וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קנזס של סנטורום, רומני מנצח באוקיינוס השקט

המועמד השמרן אמנם סחף את המדינה הדרומית, אבל יריבו המוביל במרוץ המשיך לצבור צירים בוויומינג, בגואם, באיי מריאנה ובאיי הבתולה. הבאות בתור: אלבמה, מיסיסיפי והוואי

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יותם בן-דוד)

ארבעה ימים לאחר התוצאות המעורבות של "יום שלישי הגדול", ממשיך להתהוות מרוץ דו-ראשי למועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית, בין המוביל, מושל מסצ'וסטס לשעבר מיט רומני, לסנאטור לשעבר מפנסילבניה, ריק סנטורום - שהמשיך גם אמש (שבת) להוכיח את כוחו הגדול במדינות המערב התיכון והדרום השמרניות, עם ניצחון סוחף בפריימריז של קנזס. סנטורום זכה ל-51% מהקולות במדינה, לעומת 21% בלבד לרומני, 14% ליו"ר בית הנבחרים לשעבר ניוט גינגריץ' (אכזבה מרה עבור המועמד שעוד מנסה לקרוא תיגר על מעמדו של סנטורום כמייצג הקול השמרני במפלגה) ו-13% לחבר בית הנבחרים מטקסס, רון פול (שכבר הצהיר כי ימשיך להתמודד בכל מקרה, אף שטרם ניצח באף מדינה).

סנטורום צפוי לזכות בלפחות 32 מתוך 40 הצירים שמעניקה קנזס במרוץ המפלגתי, אולם יהיה לו קשה להתנחם בכך, שכן רומני ממשיך בינתיים לצבור גם הוא צירים בדרך ל-1,144 הנחוצים - והפער ביניהם, העומד על סביבות ה-250, נשמר בעינו, גם לאחר שנערכה הצבעה כבר ב-26 מדינות וטריטוריות.

המצב במרוץ המפלגתי, לאחר שקלול חלקי של תוצאות אמש:

בין היתר, הוכרז אתמול רומני כמנצח במדינת ויומינג, שם הסתיימה הצבעה שנמשכה שבוע, עם 39% לעומת 32% לסנטורום, 21% לפול ו-8% לגינגריץ', והוא יאסוף חלק ניכר מ-29 הצירים של המדינה. רומני ייהנה גם מכל תשעת הנציגים של האי גואם, מתשעת הנציגים של איי מריאנה הצפוניים ומשבעה נוספים של איי הבתולה - שלוש טריטוריות באוקיינוס השקט בהם הסתיימו אתמול הפריימריז.

בצירוף כל אלה, אומרים במטה רומני כי למעשה, למרות הניצחון המרשים של סנטורום בקנזס, בפועל רומני צבר יותר צירים בסוף השבוע, ורק מגדיל את הפער. במטהו של רומני טוענים כי כדי לעקוף אותו, יצטרך סנטורום לזכות בלפחות 65% מהצירים שנותרו - והסיכויים לכך קלושים ביותר. במטה סנטורום חולקים על המתמטיקה, וגם מתכוונים לערער על חלוקת 79 הצירים ממדינות אריזונה ופלורידה. רומני אמנם זכה בכולם בשיטת "המנצח לוקח הכל" - אולם אנשי סנטורום אוחזים בפרשנות אחרת לחוקת המפלגה, וטוענים כי חלקם מגיעים לו.

מיט רומני במפגש עם תומכים במסגרת הפריימריז הרפובליקניים בעיר ברמינגהם, אלבמה, 9 במרץ 2012. Evan Vucci, AP
גם רומני כבר לקח את הקמיפיין שלו לאלבמה - ונאם הלילה בפני קהל בבירתה, ברמינגהם/AP, Evan Vucci

כך או כך, החלוקה הסופית של הצירים בין המועמדים טרם הוחלטה, השיטה היא סבוכה ומורכבת ביותר, ומיני "דילים" של הרגע האחרון עוד עשויים להשפיע עליה ערב ועידת המפלגה הכללית בחודש יוני, בה ייקבע סופית מועמד המפלגה לנשיאות. בינתיים, לפנינו שבוע חשוב למדי, כשביום שלישי תיערך הצבעה בעוד שתי מדינות דרומיות גדולות וחשובות, שכנראה יכריעו סופית אם גינגריץ' עוד מסוגל להמשיך, או שהאגף השמרני במפלגה מתייצב לצדו של סנטורום: אלבמה ומיסיסיפי. באותו יום ייערכו פריימריז גם בהוואי ובסמואה האמריקאית (כנראה בטוחות בידיו של רומני), ויוצגו רשמית תוצאות הוועידות של מדינת מיזורי, שבהן למעשה כבר ניצח סנטורום בחודש שעבר.

סנטורום: "נגן על הערכים המסורתיים"

"היה לנו יום מאד טוב בקנזס השכנה", אמר סנטורום בנאום במיזורי. בהתייחסו לדפוסי ההצבעה במדינות השמרניות, הוסיף: "אתם לא חיים בעיר ניו יורק או בלוס אנג'לס, אתם חיים כמו מרבית האמריקאים בין שתי הערים הללו, ואתם יודעים שהערכים שאתם מאמינים בהם הם לא רק הערכים שבנו את המדינה הגדולה ביותר בהיסטוריה של העולם, אלא גם הערכים שעדיין נמצאים בליבם של כל האמריקנים. נכון?".

כמתנגד אדוק להפלות ולזכויות הומוסקסואלים, המסר השמרני של סנטורום התקבל בברכה בקנזס, והוא הקפיד לנהל את הקמפיין הנרחב ביותר במדינה השמרנית. "הוא מייצג את הערכים של קנזס", אמר המזכיר הרפובליקני של המחוז טראוויס אוליבר. "אנחנו כאן כדי להגן על הערכים האמריקניים המסורתיים".

עוד על הפריימריז הרפובליקנים:
רומני פיספס נוק-אאוט: אובמה הוא המנצח האמיתי
יום שלישי הגדול של רומני: ניצח בשש מדינות
הרפובליקנים באיפא"ק: "אובמה הפנה גב לישראל"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully