וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק בחרם: שבוע "קנה כחול-לבן" בארצות הברית

טל שלו, כתבתנו המדינית

26.11.2011 / 8:36

יהודי ארצות הברית מצאו תשובה הולמת לקריאות החרם על מוצרים מישראל מצד קבוצות פרו פלסטיניות: שבוע מכירות של מוצרים ישראליים שנועד "לעודד תמיכה בישראל – דרך הכיס"

מיליוני אמריקאים נהרו אתמול (שישי) למרכזי הקניות לחגיגות הסיילים של "יום שישי השחור", יום השישי שמגיע לאחר חג ההודיה, שבאופן מסורתי הפך לחגיגה צרכנית וכלכלית בארצות הברית. בשבוע הבא ינסו גם עשרות חברות ישראליות להגביר את הכנסותיהן מהשוק האמריקאי, במסגרת "BUY ISRAEL WEEK", יוזמה ראשונה מסוגה שחיברה תעשיינים ישראליים, אנשי מסחר אמריקאים וקבוצות לחץ יהודיות, במטרה לקדם מיתוג, נאמנות והערכה למוצרים ישראליים.

על רקע התגברות קריאות החרם של קבוצות פרו פלסטיניות ברחבי העולם על מוצרים מישראל ומההתנחלויות, ינסה הקמפיין לשנות את התמונה ולהדגיש את איכותם וייחודם של מוצרי הצריכה הישראליים, ולעודד תמיכה בישראל – דרך הכיס. "לא כולם יכולים לעצב את ההחלטות המתקבלות באו"ם או בגבעת הקפיטול", נכתב במאמר מערכת שהוקדש לפרויקט בשבוע שעבר באתר ה-"ג'ויש וויק" בניו יורק, "אבל כל אחד יכול לקבל החלטה מודעת לתמוך במדינה דרך קניות".

יום שישי השחור בארה"ב, שופינג. GettyImages, אתר יצרן
החברות הישראליות ינסו לקדם עצמן מעבר לים. הסתערות הקונים במכירות "יום שישי השחור", אתמול/אתר יצרן, GettyImages

BUY ISRAEL WEEK , שיתקיים בין ה-28 בנובמבר ל-4 בדצמבר ברחבי ארה"ב, הוא קמפיין משותף שיזם אתר JDEAL, אתר דילים יומי דוגמת "גרופון", המתמקד בשוק היהודי ומציע מדי יום הנחות וקופונים שונים המיועדים לקהילה היהודית הרחבה בארה"ב. אל אנשי האתר חברו כתשעה כלי תקשורת יהודיים המייצגים את השווקים היהודיים הגדולים בארה"ב, לשכת הסחר ישראל-ארה"ב, מכון הייצוא, התאחדות התעשיינים הישראלית וארגון STAND WITH US. במסגרת המיזם, יוקם אתר אינטרנט מיוחד, בו יציעו חברות ישראליות לצרכנים האמריקאיים קופוני הנחה למוצריהם. במקביל, בשבועות האחרונים פירסמו העיתונים המשתתפים בפרויקט מוספי פרסום מיוחדים המוקדשים לתעשייה הישראלית ולמוצרים הישראליים המשווקים בארה"ב. תנובה, אוסם, יקבי ברקן ובנימינה, אהבה, אל-על ואלדן, הן רק חלק מהחברות הישראליות המשתתפות בפרויקט, יחד עם ארגונים ועמותות שונות, דוגמת "יד שרה", "מאיר פנים" ומגן דוד אדום, שינסו גם הם להרחיב את המודעות לישראל.

מדי שנה מייצאת ישראל לארה"ב סחורה ביותר מ-200 מיליון דולר בתחום המזון, בין היתר מדובר במוצרים קפואים, תבלינים ועוגיות, ובחלק מרשתות המזון המובילות ניתן למצוא בין 200 ל-300 מוצרים ישראליים; "באופן טבעי, הרבה מהמוצרים מופנים לשוק היהודי שומר הכשרות הגדול, שנמצא בארה"ב", מספרת דפנה שטרנפלד, מנהלת ענף מוצרי צריכה במכון הייצוא, "אך במכון הייצוא שמנו לעצמנו בשנים האחרונות מטרה להגביר דווקא את פעילות תחום המזון ודווקא בשוק הכללי, בדגש על מוצרי הגורמה והמוצרים הבריאותיים המיוחדים המיוצרים בישראל (דוגמת מזון ללא גלוטן או לקטוז - ט.ש)". בנוסף, מדי שנה מייצאת ישראל לארה"ב מוצרי טואלטיקה וקוסמטיקה ביותר מ-130 מיליון דולר; חלקם משווקים בדרך כלל כמותגים פרטיים ברשתות, אך גם חברות ישראליות, דוגמת חברת "אהבה" מים המלח, מוכרות את מותגיהן בשוק האמריקאי ואפילו בחנויות הנודעות "בלומינגדיילס" ו"מייסיס" בארה"ב, בהן אפשר למצוא ייצוג ישראלי נאה. "שמחנו לקחת חלק בפרוייקט", אומרת שטרנפלד, "כעוד דרך להשפיע ולהגדיל את הייצוא הישראלי, ולהציג את המגוון הגדול והאיכותי של התוצרת הישראלית. אין ספק שבשנה הבאה האירוע יתרחב".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

בדומה למדינות נוספות בעולם, ובעיקר באירופה, גם בארה"ב היוו בשנים האחרונות חנויות המוכרות מוצרים ישראליים יעד לפעילות קואליציית ה-BDS (ראשי תיבות של "חרם, מניעת השקעות וסנקציות"), המקדמת חרמות על עסקים ישראליים, כמו גם על מיזמים תרבותיים ואקדמיים, כאמצעי לחץ על ישראל לשפר את כיבוד זכויות האדם בשטחה. רק החודש עוררו פעילים פרו פלסטיניים, החברים בקואליציה העולמית באירלנד, סערה בעקבות הקמת מיצג אנטי ישראלי ברחובות דבלין, במחאה על פסטיבל סרטים ישראלי בבירה והופעה של הזמר יזהר אשדות.

למרות שמוקד ההצלחות של קמפיין החרמות הוא דווקא במדינות אירופה, גם בארה"ב ספגו בשנים האחרונות חברות ישראליות שונות - בהן דורות, אסם, טבע נאות, ועוד - קריאות שונות ורבות לחרם מפעילי הקואליציה בארה"ב. מארגני BUY ISRAEL WEEK מצהירים כי היוזמה שלהם נועדה לתת מענה לקריאות החרם הללו, וכן מגיעה בתגובה למהלך החד צדדי של הרשות הפלסטינית לקבלה כחברה באו"ם. "זוהי דרך להתמודד עם המצב דרך הדגשת ההיבטים המסחריים של ישראל", אמרה יוזמת השבוע המיוחד, פרנסיס דלזני, לאתר ה-"ג'ויש ניוז" בניו יורק. יו"ר ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים בארה"ב, מלקולם הונליין, אמר לאתר כי אמנם קמפיין ה-BDS לא נוחל הצלחות רבות בארה"ב, אך הדגיש כי "גם כאן יש ביטויים לכך וקריאות גוברות לחרמות בקרב גופים אקדמיים ותרבותיים". הונליין, שארגונו שותף גם כן ליוזמה, הסביר כי הקמפיין "מעניק צינור נוסף להבעת תמיכה בישראל ולהתמודדות עם המאמץ הגובר להחרמת מוצרים ישראליים. הקמפיין שולח מסרים מגוונים – כלכליים, פסיכולוגיים ופוליטיים".

גם בבריטניה

גם חבר הכנסת דני דנון, הנמצא בקשר הדוק עם חברי המפלגה הרפובליקנית בארה"ב, פנה לעמיתיו וביקש שיתרמו להצלחתו של הקמפיין. "יהודים בכל העולם מוכיחים פעם נוספת את זיקתם המשותפת למדינת ישראל. שבוע המכירות המיוחד הוא למעשה שבוע של קידום מדינת ישראל בזירה הבינלאומית ומהווה אמצעי חשוב למאבק בניסיונות הדה לגיטימציה של ישראל בעולם", אמר דנון בשיחה עם וואלה! חדשות.

עם זאת, אנשי ה-BDS דווקא רואים בהתארגנות הנגד לפעילותיהם ביטוי להצלחתם, ובדיונים בנושא באתרי האינטרנט כינו אותו "ניסיון נואש להסיט את תשומת הלב מהצלחות הקמפיינים שלנו ברחבי העולם". כמו כן, בעלי עסקים מסוימים, שעמדו בעבר תחת התקפות הקריאות לחרם, העדיפו דווקא לא להשתתף בקמפיין BUY ISRAEL, כדי לא לעורר תשומת לב נוספת שעשויה לטענתם לפגוע בעסקיהם.

מודל הפעולה של BUY ISRAEL חצה גם את האוקיינוס, עד לבריטניה, שם הכריזו היום ארגוני ה-BDS יום חרם לאומי על מוצרים ישראליים, אשר במרכזו נמצאת רשת הסופרמרקטים "TESCO", המוכרת מוצרים ישראליים ומוצרים מההתנחלויות, וכן חנויות המשווקת את מוצרי "אהבה" בבריטניה. הקמפיין נגד טסקו כולל קריאות לציוצים ופעילות נרחבת ברשתות החברתיות, הפגנות והחתמת עצומות מחוץ לסניפי הרשת, ואף שיחות טלפון למנהלי הסניפים בבקשה להפסיק שיווק המוצרים מישראל עד "שתמלא אחר דרישות החוק הבינלאומי".

בתגובה, הכריזו השבוע ארגונים יהודיים בריטיים על יומיים של מאבק בחרמות, והזמינו אנשים להתנגד ליום החרם על ידי מאמץ מיוחד לרכישת מוצרים ישראליים, עידוד קנייה של מוצרים ישראליים ופניות מקבילות למנהלי הרשתות בהסברת החשיבות בקניית מוצרים ישראליים. "אנחנו צריכים לרוקן את המדפים, במיוחד של טסקו, כדי לסכל את פעילויותיהם של המתנגדים שינסו להסיר את המוצרים או לגרום להם נזק", נכתב בהודעות שהופצו בקהילה היהודית.

עוד בנושא
חרם מתוק: כך גויס השוקולד למאבק נגד ישראל
ארה"ב: ארגונים יהודים יזמו יום "קנה מוצר ישראלי"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully