וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת דו"ח פרשת הרפז: דריכות במחנות ברק ואשכנזי

27.1.2012 / 12:00

מבקר המדינה ימסור בימים הקרובים את טיוטת הדו"ח למעורבים בפרשה, שמתקשרת סביב מערכת יחסים עכורה בין שר הביטחון לרמטכ"ל לשעבר. קצין איסוף מסכם את השבוע הצבאי

פרשת מסמכי הרפז עומדת לקראת סיום הישורת הראשונה. מבקר המדינה ימסור בימים הקרובים את הטיוטה למעורבים בפרשה ומחנות ברק ואשכנזי נמצאים במתח שיא. מה ייחשף, האם יצוצו דמויות חדשות שהיו מעורבות בפרשה והאם הממצאים יובילו לחקירת פלילית.

הסיקור התקשורתי של פרשת מסמכי הרפז שנחשפה באוגוסט 2010 היה לוקה בחסר לאורך כל הדרך והסתמך על נתונים חלקיים של בעלי אינטרס מ"מחנה אשכנזי" ו"מחנה ברק". בתחילת הפרשה הצטייר אשכנזי כקורבן ואהוד ברק ואנשיו כאחראים לאחת הפרשיות המסריחות ביותר בצה"ל. מהר מאוד העננה התפוגגה והיוצרות התהפכו. לא נמצא עד כה אף קשר ישיר ולא עקיף בין לשכת אהוד ברק למסמך או לסא"ל במיל' בועז הרפז ולעומת זאת נחשפה פעילות ענפה של "מחנה אשכנזי" סביב המסמך המזויף.

בזמן שמחנה "אהוד ברק" מונה שלושה אנשים ביניהם ראש המטה יוני קורן ואת יועץ התקשורת ברק סרי, כולל "מחנה אשכנזי" רשימה ארוכה של מעורבים ביניהם אל"מ ארז וינר, תא"ל אבי בניהו, רונית אשכנזי, האלוף גדי איזנקוט, סא"ל במיל' בועז הרפז וקציני מילואים בכירים נוספים שנותרו מאחורי הקלעים. קבוצת שחקני המשנה שנחשפה למסמך כוללת את ראש המוסד תמיר פרדו, איש התקשורת אבי גוט ואל"מ במיל' ד"ר גבי סיבוני. המשטרה קבעה באופן חד משמעי כי אף אחד מהם לא כתב את המסמך המזויף והחשד הוטל על סא"ל במיל' הרפז שקשר קשרים הדוקים עם "מחנה אשכנזי".

היחסים בין ברק ואשכנזי הדרדרו לתהום

הפרשה כולה מסתובבת סביב מערכת יחסים עכורה בין שר הביטחון לרמטכ"ל, שהתפתחה בעקבות ההחלטה שלא להאריך את כהונתו של רא"ל אשכנזי. יחסיו המעולים של גלנט, שנוא נפשו של אשכנזי, ואנשי ברק דרדרה את מערכת היחסים בין ברק לאשכנזי לתהום. המתח בין הלשכות הפך לאיבה וסלידה ולבסוף לשנאה הדדית בין רמטכ"ל לשר ביטחון, שאמורים לשתף פעולה בשמירה על ביטחון מדינת ישראל.

שלב העיוורון כנראה הוביל את הצדדים להאמין זה באשמתו של זה באופן מוחלט. בוצעה מלאכת איסוף מודיעין, הערכת מצב והפקת תוצרים. התקיים דיון על מבצעים וגיחות, הועלו דרכי פעולה ולבסוף נולדה שיטת פעולה לפני תקיפה לא באירן, אלא של הגורמים המעורבים בפרשה כדי לחשוף את המזימה הנוראית. שלושה חודשים שכב המסמך במגירה של אשכנזי וכך הוא ואנשיו מצאו לנכון להתנהל.

הכל היה ברור בעיני "מחנה אשכנזי": "מחנה ברק" היה אחראי לכל. אך אז על פי הממצאים החלקיים שנחשפו באמצעי התקשורת התבררה אמת הפוכה. בועז הרפז כבר הספיק לחזור בו מגרסתו ולטעון כי הוא היה בסך הכל בלדר למסמך וקיבל אותו מדמות אנונימית ולידי מבקר המדינה הגיעה כמות אדירה של קלטות ששופכות אור על התנהלות גבי אשכנזי ואנשיו בפרשה. קלטות אלו פתרו חלק גדול מהתעלומה והערכה היא שהם יחשפו דמויות חדשות בפרשה שעד כה נעלמו מאור הזרקורים. אותם כוכבים חדשים לקחו חלק בהצגה ההזויה הזו שהתנהלה מתחת לאף של עדת העיתונאים, מבלי שמישהו יבין שזו סדרת מתח בהמשכים.

המחנות מורידים את הכפפות

טיוטת דו"ח מבקר המדינה נכתבת ממש בשעות אלו. המתח בין הצדדים נמצא בשיא של השנתיים האחרונות וכולם נערכים להתקפת ספינים כתגובה לממצאי המבקר. כמו התקפת האקרים רק יותר ממוקדת.

קו ההגנה של "מחנה אשכנזי" יתנער באופן מוחלט מהמסמך שנמסר לו מהרפז. יחד עם זאת הוא יסביר כי מי שיצר אווירה קשה ומורכבת היו אלו ברק ואנשיו, שנהגו כלפיו בצורה כוחנית תוך כדי ניסיון להכניס פוליטיזציה לצה"ל ובחירת מועמד שיתמוך בתקיפת פרויקט הגרעין האירני. אשכנזי יודה שוב כי זו הייתה טעות להחזיק את המסמך וכל רצונו היה למנוע סערה ופגיעה בצה"ל מאחר והיה בטוח במאת האחוזים כי המסמך הוא אמיתי. למרות שהתמונה התבהרה ולא הועלה אף חשד ולא זעיר ביותר ש"מחנה ברק" אחראי לכתיבת המסמך, בקרבת אנשי אשכנזי עדיין מאמינים כי הם האחראים לכתיבתו מאחר ומרבית הסעיפים בו התגשמו.

"מחנה ברק" יעבור מהמגננה שהיה שרוי בה בתחילת הפרשה להתקפה. הוא יזכיר לכל מי שירצה לשמוע את ההערכה כי הפעולות שבוצעו בצמרת המטה הכללי פגעו במעמדו של שר הביטחון - עד כדי עבירה על חוק יסוד הצבא שמסדיר את היחס בין הצבא לדרג המדיני. המחנה יחריף את קו ההתקפה ויטען כי אצל הקצינים ב"מחנה אשכנזי" התגלו סימנים עם ניחוח עברייני, תוך כדי דריסת הקוד האתי של צה"ל שכולל ערכים כמו אמינות, דוגמה אישית, משמעת ורעות. זהו מצב שבעיניהם מחייב חקירה לעומק ובחינה של דין משמעתי במקרה הטוב.

האם תיפתח חקירה פלילית?

ההתגוששות לפני פרסום הדו"ח המלא של המבקר לא תסתיים בספינים וחילופי האשמות. ברקע מרחפת השאלה: האם יעביר המבקר מידע ליועץ המשפטי לממשלה שיהווה בסיס לפתיחה בחקירה פלילית נגד המעורבים בפרשה, או שיתחם את הפרשה כמערכת יחסים קשה שהולידה גלים עכורים לתוכם נבלע בועז הרפז.

הסדרה המזוויעה הזו גם לא תסתיים ללא נקמות. בפינה אורבים לרא"ל במיל' גבי אשכנזי קצינים במילואים שיעמדו על כל מילה בדו"ח, ינתחו אותה, יפרשו אותה וישוו את פועלו לקוד האתי של צה"ל. הרשימה ארוכה אך השמות הבולטים כוללים את האלוף במיל' יואב גלנט, תא"ל במיל' שמואל זכאי, תא"ל במיל' צ'יקו תמיר, תא"ל במיל' עימאד פארס. הם לא ישתקו.

כל אלה לא יפיגו את הריח הרע של הפגר עליו דיבר הרמטכ"ל בני גנץ עם סיום תפקידו כסגן רמטכ"ל. הסירחון עדיין מרחף מעל שולחן המטה הכללי. כעת נותר לקוות כי טיוטת דו"ח מבקר המדינה תהיה מספיק חדה וברורה, כדי לא להשאיר ספקות אחרי תמלול כלל הקלטות ומתן העדויות של המעורבים, שהיו צריכים לעסוק בביטחון המדינה ועסקו בביטחון מעמדם ופיתוח האגו.

קצין איסוף - טורים קודמים
האופציה הצבאית באירן: על השולחן - אבל פחות?
כאב הראש של גזרת שומרון: ילדים שמיידים אבנים
חברון: הטרור הפלסטיני בירידה. והטרור היהודי?

לפניות אל הכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully