וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במצרים מבהירים: ביטול הסכם הגז - לא סיבה לעימות

ניר יהב

23.4.2012 / 10:41

ההודעה על ביטול ההסכם לאספקת גז טבעי לישראל התקבלה בסיפוק במצרים. לצד הפוליטיקאים שהבהירו כי מדובר בסכסוך כספי, גנרל בכיר מעריך: "זו אינה בעיה שנהוג לפתור במלחמות"

ברקע הסערה המתחוללת עם הודעתה של קהיר על ביטול ההסכם לאספקת גז לישראל, גורמים בכירים במצרים מנסים להנמיך את גובה הלהבות, ואומרים כי מדובר בהחלטה עסקית גרידא, שאין מאחוריה שיקולים פוליטיים. האני דאחי, יו"ר חברת הגז המצרית הלאומית, אמר הבוקר (שני) כי להחלטה להפסיק את זרם הגז דרך הצינורות המובילים אותו לישראל אין כל רקע מדיני, וכי התקבלה "אך ורק משיקולים מסחריים וכלכליים".

בראיון לרשת אל-ג'זירה אמר דאחי, מהנדס במקצועו, כי "מצרים דרשה מישראל יותר מפעם להסדיר את חובותיה המתעכבים, והיא לא עשתה זאת. לכן, נקטנו את כל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותנו". הוא הבהיר כי "למועצה הצבאית ולממשלת מצרים לא היה כל קשר להחלטה". גם מנהל חברת הגז המצרית (EGAS) אמר כי ישראל לא עמדה בתשלום חובותיה למצרים במסגרת הסכם הגז שנחתם בין המדינות.

פיצוץ בצינור המוביל גז לישראל ולירדן סמוך לאל-עריש. סיני, פברואר 2012. רויטרס
פיצוץ בצינור הגז במסוף באל-עריש. ישראל תרה אחרי חלופות/רויטרס

הסכם הגז נחתם בין ישראל למצרים בתקופת הנשיא לשעבר, חוסני מובארק, ועורר ביקורת קשה ברחוב המצרי. בשנה האחרונה הועלו טענות לפיהן מובארק מכר לישראל גז במחיר מוזל. עומאר סלימאן, שהיה סגנו של הנשיא המודח, דחה את ההאשמות, ואף הוסיף כי מצרים זקוקה להכנסות הנובעות מההסכם.

ההסכם בוטל - או רק הוקפא עד תשלום החוב?

אמש, הודיעה חברת הגז הממשלתית במצרים לחברת הגז EMG כי היא מבטלת את ההסכם לאספקת גז טבעי לישראל, המובל אליה בצינורות, שזה שנה היו מטרה לחבלות רבות. ההודעה עוררה דאגה רבה בישראל, ושר החוץ, אביגדור ליברמן, אמר כי מדובר ב"סימן לא טוב". הוא קרא למצרים לכבד את ההסכם שנחתם מול ישראל.

לאחר ההודעה, מקור בכיר בצבא המצרי אמר לטלוויזיה המצרית כי העסקה לא בוטלה, אלא רק הופסקה בשל סכסוך שבבסיסו מחלוקת כספית. גורם צבאי מצרי אחר ניסה מאוחר יותר להרגיע את הרוחות, ובשיחה עם היומון הלונדוני "א-שרק אל-אווסט", אמר הבוקר כי ההסכם כלל לא בוטל, וכי קהיר "ממלאת אחר כל ההסכמים הבינלאומיים שעליהם היא חתומה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אבטחת קידוחי גז טבעי. TheMarker
מהן החלופות האפשריות?/TheMarker

בין אם בוטל ההסכם מסיבות כאלה ואחרות ובין אם לאו, רבים במצרים בירכו על ההודעה הדרמטית. מועמדים לנשיאות, בהם עבד אל-מונעם אבו אל-פתוח וחמדין סבאחי, שנודעו בהתנגדותם העיקשת להסכם הגז, הביעו שביעות רצון מההחלטה. אבו אל-פתוח, לשעבר איש האחים המוסלמים, שזוכה כיום לפופולריות רבה ברחוב המצרי, תקף את משטר מובארק, שחתם בשעתו על ההסכם, והאשים את המשטר "כמי שהגן על ישראל יותר משהגן על מצרים". סבאחי אמר כי הוא מקווה שחברת הגז המצרית לא תחזור בה מההחלטה לעצירת אספקת הגז.

גם בקרב ההנהגה הצבאית נשמעו קולות שבירכו על ההחלטה לבטל את ההסכם. גנרל טארק אל-מהדי, מושל מחוז אל-ואדי אל-ג'דיד, אמר כי "ההחלטה תשביע את רצונם של רבים מאזרחי מצרים, ותוסיף להם כבוד". אל-מהדי אמר כי מדובר בצעד נכון, והעריך כי מדובר בהחלטה שלא תוביל לעימות צבאי בין מצרים לישראל. "בעיות מסוג זה לא נפתרות על ידי מלחמה", אמר בראיון לטלוויזיה המצרית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully