וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

70 שנה לוועידת ואנזה: "גם 700 שנה לא ישכיחו הזוועה"

טל שלו

21.1.2012 / 19:44

בטקס שנערך בווילה בה התקבלה ההחלטה על אופן ביצוע הפתרון הסופי, נכחו נשיא גרמניה והשר יוסי פלד, ניצול שואה. פלד: "להזהיר את העולם מפני עיוורון לגלי האנטישמיות"

"70 שנה מלאו להחלטה כאן, אבל לא 70 ולא 700 ויותר שנים, ישכיחו מאיתנו את הזוועה", כך תיאר השר יוסי פלד, ניצול שואה, את תחושותיו אתמול (שישי), בטקס לציון 70 שנה לוועידת ואנזה. בטקס, שהתקיים ב"וילה ואנזה" בה נערכה הוועידה המקורית, השתתף גם נשיא גרמניה כריסטיאן וולף, שאמר כי "הווילה הזו תהיה לנצח מקום של בושה עבור העם הגרמני. זוהי משימה לאומית חשובה להשאיר את הזיכרון הזה חי".

ועידת ואנזה נפתחה ב-20 בינואר בשנת 1942 בפרבר באותו שם, ליד ברלין. כל הנציגויות והזרועות החשובות של השלטון הנאצי, הן האזרחיות והן הצבאיות, נטלו בה חלק, ודנו בתיאום אופן ביצוע "הפתרון הסופי" - השמדת יהודי אירופה. לרגל יום השנה, התראיין לעיתון גרמני מנהל אתר הזיכרון בווילה, ד"ר נורברט קמפה, והדגיש כי בראייה היסטורית, הוועידה עסקה, למעשה, בארגון ותיאום בלבד, ולא בקבלת ההחלטה עצמה לביצוע "הפתרון הסופי".

"ברור למדי שהמפגש הזה, בדרג של מזכירי מדינה, היה ועידה ארגונית, שעסקה בתיאום בין-משרדי", אמר קמפה והדגיש כי היטלר ושריו לא נכחו בוועידה. "במועד הזה, ינואר 1942, עוד לא היתה תכנית סדורה להקמת מחנות השמדה גדולים. היתה תכנית-רצח שלמה, אך ללא מחנות השמדה". נשיא גרמניה אמר אתמול בטקס כי "ואנזה הפך להשמדה בחסות המדינה. כל מי שקורא את פרוטוקול הפגישה, עד עצם היום הזה, נותר חסר נשימה".

"אחד הרגעים הנוראים בהיסטוריה האנושית"

"בגלל אותה החלטה נוראית, שהתקבלה פה לפני 70 שנה, על הפתרון הסופי של העם היהודי, לא הכרתי את מרבית משפחתי", אמר השר פלד בטקס. "הבית הזה, שראה ושמע וחווה את אחד הרגעים הנוראים בהיסטוריה האנושית, הבית שמים חיים זורמים בנחת בנחל שעל ידו, שבו נידונו למוות מיליוני יהודים, מארח היום את ג'פקה מנדלביץ, בן שיינע וינקל מנדלביץ. זה אני, ג'פקה הקטן, שראה את השואה במו עיניו וכילד חווה את זוועותיה".

בהתייחסות לגילויי אנטישמיות וניאו נאציים בימינו, קרא השר פלד "להזהיר את העולם החופשי מפני התעלמות ומפני עיוורון למתרחש, לנוכח גלי האנטישמיות העולים כפורחים. תסתכלו סביב – כמעט כל יום קמות תנועות אנטישמיות חדשות שלא מסתפקות במה שאבותיהם הרעיוניים עשו, אלא אומרות שיש להמשיך במלאכה". בתום הטקס, קרא השר פלד דברי קדיש לאביו, שנספה באושוויץ.

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully