וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק שינוי הוועדה למינוי שופטים - לקריאה ראשונה

פנחס וולף

16.11.2011 / 11:05

לאחר דיון סוער אישרה ועדת החוקה להעביר לקריאה ראשונה את חוק שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים. נוסח החוק שונה ברגע האחרון - דבר שעורר את זעמם של חברי האופוזיציה

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

ועדת החוקה של הכנסת אישרה הבוקר (רביעי) לקריאה ראשונה את הצעת חוק לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים, ברוב של שבעה חברי כנסת לעומת שניים שהתנגדו. החוק זכה לביקורת חריפה בקרב חברי הכנסת מהאופוזיציה בוועדה שחלקם נמנע מלהצביע עקב שינוי נוסח החוק ברגע האחרון.

ככל הנראה, כדי לבצע את החקיקה כפי שהיא כיום, צריך לשנות חוק יסוד. לכן, מגישי הצעת החוק הציעו לשנות את ההצעה ובמקום לקבוע שראש לשכת עורכי הדין ונציג אופוזיציה בלשכת עורכי הדין יהיו חברי הוועדה, שני נציגי עורכי הדין בוועדה יצטרכו להיבחר ברוב של שני שלישים מכלל חברי המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין.

יו"ר הוועדה, ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו), שהגיע באיחור רב לישיבה, ביקש לקיים הצבעה על נוסח החוק החדש. חברי הכנסת של האופוזיציה טענו בתגובה כי מדובר ב"מחטף". לטענתם, במשך שעתיים הדיון היה על הנוסח הראשון, ולא על ההצעה כפי שהיא לאחר ששינו את הסעיף העיקרי. ח"כ יואל חסון (קדימה) אמר: "הבאתם הצעה חדשה? תנו לנו לדון על זה. אבל כל פעם קומבינה חדשה. היית כאן שניות, תן לנו לנהל דיון אמיתי".

בעקבות מחלוקת זו פרצה סערה חריפה בוועדה. ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) אמר לרותם: "אתה רשלן. אין לך מושג מה מציעים פה. אתה לא יודע על מה מצביעים, אתה מנהל פה באסטה, לא וועדה, ואתה באסטיונר". רותם לא נשאר חייב ואמר בתגובה: "אתה שחצן, פטפטן שאין לך מושג. אני יודע בדיוק על מה מצביעים".

חברתו של הורוביץ למפלגה, חברת הכנסת זהבה גלאון, אמרה לרותם כי "תוריד את הפטיש מהיד, עוד רגע תרביץ לנו. שלוש שעות היה דיון על הנוסח הקודם". רותם ענה לה: "לא אשאל אותך מה לעשות. אם זה לא מוצא חן בעינייך, את יכולה ללכת". גלאון ענתה לו: "אני יכולה לעשות מה שאני רוצה. אתה בריון, גס רוח. תסיר את הפטיש, ואל תאיים עלינו". רותם ענה לה "תעופי החוצה, את אפילו לא בהמה". בתגובה לדברים אלה התפרצו לעבר רותם חבר הכנסת טאלב א-סנע (רע"מ-תע"ל וחבר הכנסת יצחק (בוז'י) הרצוג (העבודה) והאשימו אותו בהתנהלות של טרור ושל מאפיה. "אתה מבזה את הליכי החקיקה בישראל. אתם עובדים ככנופיה", אמר הרצוג.

יו"ר הכנסת, ראובן רבלין, ביקש מהיועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, לבדוק את תקינות ההליך בוועדה. בקשתו הגיעה לאור תלונות של חברי כנסת מהאופוזיציה, שטענו כי "מדובר במחטף - ולכן ההצבעה אינה חוקית".

עוד בנושא:

הכנסת אישרה שני חוקים לשינוי מבנה בית המשפט העליון
גדעון סער: לא להפיכת העליון לשלוחה של הרוב הפוליטי
הכנסת תדון בהצעה להעביר שימוע למועמדים לעליון

"גם חוקי נירנברג התקבלו ברוב"

ח"כ הרצוג איים כי "אם יגדישו את הסאה וימשיכו עם החוקים האלו, נפעל לביטול לשכת עורכי הדין. אתם חבורת כנופיית מחרבי שלטון החוק".

ח"כ נינו אבסדזה (קדימה) אמרה בדיון כי "אתם מתנהגים כמו חברות ביריונים שכונתיים או כמו ילדים מפגרים, ואין לי כוונה לפגוע בילדים. קיבלתם צעצוע, קוראים לו שלטון, ואתם מנסים להרוס כל חלקה טובה כדי שגם אחרים לא יישחקו. מדובר בתג מחיר של הימין שהחליט לנקום מאלטלנה ועד ההתנתקות". ח"כ טלב א-סנע (רע"מ-תע"ל) אמר כי "גם חוקי נירנברג התקבלו ברוב, אבל הם לא חוקתיים. לא הכל מותר יש דברים אסורים. החוק הזה הוא אסור".

גם נציגי לשכת עורכי הדין שנכחו בדיון גינו את הצעת החוק. "אם היינו יודעים שדורון ברזילי מועמד גם להיות חבר בוועדה למינוי שופטים אולי היינו חוזרים בנו", אמר יו"ר המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, עו"ד צבי פירון. "בשביל מה אתם פוגעים בהליך הדמוקרטי שלנו? כדי שיהיה קול חמישי לארבעת הפוליטיקאים, וזה לא יעלה ולא יוריד בבחירת שופטי בית המשפט העליון ששם צריכים שבעה קולות. מה הוא כן יעשה? כן ייתן את הרוב למנות את כל שופטי המחוזי והשלום. המטרה כאן היא לא אידאולוגית. המטרה הפוליטית מושגת בעזרת תאוותנות ובריונות. אתם גוזלים מהרוב את בחירתם הדמוקרטית".

גלאון הציעה בציניות לראש ממשלת איטליה לשעבר סילביו ברלוסקוני לבוא וללמוד כיצד לעבוד מוועדת החוקה של הכנסת. "עושים 'בונגה בונגה' בוועדת החוקה", אמרה. בתגובה, אמר לה יואל חסון: "גם ה'זנגה זנגה' (קדאפי - פ"ו) הלך". גלאון המשיכה ואמרה כי "אתם מבקשים לרסק את הדמוקרטיה, לקחת את ההצעה הזו, לאותת למערכת המשפט: יש לנו כאן חוליית חיסול בכנסת: נחסל אתכם אחד אחד".

מנגד, חבר הכנסת מיכאל בן ארי תקף (האיחוד הלאומי) את מתנגדי החוק ואמר כי "אני נהנה לראות את הצביעות, שכחו את אוסלו שקנו ח"כים במיצובישי, ואחר כך ההתנתקות שתמכתם בהתלהבות והעברתם בחופזה שאין כמותה. אם דמוקרטיה – אז דמוקרטיה".

חברת המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, עו"ד חווה מרצקי, טענה במהלך הדיון כי יו"ר לשכת עורכי הדין, דורון ברזילי, הציע לחברי המועצה הארצית דיל, לפיו יתנו לו מקום בוועדה למינוי שופטים ובתמורה הוא ימנע את הליך החקיקה בכנסת וייתן להם מחצית מהתפקידים בוועד המרכזי של הלשכה.

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

עדכון ראשון - 10:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully