וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבדאללה מפתיע: "מעריך את הסיכונים שלקח נתניהו"

טל שלו

22.2.2012 / 1:17

בפגישה עם מנהיגים יהודיים מארה"ב שלח מלך ירדן מסר הערכה ל"חברו" נתניהו, על כי "יצר אווירה שמאפשרת להתקדם בשיחות", אך במקביל הביע דאגה מצעדי ישראל במזרח ירושלים

אחרי חודשים של קרירות ביחסים: מסר חיובי הגיע לראש הממשלה בנימין נתניהו מכיוונו של עבדאללה מלך ירדן. בפגישה שקיימו היום אתמול (שלישי) ראשי ועידת הנשיאים של יהדות ארצות הברית בעמאן עם המלך, ביקש עבדאללה להעביר לנתניהו את הערכתו על העמדות שהציגה ישראל במהלך הניסיון הירדני להניע את המשא ומתן בין ישראל והרשות הפלסטינית. "עבדאללה שיבח את נתניהו וביקש במיוחד להעביר מסר ל'חברו'", סיפר יו"ר ועידת הנשיאים, מלקולם הונליין, לאחר הפגישה. "הוא אמר שהוא מעריך את הסיכונים שנתניהו לקח ויצר אווירה שמאפשרת להתקדם בשיחות".

עם זאת, לפי דיווח בסוכנות הידיעות הירדנית "פטרה", עבדאללה דווקא האשים את ישראל בכישלון השיחות, תקף אתה על מדיניותה החד צדדית כלפי ערביי מזרח ירושלים והביע דאגה מפגיעה אפשרית במקומות הקדושים לאיסלם בירושלים. הונליין, מראשי ועידת הנשיאים - הגוף הארגוני המוביל של יהדות ארצות הברית - אישר כי עבדאללה הביע דאגה מצעדי ישראל במזרח ירושלים, אך הדגיש כי עבדאללה דווקא שיבח את נתניהו על ההצעות שהעבירה ישראל במהלך סבב השיחות האחרון בין ישראל והפלסטינים, שהתפוצץ בסוף החודש שעבר.

"הייתה לנו נכונות אבל הפלסטינים פשוט לא רצו"

בתחילת ינואר החל סבב השיחות בין עו"ד יצחק מולכו וסאיב עריקאת בניסיון לחדש את המשא ומתן בין ישראל והרשות. בפגישות בעמאן, בהם השתתף גם שר החוץ הירדני נאסר גודה וראש מערך ההסברה הלאומי יועז הנדל, מסרו הפלסטינים שני מסמכים, בנושאי גבולות וביטחון, אך לטענת גורמים מדיניים בישראל לא היה בהצעות אלה כל חידוש ולא ניכר שום רצון פלסטיני אמיתי לחדש את המשא ומתן. ההצעה הפלסטינית כללה דרישה לנסיגה ישראלית לגבולות 1967 עם נכונות לחילופי שטחים בסך כולל של 1.9 אחוז מהגדה המערבית, כשבמקביל הסכימו הפלסטינים לפירוז של המדינה הפלסטינית מנשק כבד.

ישראל סירבה למסור לפלסטינים מסמכים והסתפקה בהצגת 21 נושאים שעליהם ייסוב המשא ומתן. בשתי הזדמנויות שונות ניסתה להציג את עקרונותיה בנוגע לגבולות ולביטחון. אחד העקרונות המנחים בנושא הגבולות היה כי השטח העתידי שיישאר בידי ישראל יכלול מספר רב ככל האפשר של ישראלים ונמוך ככל האפשר של פלסטינים.

בסוף ינואר התקיימה פגישתם האחרונה של מולכו ועריקאת, אך להערכת גורמים מדיניים, לאור המגעים לאחדות בין החמאס והפתח, חידוש השיחות אינו נראה באופק. לדברי הגורמים, האחריות לקיפאון המדיני היא על אבו מאזן. "היתה לנו נכונות לעשות מחוות והגשנו חבילה שלמה, אבל הפלסטינים פשוט לא רצו", אמר השבוע גורם מדיני בתדרוך בירושלים, "יותר ויותר גורמים בינלאומיים מבינים שאנחנו לא היינו אלה שהכשילו את השיחות".

עבדאללה עצמו דווקא אופטימי יותר מבירושלים, מסתבר. לראשי הארגונים שנפגש עמן היום אמר כי הוא סבור כי יש עוד תקווה לחידוש השיחות. "לנוכח כל ההתפתחויות באזור, הוא הדגיש כמה חשובה ההתקרבות בין ישראל והפלסטיניים", סיפר הונליין לאחר הפגישה.

לפניות לכתבת - tal_sh@walla.net.il

עוד בנושא:
ביקור חאלד משעל בירדן: ”משעל ועבדאללה לא דנו בהעתקת משרדי חמאס לירדן"
אבו מאזן: המו"מ בעמאן מול ישראל הסתיים בלי תוצאות
במהלך השיחות: מולכו הציג את ההסתה של הרשות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully