / 16:43

בירושלים מודאגים מההשלכות של המהלך על היחסים בין המדינות, ובקהיר מודאגים מהאמירה של ליברמן כי הם איום גדול על ישראל מאשר אירן. יממה אחרי, הצדדים מנסים להנמיך להבות

הודעת חברת הגז הממשלתית במצרים לחברת EMG כי היא מבטלת את הסכם הגז, המהווה 40% ממשק האנרגיה הישראלי, הוכתרה אמנם על ידי הממשלות כעניין כלכלי גרידא, אך דומה כי הוא גורם למתיחות גם במישור הדיפלומטי. בשני משרדי החוץ, זה בקהיר וזה בירושלים, דרשו ממקביליהם הבהרות בעקבות ההודעה, והתגובות שבאו אחריה.

סגן שר החוץ, דני אילון, נפגש היום (שני) עם שגריר מצרים בישראל, יאסר ראדה, בעקבות ההודעה. ראדה הדגיש בפני אילון כי מצדה של מצרים מדובר במחלוקת מסחרית ולא פוליטית, וסגן השר אילון אמר כי "ישראל מצפה ממצרים לפתור את המחלוקת המסחרית, כפי שמקובל בין מדינות שכנות ידידות, וכי למען היציבות האזורית חשוב לשמור על המשך יחסים תקינים בין שתי המדינות".

גם שר החוץ המצרי, מוחמד עמרו, הורה היום לרידא לדרוש הבהרות מהממשלה בענין הצהרותיו של שר החוץ, אביגדור ליברמן, לפיהם מצרים מדאיגה את הממשל בישראל יותר מאירן, ולפיכך יש לתגבר את הגבול הדרומי. בהודעת משרד החוץ המצרי נמסר כי "השגריר רידא צפוי לברר עם משרד החוץ הישראלי האם ליברמן אכן אמר את הדברים. בנוסף הוא צפוי להביע את תמיהתה של מצרים לנוכח דברים אלו, שנשמעים מגורם כה בכיר בממשלה".

גם נתניהו מנסה להרגיע

הגורם להתקפה המצרית הפעם היה פרסום אתמול ב?מעריב?, לפיו שר החוץ אמר באחרונה בשיחות סגורות כי ?העניין המצרי מטריד בהרבה מהסוגיה האיראנית", וכי אף שלח מסמך הרתעה לראש הממשלה בו הוא ממליץ להקים מחדש את הגיס הדרומי שפורק לאחר הסכם השלום עם מצרים ולתגבר את הכוחות באזור. לשכת השר ליברמן סירבה אתמול לאשר או להתייחס לדיווח. התבטאויותיו של שר החוץ עוררו כבר בעבר מחלוקות עם קהיר: באוקטובר 2008, לפני שמונה לשר חוץ, קרא מעל בימת הכנסת לנשיא מצרים דאז ?אם מובארק לא רוצה לבוא לכאן שילך לכל הרוחות". כחצי שנה לאחר מכן, כשמונה לשר החוץ, הבהירו בכירי משטר מובארק כי ליברמן אינו אורח רצוי על אדמת מצרים, ואף הכחישו בתוקף פרסומים שהוא הוזמן לביקור רשמי במדינה: "כל עוד עמדותיו יישארו כפי שהן, משום שכשאדם אומר משהו, עליו להבין שהאותות שעוברים מן המוח אל הלשון - יש להם תוצאות, ויש להם תוצאות בנוגע למצרים", אמר אז שר החוץ המצרי אחמד אבו אל ריט.

ביום שאחרי ההודעה המצרית על ביטול ההסכם, בירושלים מנסים להוריד את גובה הלהבות, ולהדגיש כי אין שינוי בעמדת ממשלת מצרים, או איום כלשהו על הסכם השלום בין המדינות. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הדגיש היום כי החלטת החברה המצרית לא נעשתה מטעמים מדיניים. "אנו לא רואים את ניתוק הגז כדבר שנובע מהתפתחויות פוליטיות", אמר בפגישה עם נציגי הבונדס, "זהו למעשה סכסוך עסקי בין החברה הישראלית לחברה המצרית".

חברת הגז הממשלתית המצרית הודיעה אתמול לחברת EMG, חברה ישראלית-מצרית המספקת את הגז לישראל מאז שנת 2008, כי תפסיק את אספקת הגז עקב עיכוב של מספר חודשים בהעברת התשלום לממשלת מצרים. בישראל מדגישים כי בשנה האחרונה לא מתקיימת אספקת גז סדירה בין כה וכה, בשל סדרת הפיצוצים בצינור הגז בסיני, וכי ההודעה היא חלק מהליך בוררות בו תובעת חברת EMG החזרים ממצרים על השיבושים באספקת הגז בשנה האחרונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully