וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום פריימריז בליכוד: הישג לפייגלין יביך את נתניהו

פנחס וולף

31.1.2012 / 0:00

זה נראה די ברור: ראש הממשלה צפוי לזכות באמון חברי הליכוד ולהישאר יו"ר המפלגה. בקרבת נתניהו בעיקר מוטרדים: יותר מ-23% תמיכה בפייגלין, והליכוד יתפס כקיצוני

125 אלף חברי הליכוד יגיעו היום (שלישי) ל-500 הקלפיות המפוזרות ב-125 אתרים ברחבי הארץ, כדי לבחור את יו"ר התנועה ומועמדה לראשות הממשלה בבחירות הבאות לכנסת. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יבקש מחדש את אמונם של חברי מפלגתו, בעוד שיו"ר חטיבת "מנהיגות יהודית לישראל", איש הימין משה פייגלין, ינסה לרשום לזכותו הישג משמעותי, גם אם לא לנצח בעימות.

בניגוד לפריימריז הלוהטים שהיו במפלגת העבודה בספטמבר האחרון, ולאלה שיתקיימו בקדימה בסוף מרץ, הבחירות במפלגת השלטון מנומנמות לחלוטין. השאלה היא לא מי ינצח – אלא מה יהיה ההפרש: אחוז תמיכה גבוה בפייגלין, גבוה לפחות מזה שקיבל בפריימריז הקודמים ב-2007 (אז זכה לתמיכת 23% מהמצביעים), עשוי לגרום למבוכה במחנהו של נתניהו, ובכך להציג את מפלגתו באור קיצוני. במקביל לבחירות לראשות התנועה, יבחרו חברי התנועה גם את נציגיהם למרכז המפלגה ולמועצות הסניפים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

המהלך שיזם ראש הממשלה, ליצור פריימריז בטווח קצר, ולמרות שאין בחירות לכנסת באופק, הותיר את הבמה ריקה: יריבו העיקרי במפלגה, סילבן שלום, החליט בשל הנסיבות לא להתמודד, והשאיר למתאגרף המקצועי והחזק את הזירה ריקה, כשנותר לו להתמודד מול יריב צנום שבאבחה אחת יזכה ב"נוק-אאוט". אלא שדווקא התפיסה הזו גורמת למחנה נתניהו ולעומד בראשו להתנהל בחודש האחרון בהיסטריה, כאילו עומד מולו מתמודד אמיתי, המאיים על כסאו. מה לא עשה נתניהו כדי לגרום לחברי הליכוד לצאת במזג האוויר החורפי ולהצביע? ארבעה כנסי פעילים, ועוד כנס "בונוס" בפתח תקוה במוצאי שבת האחרונה. הוא הדרים עד לנתיבות, והצפין עד לבית שאן, כדי לפנות ללב פעיליו.

המתנחלים ינקמו בנתניהו ויתמכו בפייגלין?

אמש גם הוציא ראש הממשלה "קול קורא" לחברי מפלגתו, לצאת להצביע כדי שלא "יבואו אחרים (פייגלין – פ.ו.) שיקבלו מאה אחוז מהאנשים שלהם, וזה לא משקף את הדרך שלנו, את דרך הליכוד. אני רוצה שאתם תבואו מאה אחוז. אתם מאה אחוז ליכודניקים, תבואו, תצביעו מחר במאה אחוז, כדי שנמשיך להוביל את המדינה בדרך הנכונה, בדרך שלנו – דרך הליכוד". אך האם יכול להיות שחששו של נתניהו מפייגלין באמת מבוסס? מאז החל האחרון להתמודד על ראשות הליכוד, כוחו של פייגלין הלך וגבר מקמפיין לקמפיין: ב-2003 הוא התמודד מול ראש הממשלה שרון ונתניהו, וקיבל 3% תמיכה בלבד. ב-2005, קיבל 13% מקולות הבוחרים ואילו בבחירות האחרונות, כאמור, זינק ל-23% תמיכה.

בסופו של דבר, פייגלין יראה כהישג כל מספר שיעלה על 24% בעוד שמספר דומה יגרום לנתניהו לנוע בכיסאו באי-נוחות. לא רק בקרב אנשיו עשוי פייגלין לזכות לתמיכה; "מדד פייגלין" הוא גם מדד הכעס ואי-שביעות הרצון מנתניהו בקרב הפלג הימני בליכוד, על המהלכים המדיניים שביצע במהלך הקדנציה, ובעיקר הקפאת הבנייה בהתנחלויות, והקפאת חוקי הכשרת המאחזים. לנתניהו יש אם כן סיבה לדאגה; ככל שפייגלין יצליח יותר, יהיה בידי מפלגות האופוזיציה כלי חזק יותר כדי למשוך אליהן את מצביעי המרכז של הליכוד. ומזה בדיוק נתניהו חושש: הדבר האחרון שהוא צריך זה שידביקו לליכוד תווית של "פייגלינים".

בתוך כך, לוואלה! חדשות נודע כי 41 חברי ליכוד שפונו מגוש קטיף, לא יוכלו להצביע היום בפריימריז, בשל העובדה שהם לא רשומים באף סניף. במטה פייגלין שלחו דרישה לוועדת הבחירות, בדרישה לאפשר למפונים להצביע בכל קלפי, כפי שהיה נהוג בפריימריז הקודמים לראשות הליגה. עם זאת, הוועדה סירבה, והחליטה להיצמד להליך הפרוצדורלי, לאכזבתם של המפונים. "בהתאם להחלטת ועדת הבחירות המרכזית, חברי הליכוד שהתגוררו בגוש קטיף היו יכולים לבחור ולהיבחר בסניף הליכוד במקום מגוריהם החדש", כתב יו"ר הוועדה, השופט יהושע גרוס. "על חברי תנועה אלה היה להגיש בקשה לאגף המחשב או למזכירות ועדת הבחירות שהיו מעדכנים את זיקתו של החבר לסניף הכתוב. טופס זה פורסם מבעוד מועד, וכל הבקשות שהוגשו באמצעותו טופלו במועד. בשלב זה, יום לפני הבחירות, לא ניתן עם כל הצער שבדבר לשנות את ספר הבוחרים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully