וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה: "מיישמים הפסקת האש"; הטבח בערים נמשך

על רקע תפוגת האולטימטום, התחייב שר החוץ הסורי כי הצבא נסוג "מחלק מהערים" - אך מהשטח מדווחים על טנקים והפגזות. רוסיה נזפה בסוריה: "על הפעולות להיות החלטיות יותר"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, מיכאל ברגמן, קריינות: אביב אברמוביץ')

האולטימטום שהציבה הקהילה הבינלאומית לסוריה מגיע היום (שלישי) לקצו, וכפי ששלטון אסד כבר הבהיר שינהג - הוא אכן אינו עומד בו. כבר בשעות הבוקר המוקדמות דווח על הפגזות של כמה מהערים במדינה, ועל טנקים של צבא סוריה המפטרלים ברחובותיהן - בניגוד גמור לתכנית הפסקת האש שגיבש השליח המיוחד של האו"ם והליגה הערבית, קופי אנאן, לפיה עד היום אמורים כוחות הצבא לסגת מכל הערים.

אך למרות הדיווחים מהשטח - שלטונות סוריה טוענים הבוקר כי הם "מחויבים" לתכנית אנאן, וכי כבר "החלו ליישם בשטח" צעדים ברוחה, ולהסיג את הכוחות מחלק מהערים.

כותרות אחרונות מסוריה:
עם כשלון תוכנית אנאן: מה יהיה הצעד הבא של המערב?
אתמול: צלם לבנוני נהרג בגבול סוריה, "101 הוצאו להורג"
עוד אתמול: אש בגבול סוריה עם טורקיה, שמאיימת ב"שלב חדש"

סרטון חובבים: פגזים נוחתים בחומס, הבוקר

על פי ארגון זכויות האדם הסורי, אמנם ברוב הערים במדינה שורר בינתיים הבוקר שקט יחסי, אולם לא בכולן: טנקים של הצבא החלו כבר משעות הבוקר המוקדמות להפגיז את חומס ואת חמה שבמרכז המדינה, שתיים מהערים המתבלטות בהתקוממות נגד שלטונו של בשאר אסד. ברחובות שתי הערים עדיין מפטרלים טנקים, כמו גם בעיירה דומא, פרבר גדול של הבירה דמשק. עוד דווח על הפגזתה הלילה של העיירה מארה שבמחוז חלב הצפוני. גם בעיר הדרומית דרעא - מעוז נוסף של ההתנגדות לאסד - דווח הבוקר על קולות ירי ופיצוצים, ועל כוחות צבא שממשיכים לתפוס עמדות בתוך העיר.

פעילים בחמה דיווחו כי כבר ב-2:30 לפנות בוקר נחתו פגזים בעיר. "הם מפגיזים אותנו בעיקר בלילה, כדי שיהיה קשה יותר לצלם את ההפגזות", סיפר לסוכנות רויטרס אבו בכר, פעיל אופוזיציה בעיר. לפי שעה לא דווח על הרוגים היום, אולם ארגוני האופוזיציה פרסמו נתונים על אירועי אתמול, בהם נהרגו לפי הדיווחים לפחות 105 בני אדם ברחבי המדינה, רבים מהם אזרחים.

נזקי הפגזות של צבא סוריה ברובע אל-קוסור בעיר חומס, 3 באפריל 2012. רויטרס
הרס ברובע אל קוסור בחומס בעקבות הפגזתו, השבוע/רויטרס

מנגד, לפי שעה לא דווח היום על כל פעילות צבאית של המורדים בסוריה - שבינתיים נראה כי הם עומדים בהתחייבותם לכבד את הפסקת האש, אפילו אם המשטר לא יכבד אותה.

סוריה דורשת "ערבויות מאנאן"; רוסיה תשלח משקיפים מהגולן

במוסקבה, הסתיימה הבוקר פגישה בין שר החוץ הסורי, וואליד מועלם, לעמיתו הרוסי, סרגיי לברוב, ובתומה אמר האחרון כי מועלם אמר לו שממשלת סוריה "מחויבת" לתוכנית אנאן, וכבר החלה ליישם בשטח את "הדרישות הנוגעות לשימוש בנשק". עם זאת, הוא לא התייחס במפורש להנחיה להוציא את הכוחות מהערים - שכאמור, לפי כל הדיווחים, סוריה אינה מצייתת לה.

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב מארח את שר החוץ של סוריה וואליד מועלם, מוסקבה, 10 באפריל 2012. רויטרס
"על מדינות העולם להפעיל השפעתן על המורדים". לברוב עם מועלם, הבוקר במוסקבה/רויטרס

בדבריו של לברוב הייתה גם בהחלט נימה של נזיפה כלפי סוריה, והם כללו קריאה למשטר בדמשק "לפעול ביתר החלטיות" ליישם את תכנית אנאן. "אמרנו לעמיתינו הסורים, כי אנחנו סבורים שפעולותיהם צריכות להיות מורגשות יותר, החלטיות יותר", הבהיר במסיבת עיתונאים משותפת עם מועלם במוסקבה. עם זאת, הוא גם קרא למורדים הסורים לציית להסדר הפסקת האש, ואף קרא למדינות העולם "להפעיל את השפעתן" על המורדים.

מועלם, מצדו, אמר כי השלטונות כבר הוציאו את הכוחות "מחלק מהערים". הוא הוסיף כי סוריה מעוניינת שיינתן לה תפקיד משמעותי בצוות בינלאומי שיבחן בשטח את יישום הפסקת האש. "במקביל לסיום האלימות, חייבים להגיע למדינה משקיפים בינלאומיים", אמר. מועלם גם חזר על דרישתה של סוריה לקבל "ערבויות בכתב" לכך שהמורדים ינצרו את נשקם - אולם הפעם, הבהיר כי לא יסתפק בערבויות מ"טרוריסטים שהורגים, חוטפים והורסים תשתית - אנחנו רוצים ערבויות מאנאן עצמו".

גם לברוב הסכים עם עמיתו בדבר הצורך בשיגור משקיפים בינלאומיים למדינה, והוסיף כי רוסיה עצמה תשלח משקיפים מקרב אנשיה המוצבים דרך קבע באזור המפורז בגבול סוריה-ישראל ברמת הגולן. לדבריו, רוסיה החליטה על כך בעקבות בקשתו של מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון.

ארדואן מאיים: "סוריה הפרה ריבונותנו, ננקוט בכל הצעדים הדרושים"

העולם ממתין כעת למוצא פיו של אנאן, שאמור לפסוק האם תכניתו הצליחה או נכשלה - ובמידה שנכשלה, מי האחראי לכך. אנאן אמור לקיים היום ביקור במחנות בדרום טורקיה בהם שוהים כבר למעלה מ-24 אלף פליטים סורים.

על רקע תפוגת האולטימטום, ממשיכה טורקיה להסתמן כחוד החנית של המאבק הבינלאומי נגד משטר אסד, שתוביל ככל הנראה את השלב הבא במערכה נגדו. ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, התייחס הבוקר, במסיבת עיתונאים במהלך ביקורו בבייג'ינג בירת סין, למצב בסוריה, וספציפית לתקרית האש שהתרחשה אתמול בגבולה עם טורקיה - במסגרתה ירה צבא סוריה אל תוך מחנה פליטים סמוך לעיר הטורקית קיליס.

"זו הפרה ברורה של ריבונותנו", אמר ארדואן, על פי דיווח סוכנות הידיעות הטורקית הממלכתית אנטוליה. "מובן מאליו שאנחנו ננקוט בכל הצעדים הנדרשים".

במקביל, דיווחה הטלוויזיה הטורקית כי שר החוץ, אחמט דאווט-אולו, שהתלווה לארדואן בבייג'ינג, קיצר את ביקורו ושב לטורקיה - "בגלל ההתפתחויות בסוריה".

פצוע מתקרית ירי בגבול סוריה עם טורקיה, באזור העיר עזאז, מפונה לבית חולים בעיר קיליס בטורקיה, 9 באפריל 2012. רויטרס
פינוי אחד הפצועים בתקרית הירי בגבול, אתמול במחנה הפליטים קיליס בטורקיה/רויטרס

ברחבי העולם העניקו גיבוי לתוכניתו של אנאן, וקראו במהלך השבוע האחרון לכל הצדדים לעמוד בתנאיה. גם רוסיה וסין, שעד לאחרונה התנגדו לכל צעד בינלאומי נגד סוריה, עשויות לשנות את עמדתן - בהתאם לדו"ח שימסור אנאן. כמו רוסיה, גןם סין החלה כבר "ליישר קו" עם עמדת המערב, ובהודעה שנמסרה הבוקר ממשרד החוץ בבייג'ינג, קראה סין למשטר ולאופוזיציה בסוריה לכבד את הפסקת האש. דובר המשרד, ליו ווימין, הביע תקווה שהצדדים ידבקו במתווה שהוצע על ידי האו"ם.

עדכון ראשון: 11:07

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully