וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באן: "משבר הגרעין האירני ייפתר רק בדרכי שלום"

מזכ"ל האו"ם התייחס לסנקציות שהטילו במערב על הנפט האירני - ועל האיומים מטהרן לסגור את מיצרי הורמוז. "ההצהרות התוקפניות לא מועילות, על הצדדים לפעול להפיג את המתח"

"אין שום תחליף לפתרון הגרעין האירני, מלבד בדרכי שלום" – כך ביקש אמש (רביעי) להבהיר מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, בהתייחסו להחרפת הסנקציות על הרפובליקה האיסלמית, ולאיומי טהרן לסגור את מיצרי הורמוז, המהווים נקודה קריטית במעבר נפט וסחורות אחרות למערב. בשיחה עם עיתונאים בניו יורק אמר באן כי "קראתי לצדדים לפעול כדי להפיג את המתח. ההצהרות התוקפניות אינן מועילות".

"זהו אזור חשוב למסחר העולמי", אמר באן בהתייחסו למיצרי הורמוז, "יש לכבד ולהגן על המעבר החופשי של סחורות באזור". בנוסף, קרא באן לאירן לשתף פעולה עם פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, ולשוב למשא ומתן יחד עם שש המעצמות (חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם – רוסיה, ארצות הברית, סין, צרפת ובריטניה, וכן גרמניה), כדי לפתור את המשבר.

מזכ"ל האו"ם באן קי-מון נואם בכנס בנושא דמוקרטיה בעולם הערבי, ביירות, לבנון, 15 בינואר 2011. רויטרס
"יש לשוב למשא ומתן". באן/רויטרס

מוקדם יותר נרשמה תגובה ראשונה לעניין מצד אחד הגופים הכלכליים החשובים בעולם – קרן המטבע הבינלאומית. בהודעה רשמית מהקרן נמסר כי מחיר הנפט העולמי עלול לעלות בשיעור של 20-30%, אם אירן תפסיק לייצא נפט כתוצאה מהסנקציות שהוטלו עליה על ידי האיחוד האירופי וארצות הברית. עוד קבע הארגון הכלכלי העולמי רב-העוצמה, כי העיצומים הכלכליים האחרונים על טהרן "משולים לחרם נפט", ועלולים להביא לחוסר של 1.5 מיליון חביות נפט ביום, תוצרתה של יצואנית הנפט החמישית בעולם.

בינתיים, מחירי הנפט יציבים

קרן המטבע, נמסר, הדגישה את הסיכונים הללו במסר שהועבר בשבוע שעבר לנציגי מדינות ה-G-20 שנועדו במקסיקו סיטי. ההודעה הזו מוסיפה ללחץ על הממשל האמריקני, הפועל בימים אלו באינטנסיביות לשכנע עוד מדינות בעולם לוותר על הנפט האירני, אך במקביל לוודא שמחירי הנפט לא יעלו - בין היתר בעזרת הגברת הייצוא ממדינות נוספות כגון ערב הסעודית. בפועל, בינתיים, מחירי הנפט אכן נותרו יציבים בימים האחרונים, למרות הגברת הלחץ על אירן.

אירן, מצדה, חזרה ואיימה, בעקבות ההחלטה האירופית, כי תסגור את מיצרי הורמוז שבפתח המפרץ הפרסי, דרכם עוברים כ-20% מהנפט העולמי, במקרה שיוטל עליה חרם נפט. בפועל, היא טרם מימשה את האיום, לאחר שארה"ב הבהירה כי סגירת המיצרים מהווה "חציית קו אדום".

בדרך לתקיפה באירן? כותרות אחרונות
קרן המטבע: חרם על אירן יעלה מחיר הנפט ב-30%
נתניהו: אפעל מול סין והודו כדי ללחוץ על אירן
אובמה על אירן: ”אף אופציה לא ירדה מהשולחן”
אירופה מטילה חרם נפט על אירן: "חסר תקדים"

(עדכון ראשון: 21:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully