וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בסוריה: המורדים כבשו עיר, הצבא נסוג

ניר יהב

19.1.2012 / 15:44

לאחר השגת הסכם הפסקת אש בין הצבא למחתרת בעיר זבדאני הסמוכה לדמשק, נסוגו ממנה היום אחרוני הטנקים, ו"הצבא הסורי החופשי" הכריז על ניצחון: "הסבנו לצבא אבידות קשות"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: אמיר קוטיגרו, יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

"הצבא הסורי החופשי" - מחתרת המורדים המורכבת מעריקים מצבא סוריה - השלים היום (חמישי) את השתלטותו על העיר זבדאני שליד הבירה דמשק והבריח ממנה את חיילי הצבא - כך טוענים פעילי אופוזיציה סורים ועדי ראייה במקום. לדברי הפעילים, חיילי המחתרת הצליחו לסלק את הצבא מהעיר במסגרת הסכם להפסקת אש שנחתם מוקדם יותר השבוע, והיום עזבו אותה אחרוני הטנקים. ואולם, הטנקים עדיין מוצבים במבואות העיר. "הצבא הסורי החופשי היכה קשות את הצבא הסורי והסב לו אבידות קשות", קבע קצין סורי שערק בראיון לרשת "אל-ג'זירה".

פעיל האופוזיציה הסורי כמאל לובאני סיפר כי כוחות הצבא הכפופים למשטרו של הנשיא בשאר אסד הסכימו להפסקת אש שבמסגרתה יסוגו מזבדאני, הנמצאת 30 ק"מ ממערב לדמשק, בואכה גבול לבנון. "הטנקים הפסיקו להפגיז את העיר", אמר לסוכנות רויטרס. "האימאמים במסגדים הודיעו לתושבי העיר על ההסכם שהושג ברמקולים של המסגדים. ההתנגדות החזקה שלנו והעריקות הרבות בצבא סוריה אילצו את המשטר לנהל עימנו משא ומתן. נראה לאן יוביל הסכם הפסקת האש". לדבריו, בעקבות נסיגת הצבא, החלה להגיע לעיר גם אספקה חדשה של מזון ומצרכים בסיסיים, לאחר זמן רב תחת מצור.

כותרות אחרונות מסוריה:
דיווח בסוריה: קצין בכיר נהרג מירי "טרוריסטים"
דיווח: חיזבאללה שיגר קטיושות על מפגינים בדמשק
אסד בניסיון פיוס: "חנינה לעריקים שיסגירו עצמם"

לוחמים של מחתרת העריקים "צבא סוריה החופשית" בעיר זבדאני, סוריה, ינואר 2012. רויטרס
לוחם של "הצבא הסורי החופשי", השבוע בזבדאני/רויטרס

לובאני, הנמצא בעמאן שבירדן, הזהיר כי המצב עדיין עדין ביותר, וכי כוחות הביטחון הסורים עלולים לחדש את המתקפה על זבדאני "בכל רגע". לדבריו, "הם אמנם הסיגו את כוחותיהם מהאזור, אבל זה משום שהם רוצים להחליף את החיילים שהיו הססנים בחיילים חדשים במטרה להסתער שוב על העיר, עם חיילים נאמנים יותר". קצין בשם מחמוד א-ריס, שערק מצבא סוריה והצטרף לכוחות המורדים בזבדאני, אמר ל"אל-ג'זירה" כי הוא וחבריו ימשיכו "בהתנגדות בלתי-אלימה עד שהמשטר כולו ייפול".

מנדט המשקיפים מסתיים - אך כנראה יוארך בחודש

האופוזיציה הסורית רואה בנסיגת הכוחות הסורים מזבדאני ניצחון גדול. "הצבא הסורי החופשי" מתגאה בהישג בעיר מאוד, וחייליו מבהירים כי ימשיכו לעשות כן גם בערים אחרות במדינה. השלטונות הסורים, מנגד, לא התייחסו כלל להפסקת האש, וכלי התקשורת הכפופים לשלטונות כלל לא דיווחו עליה.

הפגנה נגד שלטונות סוריה בעיר זבדאני, דצמבר 2011. רויטרס
הפגנה המונית נגד שלטון אסד, החודש בזבדאני/רויטרס

במקביל להתרחשויות בזבדאני, נמשכים מעשי ההרג בשאר המדינה. לפי דיווחי ארגוני זכויות אדם, היום נהרגו בתקריות שונות עוד תשעה אזרחים סורים, לאחר 21 הרוגים אתמול, רובם בעיר חומס, ומניין ההרוגים הכולל מאז תחילת משימת משקיפי הליגה הערבית במדינה, לפני חודש, כבר עבר את ה-600. מתחילת ההתקוממות במרץ שעבר, כבר עבר מניין ההרוגים את ה-5,000 לפי נתוני האו"ם, ולפי נתוני האופוזיציה הסורית, כבר חצה את קו ה-6,000.

עם סיומו של החודש הראשון של משימת הפיקוח, פוקע היום המנדט של צוות המשקיפים הערבים. ואולם, לפי ההערכות, בכינוס שרי החוץ של הליגה הערבית שיתקיים בשבת הקרובה, יוחלט על הארכתו בחודש נוסף, ואף על הוספת משקיפים נוספים לצוות, המונה כעת 165 משקיפים. בישיבה יידון דו"ח של צוות המשקיפים על הנעשה במדינה, בהתאם לרשמים שאספו במשך חודש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפנייה לכתב:
nir_yah@walla.com

הפגנה נגד שלטונות סוריה בעיר זבדאני, ינואר 2012. רויטרס
גם הילדים בזבדאני הפגינו נגד אסד, החודש/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully