וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל מתקרבת לדרום אפריקה - למרות תמיכתה ברשות

טל שלו, כתבתנו המדינית

20.11.2011 / 21:07

סגן שר החוץ נפגש עם עמיתו מדרום אפריקה, מדינה שתומכת באופן עקבי בחברותם של הפלסטינים באו"ם ואירחה ועידות שגינו את ישראל כמדינה גזענית. "חבל שהיחסים יהיו בני ערובה"

בעוד שדרום אפריקה תומכת בעקביות במאמץ שעושים הפלסטינים לקבלם כחברים באו"ם, ישראל מתאמצת לחזק גם היא את יחסיה עם המדינה הגדולה ביבשת השחורה, על בסיס אינטרסים משותפים.

"חבל שהיחסים בין דרום אפריקה וישראל יהיו בני ערובה של הסכסוך הפלסטיני", אמר היום (ראשון) סגן שר החוץ, דני אילון, בפגישה עם מקבילו מדרום אפריקה, מריוס פרנסמן, והציע "להפריד" את עמדתה של המדינה כלפי הסכסוך, מהיחסים הבילטראליים שלה עם ישראל, ולתת "תשומת לב ראויה לפיתוח אינטרסים בתחומי כלכלה, מדע ופיתוח".

פרנסמן, מצדו, הביע את נכונות מדינתו לבחון דרכים לשיפור היחסים, והסכים שלשתי המדינות יש הרבה מה להרוויח משיתופי הפעולה. עם זאת, רק אתמול, ברמאללה, הביע סגן השר הדרום אפריקאי את מחויבות עמו ותמיכתו במהלך הפלסטיני באו"ם. העמדות של דרום אפריקה ידועות, הסבירו בסביבת סגן שר החוץ, אך בד בבד ישראל מאמינה שיש להמשיך ולחזק יחסים על בסיס אינטרסים של תרבות, מדע ומסחר בין המדינות.

ישראל מחזקת קשרים עם מדינות מזרח אפריקה. משרד החוץ
אילון וסגן שר החוץ של דרון אפריקה, מריוס פרנסמן/משרד החוץ

סגן השר, מריוס פרנסמן, בא לישראל עם משלחת של פקידים בכירים מדרום אפריקה המקיימים בימים אלה סבב פגישות עם ישראלים ופלסטינים. במקביל, הוא ייצג אתמול את ארצו במשלחת של ה-IBSA, פורום בינלאומי משותף להודו, ברזיל ודרום אפריקה, הנחשב למשפיע ביותר על מדיניות החוץ במדינות אלו. ברמאללה, חנכו נציגיו מרכז ספורט חדשני, הניחו זר על קברו של יאסר ערפאת, ונפגשו עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. לפי דיווחים בתקשורת הפלסטינית וההודית, אבו מאזן הודה לחברי המשלחת על מאמציהם להבטיח תמיכה בבקשת החברות הפלסטינית באו"ם, והם, מצדם, הבטיחו להמשיך במאמצים אלה, ובירכו על רצונות הפיוס בין חמאס ופתח. "דרום אפריקה לא תרגיש חופשיה לחלוטין עד שהעם הפלסטיני יהיה חופשי", הצהיר פרנסמן בנאומו ברמאללה.

מערכת יחסים מורכבת

יחסי ישראל-דרום אפריקה חוו עליות ומורדות במהלך 61 שנות כינונן, כאשר ירושלים שינתה לסירוגין את מדיניותה כלפי משטר האפרטהייד. באמצע שנות ה-80, היא הצטרפה לשאר מדינות העולם, והטילה גם היא סנקציות על המשטר. כיום, שוררים בין ישראל ודרום אפריקה יחסים דיפלומטיים מלאים, אך באופן מסורתי, תומכת מפלגת השלטון בדרום אפריקה במאבק הפלסטיני, ומצהירה השכם וערב על סולידריות עמה, מרבה בגינויים כלפי מדיניות ישראל כלפי הפלסטינים ומגנה את ישראל כמדינה גזענית. בדרום אפריקה אף התארחה ב-2001 ועידת דרבן הנודעת לשמצה, בה הוגדרה הציונות כגזענות, ובה ישראל הואשמה בביצוע פשעים נגד האנושות.

במבצע עופרת יצוקה, הכריז קונגרס ארגוני הסחר של דרום אפריקה על חרם נגד סחורות ישראליות, והגינוי הדרום-אפריקני לאירועי המשט לעזה היה מהקולניים ביותר, והתבטא בהשבת השגריר לפרטוריה לחודש וחצי ובקריאות לחקירת הרג הנוסעים שהיו על סיפון ה"מרמרה" ולהסרת המצור מעל רצועת עזה. בתחילת חודש נובמבר השנה, אף אירחה המדינה את "טריבונל ראסל", פורום עממי בינלאומי של אקדמאים ואינטלקטואלים שדן במדיניותה של ישראל, שבסופו של דבר פרסם הצהרה שדרשה ממנה "לפרק את מערכת האפרטהייד", קרא לחדול משיתוף פעולה עם "משטר האפרטהייד" שלה, וליזום חקירה נגדה בבית המשפט הפלילי הבינלאומי. עם זאת, כפורום שנחשב מלכתחילה מוטה, ובשל חוסר הרשמיות של ממצאיו, לא זכו הדברים לתהודה משמעותית, ורק הגעתה של ח"כ חנין זועבי להעיד בו עוררה תשומת לב לכינוסו.

"היחסים עם דרום אפריקה מאוד מתוחים, בשל דעת קהל מאוד עוינת והרבה ביטויי שנאה וחרם על ישראל", אמר הערב גורם במשרד החוץ, "הכל בתמיכה של השלטון".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ישראל מחזקת קשרים עם מדינות מזרח אפריקה. משרד החוץ
לאחרונה באו לישראל בכירים רבים ממדינות האזור למגעים עסקיים ובטחוניים/משרד החוץ

בפגישה היום, ניסה סגן שר החוץ "לעקוף" את הבעיה הפלסטינית שמציקה לדרום אפריקה: הוא הביע צער על היעדר הדיאלוג המדיני ברמות הבכירות בין שתי המדינות, ועל כך שבשנים האחרונות "הפריזמה העיקרית" דרכה נבחנו היחסים היתה דרך הסכסוך הישראלי פלסטיני. אילון אמר כי דרש שכבר השבוע יבוא למדינה סמנכ"ל לענייני אפריקה במשרד החוץ, אבי גרנות, כדי שייבחן דרכים לקדם את שיתוף הפעולה בין המדינות.

התחממות ביחסים עם מדינות באפריקה

ואמנם, בחודש האחרון ניכרת עלייה משמעותית בפעילות הדיפלומטית הישראלית מול מדינות נוספות באפריקה. אחרי ביקורם בישראל של סגן נשיא בורונדי ושל סגן שר החוץ של אנגולה, בשבוע שעבר הגיעו לירושלים נשיא אוגנדה וראש ממשלת קניה, ונפגשו עם ראש הממשלה נתניהו, עם הנשיא פרס, עם שר החוץ ליברמן ועם יו"ר הכנסת ריבלין. לכינוסים הצטרפו משלחות מיניסטריאליות גדולות, והתקיימו פגישות בין המשלחות בנושא שיתופי פעולה נרחבים בתחומים צבאיים, ביטחון פנים, מים, חקלאות, תעשייה ותשתיות.

לפי דיווחים שונים, ישראל הבטיחה לקניה כי תסייע לה בשיתוף פעולה במלחמתה בטרור ובקבוצות המקושרות לאל-קאעדה, הפועלות בשטחה. "ישראל זיהתה את מזרח אפריקה כבעלת ערך אסטרטגי גדול, ומחזקת את קשריה עם מדינות האזור במטרה להילחם במיליטנטיים איסלמיים קיצוניים", אמרו גורמים ישראליים בכתבה שפורסמה בסוף השבוע בסוכנות הידיעות אי-פי. במקביל, בשבוע שעבר הודיעה ישראל על הגברת פעילות הסיוע למדינות קרן אפריקה, והיא ממשיכה בקידום פרויקטים הומניטריים של מש"ב, סוכנות הסיוע הלאומית של ישראל במשרד החוץ, בקניה.

לפנייה לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully