וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני מבנים נהרסו במצפה יצהר; "נקים אותם מחדש"

יהושע בריינר

15.12.2011 / 9:00

פקחי המנהל האזרחי הרסו לפנות בוקר קרוואנים במאחז הלא חוקי שבשומרון. צו שטח צבאי סגור הוצא כדי למנוע ממתנחלים לשוב למקום. פעולות ההריסה עברו בשלום, וכוחות הביטחון עזבו המקום

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: גדי וינסטוק)

פקחי המנהל האזרחי הרסו לפנות בוקר (חמישי) שני מבנים במאחז מצפה יצהר מדרום לשכם. זולת כמה צמיגים שהבעירו תושבי המקום, ההריסה עברה ללא אירועים חריגים, למרות איומים בהפרות סדר מצד המתנחלים, אחרי כמה ימים של התפרעויות ברחבי הגדה המערבית ואירועי אלימות נגד כוחות הביטחון. כוחות גדולים של משטרה מנעו ממתנחלים להגיע לאזור ההריסה, והקימו מחסומים רבים במקום.

שני המבנים במאחז, שבו נותרו כעת חמישה מבנים, הוקמו על קרקע פלסטינית פרטית. המתנחלים סיפרו כי כוחות המשטרה באו ליישוב לפנות בוקר דרך הכפר הפלסטיני עינבוס הסמוך, ולא דרך הכביש הראשי ביישוב.

תושבי המקום סיפרו שמאות שוטרים נותרו במאחז גם אחרי שהסתיימה הריסת המבנים, כשהם מצוידים בציוד מתקדם לפיזור הפגנות, אולם לאחר מספר שעות עזבו כוחות הביטחון את המקום. במקביל, הוצא צו המגדיר את המקום שטח צבאי סגור. "הכוחות נקטו אלימות רבה", אמר דובר יצהר, אברהם בנימין. "בשעה זו, עצם המגורים ביישוב היא עבירה על הצו, והכוחות לא מאפשרים לצאת מהבתים", סיפר. מנגד, אחד מתושבי יצהר ציין כי "מפקד האוגדה לשעבר, ניצן אלון, אמר שיפתחו באש על חיילים במצפה יצהר אבל בפועל לא זרקו פה אבן".

הריסת מבנים במאחז מצפה יצהר, דצמבר 2011. דרור עינב
הפינוי עבר בשלום, אך מתנחלים התלוננו במהלכו על אלימות. מצפה יצהר, הבוקר/דרור עינב

משרד הביטחון הודיע השבוע כי מצפה יצהר הוא מאחז לא חוקי וכי הוא יפונה, מכיוון ששני מבנים שקיימים בו הוקמו על קרקע פלסטינית פרטית. באחד מהם התגורר רווק שצפוי להתחתן בקרוב, והשני משמש דיר עזים מאולתר. במערכת הביטחון חששו מאירועים אלימים במהלך הפינוי, אחרי שאנשי ימין הסתערו שלשום על בסיס החטיבה המרחבית אפרים ותקפו את מפקד החטיבה ואת סגנו.

הריסת מבנים במאחז מצפה יצהר, דצמבר 2011. דרור עינב
הריסת מבנים במאחז מצפה יצהר, דצמבר 2011/דרור עינב

המתנחלים הגיבו בזעם להריסת המבנים במאחז. דובר יצהר, אברהם בנימין, אמר כי המבנים יוקמו מחדש כבר הבוקר. לדבריו, "ברק ונתניהו הולכים בעיניים פקוחות לפגיעה נוספת בהתיישבות, כאשר מסביב נמצאים במרחק קצר עשרות מבנים בלתי חוקיים. חרב ההריסה מופנית אך ורק ליהודי יהודה ושומרון". הוא אמר כי הבתים שנהרסו ייבנו מחדש, לצד מבנים אחרים. "כל הדרדרות נוספת במצב תלויה ועומדת על אחריותו הישירה של נתניהו, שבמקום לממש את המנדט שניתן לו על ידי הבוחרים לחיזוק ההתיישבות, בוחר להפנות עורף לעבר שולחיו. כל עימות נוסף הוא על אחריות הממשלה".

חבר הכנסת מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי), שכניסתו למאחז נמנעה בזמן הפינוי, אמר כי "במקום להרגיע את השטח, ברק ונתניהו משליכים גפרור לתוך חבית של נפט. אני חושש שהריסת הבתים תגרור תגובות שרשרת. מדובר, בלשון המעטה, בצעד לא חכם ולא צודק".

עדכון ראשון - 4:50

עוד בנושא:
בימין מאיימים: "זה כלום לעומת מה שיקרה אם יהרסו מאחז"
פעילי ימין "תקפו" בסיס ויידו אבנים לעבר מפקד החטיבה
מסתמנת פשרה: מאחז רמת גלעד יוזז - ויהפוך חוקי

(עידכון קודם: 4:40)

לפנייה לכתב: joshjosh@ walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully