וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוק לשינוי הוועדה לבחירת שופטים דוהר קדימה

פנחס וולף

16.11.2011 / 18:09

היועץ המשפטי של הכנסת קבע כי לא היה פסול בהליך אישור הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים בוועדת החוקה, למרות ששונה הסעיף המרכזי בחוק. החוק יובא לקריאה ראשונה ביום שני

הליך אישור הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים בהכנה לקריאה ראשונה, הבוקר בוועדת החוקה של הכנסת, הוא תקין, ומשום כך אין סיבה למנוע את הבאתה של הצעת החוק להצבעה בקריאה ראשונית ביום שני הקרוב – כך קבע הערב (רביעי) היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, בעקבות בקשת יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין.

ריבלין ביקש את חוות הדעת בעקבות טענות חברי כנסת מהאופוזיציה כי בדיון הבוקר ערכו חברי הקולאיציה "מחטף". לטענתם, העובדה שהסעיף העיקרי שונה לחלוטין, חייב דיון חדש בסעיף החדש. הסעיף קובע כי במקום לקבוע בחוק כי ראש לשכת עורכי הדין ונציג האופוזיציה יהיו נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים, כפי שנכתב בהצעה המקורית, ייקבע כי שני החברים בוועדה מטעם הלשכה יועמדו לבחירת חברי המועצה הארצית של הלשכה, ויזדקקו לתמיכת רוב של שני שלישים ממנה. בכך, נמנעה בעיה של סתירה לחוק יסוד: השפיטה, הקובע כי "הנציגים ייבחרו", ולא יהיו חברים בה אוטומטית.

עוד בנושא
חוק שינוי הוועדה למינוי שופטים - לקריאה ראשונה
קדימה: ”דגל שחור מתנוסס מעל חוק גרוניס”
הכנסת אישרה שני חוקים לשינוי מבנה בית המשפט העליון

דיון סוער בכנסת בחוק שינוי הוועדה למינוי שופטים. גדעון צנטנר
הדיון בוועדה בראשותו היה תקין. ח"כ רותם/גדעון צנטנר

הצעת החוק עברה יחסית למרבית הצעות חוק במסלול מהיר: כבר בתוך שבועיים מאישור הצעת החוק בוועדת שרים לחקיקה, היא תובא להצבעה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה. ההערכה היא שכבר ביום שלישי הבא ועדת החוקה תדון בהצעה בהכנה לקריאה שניה ושלישית, ובאותו יום לשכת עורכי הדין אמורה לבחור את נציגיה לוועדה. גורמים באופוזיציה טענו היום כי המטרה של הקואליציה היתה להעביר את הצעת החוק בצורה מהירה עוד יותר, אך בשל עניין פרוצדורלי הנושא מתעכב במספר ימים.

"הצעות אנטי דמוקרטיות? לא ולא"

שר המשפטים יעקב נאמן התייחס היום להליכי אישור הצעת החוק. "ההצעה הזאת הוגשה לפני מספר חודשים, ביום האחרון של מושב הקיץ", סיפר בדיון במליאת הכנסת. "הם ביקשו להעלות זאת לקריאה טרומית. בעוונותיי הרבים ביקשתי מהם לא להעביר לקריאה טרומית דבר שלא נדון בוועדת השרים לחקיקה. זה שזה בא עכשיו לכנסת – תאשימו אותי, כי אני רציתי דיון מפורט בהצעה, ואכן לא יכולתי לקבל את ההצעה כפי שהייתה במקורה. אני שמח שהיום פורסם שלא נקבע שראש הלשכה יהיה אוטומטית הנציג, כי גם לדעתי זה נגד את חוק יסוד: השפיטה. אין כל קשר בין הגשת ההצעה בשעתו לבין איזושהי בחירה של נציגים".

בדבריו התייחס נאמן לטענות לפיהן החוקים שהועברו באחרונה במשכן, במטרה לשנות את מבנה בית המשפט העליון, אינן דמוקרטיות או חוקתיות. "האם מדובר בהצעות אנטי דמוקרטיות שפוגעות בשלטון החוק ויביאו להרס מערכת המשפט? לא ולא", אמר נאמן.

נאמן תקף גם את הקריאה למנות שופט מזרחי לבית המשפט העליון. לדבריו, "המצב בבית המשפט העליון איום ונורא. מספר התיקים שאי אפשר לדון בהם בגלל חסרון בשופטים גדול מנשוא, ומי שסובל מזה זה הציבור. אם חברי כנסת חושבים על שופט ספרדי, זה נשיאת שם הספרדים לשווא. הפכו את הנושא הזה לדגל בפריימריז. בושה וחרפה. אני ממש מתבייש בדבר הזה. תפסיקו לשחק בסיסמאות כדי למצוא חן בעיני המרכז או הפריימריז".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
יושב ראש הכנסת ראובן רובי ריבלין בטקס לכל איש יש שם ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, מאי 2011. עומר מירון
ביקש מינון שיבדוק לאור בקשת האופוזיציה. יו"ר הכנסת ריבלין/עומר מירון

לדברי יו"ר ועדת החוקה, ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו), "הפשרה שהציעו היוזמים פותרת את הבעיות בהצעת החוק שהעלו חברי האופוזיציה. חבל שאלו המשיכו בהתנגדותם לשם התנגדות וללא כל תכלית. הפשרה תגרום לכך שנציגי לשכת עורכי הדין ייבחרו בהסכמה רחבה".

"את אפילו לא בהמה"

בעקבות טענות האופוזיציה פרצה סערה חריפה בוועדה בדיון היום. ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) אמר לרותם: "אתה רשלן. אין לך מושג מה מציעים פה. אתה לא יודע על מה מצביעים, אתה מנהל פה באסטה, לא ועדה, ואתה באסטיונר". רותם לא נשאר חייב ואמר בתגובה: "אתה שחצן, פטפטן שאין לך מושג. אני יודע בדיוק על מה מצביעים".

חברתו של הורוביץ למפלגה, חברת הכנסת זהבה גלאון, אמרה לרותם כי "תוריד את הפטיש מהיד, עוד רגע תרביץ לנו. שלוש שעות היה דיון על הנוסח הקודם". רותם ענה לה: "לא אשאל אותך מה לעשות. אם זה לא מוצא חן בעינייך, את יכולה ללכת". גלאון ענתה לו: "אני יכולה לעשות מה שאני רוצה. אתה בריון, גס רוח. תסיר את הפטיש, ואל תאיים עלינו". רותם ענה לה "תעופי החוצה, את אפילו לא בהמה". בתגובה לדברים אלה התפרצו לעבר רותם חבר הכנסת טאלב א-סנע (רע"מ-תע"ל וחבר הכנסת יצחק (בוז'י) הרצוג (העבודה) והאשימו אותו בהתנהלות של טרור ושל מאפיה. "אתה מבזה את הליכי החקיקה בישראל. אתם עובדים ככנופיה", אמר הרצוג.

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully