וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "מי שמתאר האיום האירני כהגזמה לא למד מהשואה"

טל שלו

18.4.2012 / 19:52

ביד ושם התקיימה העצרת הממלכתית של יום הזיכרון לשואה ולגבורה. פרס התייחס לאיום הנוכחי: "אין מקום להמעיט ביכולותיה הגלויות והגנוזות של ישראל להתמודד עם אירן"

תאגיד כאן

(צילום: ערוץ 1, שלומי גבאי; עריכה: אמיר קוטיגרו)

אזרחי ישראל מתייחדים עם זכר הנספים: אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה נפתחו הערב (רביעי) בעצרת הממלכתית בכיכר גטו ורשה ביד ושם בירושלים. את אבוקת הזיכרון העלה יו"ר מועצת יד ושם, הרב הראשי לשעבר וניצול השואה, ישראל מאיר לאו. כמדי שנה במהלך העצרת הודלקו שש משואות על ידי שישה ניצולי שואה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס בפתח נאומו לאירועי היום הקשים ואמר: "על ההר הזה התרחש היום אסון כבד. איבדנו היום קצינה צעירה ומבטיחה, הילה בצלאלי זכרונה לברכה, ואיבדנו חייל בהנדסה קרבית שלבו נדם. אנו שולחים את תנחומינו כאן למשפחות וגם את איחולי ההחלמה המהירה לפצועים".

עצרת הפתיחה לאירועי יום השואה ביד ושם. יותם רונן, יותם רונן
"כראש ממשלת ישראל מעולם לא אירתע מלומר את האמת לאומות". נתניהו בטקס/יותם רונן, יותם רונן

חלק נכבד מנאומו הקדיש נתניהו לאירן, וכיוון הן לקהילה הבינלאומית והן למבקריו הפוליטיים מבפנים המבקרים את שימושו בשואה בהקשר האירני. "אנשים שמתארים את האיום האירני כגחמה או הגזמה לא למדו דבר מהשואה", אמר נתניהו וטען כי אין מדובר בדבר חדש. ראש הממשלה הזכיר את מורו הרוחני והפוליטי זאב ז'בוטינסקי, שכתב בסוף שנות ה-30 איגרת ליהודי פולין בה ביקש להתריע על סכנת ההשמדה וזכה לביקורת, "שהעדיפה ללגלג על אלה שאומרים אמיתות לא נוחות מאשר להתמודד עם האמת כפי שהיא".

"זכרון השואה אינו רק עניין טקסי או זכרון היסטורי, אלא ציווי מעשי להפיק את לקחי העבר כדי להבטיח את אושיות העתיד. לעולם לא נטמון ראשנו בחול, עם ישראל חי", המשיך נתניהו בהתייחסו להתרעות החמורות שהוא משגר לעולם בעניין סכנת הגרעין האירני, ועל רקע נביקורת גלויה שמתח השבוע בנוגע לשיחות הגרעין של המערב עם אירן. "כראש ממשלת ישראל מעולם לא אירתע מלומר את האמת לאומות. גם כשאמת זו אינה נוחה, אני אומר את האמת ברור, גם בוושינגטון בירת ידידתנו הגדולה ארה"ב וגם בבירות חשובות אחרות ובירושלים, אמשיך לומר את האמת לעולם אבל בראש ובראשונה לעמי שאני יודע שהוא חזק דיו כדי לשמוע את האמת".

"האמת היא - חובה למנוע מאירן להשיג נשק גרעיני", הבהיר ראש הממשלה בנאומו. "זוהי חובתו של העולם, אבל מעל הכל זוהי חובתנו. אני יודע שישנם אלה שאינם אוהבים שאני אומר אמיתות לא נוחות מסוג זה. הם מעדיפים שלא אדבר על אירן גרעינית כאיום קיומי, הם טוענים שאמירה כזו, גם אם היא נכונה רק זורעת פחד ובהלה. האם האנשים האלה איבדו כל אמון בעם ישראל? מדינת ישראל התמודדה בהצלחה עם סכנות קיומיות כשהיתה לאין ערוך פחות חזקה ממה שהיא היום?, אמר נתניהו, והזכיר את ראשי הממשלה בן גוריון, ואשכול ש"לא היססו לומר לעם ולעולם את האמת".

ראש הממשלה טען בנאומו כי ישנם אנשים שמאמינים שאסור להזכיר את הרוע הייחודי של השואה כשמדברים על האיומים העכשווים של העם היהודי. "הם טוענים שלעשות זאת משמעו לזלזל בשואה ולהעליב את קורבנות", אמר נתניהו על רקע ביקורת שנמחתה עליו בחודשים האחרונים בישראל ובעולם בנוגע להזכרת השואה בהקשר של איום הגרעין האירני. "אני שולל לחלוטין גישה זו: להירתע מלומר את האמת שהיום כמו אז ישנם אלה שרוצים להשמיד מיליוני יהודים זה זלזול בשואה ובקורבנותיה, והתעלמות מלקחיה. לראש ממשלת ישראל לא רק מותר להעלות את זכר השמדת שליש מעמנו כשהוא מדבר על סכנות קיומיות - זוהי חובתו".

"שקר ההכחשה לא יכבה את אש התופת"

גם נשיא המדינה, שמעון פרס, פתח את נאומו בהתייחסות לאירועים שקרו היום, ושלח את תנחומיו למשפחת הקצינה והחייל שנהרגו. לאחר מכן קרא הנשיא לקהילה הבינלאומית להפיק לקחים מהשואה וקישר זאת גם לאיום מצד אירן. "היינו סימן שאלה. היום אנו מדינה איתנה. לאנושות היום אין ברירה, עליה להפיק את לקחי השואה ולעמוד מול איומים קיומיים, בטרם יאחרו את המועד. אירן עומדת במרכז האיום הזה. היא מרכז הטרור. היא מהווה איום על שלום העולם. אין מקום להמעיט ביכולותיה הגלויות והגנוזות של ישראל להתמודד עם איום זה".

פרס התייחס בנאומו גם למכחישי השואה ואמר: "מכחישי השואה מכחישים מעשי קודמיהם כדי לכסות על מעשי עצמם. שקר ההכחשה לא יכבה את אש התופת". פרס הזכיר גם את מיליון וחצי האזרחים הלא יהודים בישראל ואמר: "אנו מחויבים שאיש מהם לא יופלה לרעה בגלל לאומיותו או דתו. זו מהות קיומה של מדינת ישראל. היא כוח מגן. מקלט בטוח, ורוח גדולה. אילו הייתה מדינת ישראל קיימת בימים ההם, אני משוכנע שפני הדברים היו שונים".

בתוך כך, הרמטכ"ל בני גנץ נשא דברים בטקס יום השואה שנערך במכון משואה בקיבוץ תל יצחק, ואמר כי "בבואנו להתמודד עם האתגרים הרובצים לפתחה של מדינת ישראל, עלינו להמשיך ולבסס כאן חברה דמוקרטית ותרבות עשירה. עלינו להמשיך ולחזק את צה"ל שכן רק צבא נחוש ועוצמתי יכול לאפשר את העשייה הזאת. עלינו לטפח בקרבנו את ערכי אהבת האדם, העם והארץ. איננו חפצים במעגל הדמים הזה אך כל עוד מבקשים לקום עלינו ולהורגנו וכל עוד נשמעים איומים על מדינת ישראל ועל העם היהודי נתייצב ערוכים ומוכנים להכריע כל אויב". הוא הוסיף: "בשמם, לכבודם ולזכרם של קורבנות השואה, אני קורא הערב אל מבקשי רעתנו, בקולם הרם והברור של רבבות חיילי צה"ל העומדים על משמרתם: אנחנו זרוע הפלדה שתשיב לכל ניסיון לפגוע בעם היהודי במהלומה קשה. אנחנו חומת המגן של העם שלא ישוב עוד לעמוד חסר אונים ונטול הגנה. לעולם לא עוד".

עצרת הפתיחה לאירועי יום השואה ביד ושם. יותם רונן, יותם רונן
"להפיק את לקחי השואה". פרס בנאומו/יותם רונן, יותם רונן

מחר: צפירת דומיה בשעה 10:00

אירעי יום השואה יימשכו מחר ביד ושם אחרי שבשעה 10:00 תישמע צפירת דומיה ברחבי הארץ. לאחר מכן ייפתח טקס הנחת הזרים למרגלות האנדרטה למרד גטו ורשה, בהשתתפות נשיא המדינה, ראש הממשלה, סגן יו"ר הכנסת, נשיא בית המשפט העליון, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יו"ר הסוכנות היהודית, הרמטכ"ל, המפכ"ל, זקן הסגל הדיפלומטי, ראש העיר ירושלים, ארגוני ניצולים ולוחמים, תלמידים ומשלחות מרחבי הארץ ומחו"ל.

לאחר הטקס יתקיים מעמד "לכל איש יש שם" - הקראת שמות קורבנות השואה על-ידי הציבור הרחב באוהל יזכור ביד ושם. בשעה 13:00 ייערך טקס האזכרה המרכזי באוהל יזכור. אחר הצהריים תיפתח עצרת תנועות הנוער בבקעת הקהילות, בהשתתפות מאות חברי תנועות הנוער. בעצרת יישאו דברים שר החינוך גדעון סער, יו"ר יד ושם אבנר שלו וניצול השואה יצחק כהן.

לקריאה נוספת
ערב יום השואה - סיפוריהם של ששת מדליקי המשואות
ניצולת שואה: "זקוקה לעזרה, אך לא רוצה רחמים"
דו"ח האנטישמיות: פחות תקריות, אך הן יותר אלימות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully