וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שלטונות סוריה מנסים לפגוע בעיתונאים זרים"

ניר יהב

23.2.2012 / 8:52

צלפים המוצבים על גגות הבניינים בחומס הונחו לפגוע בעיתונאים זרים והם "יורים בכל מי שמחזיק מצלמות", כך טוען פעיל אופוזיציה. על מארי קולווין סיפר: "הפגינה אומץ רב"

רויטרס

(צילום: רויטרס, צילומי חובבים שהועלו ליוטיוב; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

מותם של שני העיתונאים הזרים אתמול בשכונת באבא עמרו בחומס מעורר סערה גם בקרב האופוזיציה הסורית. פעיל אופוזיציה מחומס, עומאר שאכר, סיפר היום (חמישי) לעיתון "א-שרק אל-אווסט" הרואה אור בלונדון כיצד נראו רגעיהם האחרונים של כתבת ה"סאנדיי טיימס" מארי קולווין ושל הצלם הצרפתי ראמי אושליק, שנהרגו אתמול בבניין בשכונה שהוסב למרכז תקשורת מאולתר. בנוסף תאר את חיי העיתונאים הזרים בעיר הנצורה והמופגזת.

"השלטונות הסורים מנסים לפגוע במכוון בעיתונאים", קבע שאכר. "הצלפים של צבא סוריה יורים לעבר מי שנושא מצלמות יותר משהם יורים לעבר מי שנושא כלי נשק. מאז תחילת המבצע בחומס נהרגו שלושה צלמים. בנוסף לכך יש 15 נוספים שנפצעו קשה מאוד לאחר שגפיהם נקטעו". הוא סיפר עוד כי "ניתן למנות על אצבעות יד אחת את כמות המצלמות שיש כרגע בחומס", אך הבטיח כי מצלמות נוספות עושות את דרכן לעיר.

שאכר סיפר כי לא שהה בבניין שבו נהרגו קולווין ואושליק בעת ההפגזה. "כל הזמן הייתי בקשר עם חבר שלי שהיה בתוך הבניין. שמעתי פיצוץ אדיר שנגרם מטיל שנחת, ואחר כך שמעתי חבר אחר צורח בבהלה 'אני מבקש מכם, אל תצאו החוצה לצלם. המצב מסוכן מאוד'. לאחר מכן שמעתי שלושה פיצוצים נוספים, הרבה קריאות לעזרה ואז השיחה נותקה". שאכר גילה כי קולווין ואושליק "התעקשו לצאת החוצה לראות מה קרה בדיוק וכך הם שילמו בחייהם".

"מאות צלפים על הגגות"

שאכר סיפר כי קולווין הסתננה לחומס אך לא ידע לומר מתי. עם זאת, סיפר כי אושליק, הצלם הצרפתי, נכנס לחומס 36 שעות בלבד לפני שנהרג. שאכר, שפגש את קולווין מספר פעמים בחומס, אמר כי היא הפגינה "אומץ רב והתעקשה להסתובב מדי לילה בעיר. היא לא פחדה כלל וכלל מההפגזות הכבדות. היא רצתה להסתובב ולדבר עם התושבים".

לדבריו, בנוסף לקולווין ואושליק שנהרגו, עיתונאית נוספת מהעיתון הצרפתי "לה-פיגארו" נפצעה באורח אנוש: "היא פצועה קשה מאוד והיא מקבלת טיפול בבית חולים שהוקם בשטח. גם הצלם הבריטי פול קונרוי נפצע, אך מצבו התייצב". לדבריו, התנועה בשכונת באבא עמרו הפכה לבלתי אפשרית: "מאות צלפים נמצאים על הגגות ומזל"טים חגים באוויר, והכול במטרה לפגוע בתושבים. התנועה נעשית רק בלילה, ורק באופן רגלי. לא נוסעים במכוניות".

שאכר הוסיף ואמר כי הבניין שבו השניים נהרגו נחשב למעין מרכז תקשורת, שבו עובדים 20 עיתונאים זרים נוספים. "אנו, חבורה של פעילי אופוזיציה, שכרנו את המבנה בן 4 הקומות לפני ארבעה חודשים. הוא מוקף בתים אחרים ולכן הוא נחשב למקום בטוח. השלטונות אמנם ניתקו את החשמל ואת התקשורת אך העיתונאים עושים שימוש בגרנטורים המופעלים על ידי דלק או בסוללות של מכוניות.

מלחמת האזרחים בסוריה - כותרות אחרונות:
הכתבת בחומס, שעות לפני שנהרגה: "אין פה רחמים"
עמית מספיד את קולווין: "נשארה עד הרגע האחרון"
"סטלינגרד של סוריה": תושבי חומס נאבקים עד הסוף
צפו: דגל המורדים בלב דמשק; מפגינים נורו בעיר


לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully