וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: ניתוק הגז אינו פוליטי, נובע מסכסוך עסקי

טל שלו

23.4.2012 / 15:16

לאחר ההודעה על ביטול הסכם הגז עם מצרים, בירושלים ובקהיר מנסים להוריד את גובה הלהבות ולהדגיש כי אין שינוי בהסכם השלום. אולם, במקביל מזהירים: "אי אפשר להתעלם מהמשבר"

ביום שאחרי ההודעה המצרית על ביטול הסכם אספקת הגז עם ישראל, בירושלים מנסים להוריד את גובה הלהבות ולהדגיש כי אין שום שינוי בעמדת ממשלת מצרים או איום כלשהו על הסכם השלום בין המדינות. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הדגיש היום (שני) כי החלטת חברת הגז הלאומית המצרית לא נעשתה מתוך טעמים מדיניים. "אנו לא רואים את ניתוק הגז כדבר שנובע מהתפתחויות פוליטיות", אמר נתניהו בפגישה עם נציגי הבונדס, "זהו למעשה סכסוך עסקי בין החברה הישראלית לחברה המצרית".

נתניהו הזכיר גם את תגליות הגז האחרונות מול חופי המדינה: "יש לנו מצבורי גז שיעניקו לישראל עצמאות אנרגטית, לא רק ממצרים אלא מכל מקור אחר, ושיהפכו את ישראל לאחת מיצואניות הגז הטבעי הגדולות בעולם. לכן אנו די בטוחים מהבחינה זאת".

פיצוץ בצינור המוביל גז לישראל ולירדן סמוך לאל-עריש. סיני, פברואר 2012. רויטרס
שני הצדדים מנסים להוריד את הטון כדי להציל את מה שנשאר מהסכם השלום ולא לתת לסיפור הזה להתגלגל כמו כדור שלג. פיצוץ בצינור הגז בסיני בפברואר באחרון/רויטרס

התבטאותו האחרונה של נתניהו, כמו גם הבהרות שיצאו הבוקר מכיוון חברת הגז המצרית, מוכיחות כי "שני הצדדים מנסים להוריד את הטון כדי להציל את מה שנשאר מהסכם השלום ולא לתת לסיפור הזה להתגלגל כמו כדור שלג", כפי שציין שגריר ישראל במצרים לשעבר, יצחק לבנון, בשיחה עם וואלה! חדשות. אף על פי כן, הוא הדגיש כי "אי אפשר להתעלם מהמשבר הזה ולעצום את העיניים".

גורם מדיני הסביר כי "כרגע זה ברמת הקשר בין חברות ואין לנו שום אינטרס שזה יפרוץ משם לזירה המדינית, כי יש לזה פוטנציאל נזק גדול. המאמץ הוא להכיל את המשבר ולשלוט בו ולא לתת לו להתפשט ולהמשיך להדגיש כי אין שום החלטה של ממשלת מצרים בנושא".

אספקת הגז הייתה משובשת בין כה וכה

חברת הגז הממשלתית המצרית הודיעה אתמול לחברת EMG, חברה ישראלית-מצרית המספקת את הגז לישראל מאז שנת 2008, כי תפסיק את אספקת הגז עקב עיכוב של מספר חודשים בהעברת התשלום לממשלת מצרים. בישראל מדגישים כי בשנה האחרונה לא מתקיימת אספקת גז סדירה בין כה וכה, בשל סדרת הפיצוצים בצינור הגז בסיני, וכי ההודעה היא חלק מהליך בוררות בו תובעת חברת EMG החזרים ממצרים על השיבושים באספקת הגז בשנה האחרונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
הממשלה אישרה את ההפחתה בייקור הדלק. לשכת העיתונות הממשלתית
יש לנו מצבורי גז שיעניקו לישראל עצמאות אנרגטית, לא רק ממצרים אלא מכל מקור אחר. נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

עם זאת, על רקע דעת הקהל השלילית הגוברת כלפי ישראל מאז המהפכה במצרים בינואר 2011, גם בירושלים מבינים כי המשבר אמנם עסקי, אך עשוי להידרדר ולזלוג גם לרחוב המצרי. "אי אפשר להפריד בכלל בין נושאים כלכליים-מסחריים וההיבט המדיני של היחסים עם מצרים. זה אופי היחסים - לכל דבר יש השלכה פוליטית. גם להודעת חברת הגז השלכה פוליטית כי זה מחזק את המגמה השלילית ביחסים. אי אפשר להתעלם ממשבר הגז עם מצרים ולעצום את העיניים", אמר השגריר לשעבר לבנון, שסיים את תפקידו בדצמבר האחרון.

סוגייה מרכזית בסדר היום הפוליטי

לדברי לבנון, קולות שקראו לביטול ההסכמים המסחריים עם ישראל נשמעו כבר עם נפילת שלטון מובארק, בעוד חלק גדול מבכירי חברות הגז המצריות, שהיו מקורבים לשלטון מובארק, נמצאים היום במעצר ובהליכים משפטיים. "סוגיית הגז היא מרכזית בסדר היום הפוליטי במצרים", אומר לבנון. "אם הממשלה אכן תודיע על ביטול הסכמי הגז - מבחינת העם המצרי והרוח שנושבת שם בסיועם של האחים המוסלמים, זה צעד שרוב המצרים יברכו עליו ויקבלו אותו באהלן וסהלן".

במקביל, בירושלים דוחים את טענות המקורבים לחברת אמפל, השותפה הישראלית ב-EMG, על התנערות מאחריות: "החברה נמצאת בסכסוך עסקי שנידון בבוררות ומונעת מאינטרס כלכלי - הם רוצים לגרור את כל המערכת בשביל להציל את ההשקעות ולמזער נזקים. ממשלת ישראל לא צריכה להיגרר אחרי אינטרסים פרטיים של חברות פרטיות, יש כאן אינטרסים שגוברים על הכיס של יוסי מימן".

עוד בנושא:
"מצרים הודיעה: מבטלים את הסכם הגז עם ישראל"
בישראל מרגיעים: אין כל שינוי במדיניות הגז המצרי
במצרים מבהירים: ביטול הסכם הגז - לא סיבה לעימות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully