וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר 4 שנות מאסר: זוכה כי ההודאה נגבתה בלחץ

גלעד גרוסמן

9.11.2011 / 10:42

בצעד נדיר החליט בית המשפט העליון לזכות את חמד זינאתי, אסיר העולם שנכלא לפני 4 שנים בגין רצח. השופטים מתחו ביקורת על המשטרה וציינו כי "המדובב פעל לעודד את העד לשקר לחוקריו"

קריאות שמחה רבות נשמעו הבוקר (רביעי) בבית המשפט העליון, לאחר שבצעד נדיר זיכו השופטים את חמד זינאתי, שישב מחודש אוקטובר 2007 בכלא, לאחר שהורשע ברצח של אדם בשם יוסף עלי לפני ארבע שנים וחצי. השופטים דחו את ערעורו של נאשם נוסף בפרשה, כאמל עוויד, שהורשע בביצוע הרצח לאחר שניהל רומן עם אשתו של המנוח.

גופתו של עלי, תושב כפר יאסיף, נמצאה מוטלת ברכבו ביוני 2007 בכביש בין הכפר שייח דנון לבין צומת כברי. בתחילה סברו במשטרה כי מדובר בתאונת דרכים, אולם לאחר בדיקה הראשונית של הרכב וסימני החבלה על גוף המנוח, עלה חשד כי מדובר ברצח. בדיקה פתולוגית קבעה כי עלי נרצח בחניקה.

החקירה העלתה עוד, כי אשתו של עלי ניהלה קשר רומנטי עם עוויד, שהיה בעלה של אחותה. עוד התגלה, שזינאתי שכר חוקר פרטי שתיעד את המפגשים של השניים, והשתמש בצילומים כדי לסחוט את עוויד, עמו היה לו סכסוך כספי. בכתב האישום שהוגש נגד השניים לבית המשפט המחוזי בחיפה נטען כי השניים יחד עם אדם נוסף בשם סאלח בדאווי, שהיה "שולייתו" של עוויד, נפגשו עם עלי כביכול כדי להראות לו את התמונות, אולם למעשה כדי לרצוח אותו בשביל לשמור על הרומן בסוד. לאחר שחנקו אותו ביימו תאונת דרכים.

תחילה נעצרו עוויד ובדאווי, שהכחישו כל קשר לרצח. בשלב מסוים התוודה בדאווי בפני מדובב, והפליל את שני הנאשמים האחרים. זינאתי הכחיש מעורבות ברצח, אולם השופטים קבעו כי היו מספיק ראיות שתומכות בהודאתו של בדאווי, וכי זינאתי השתתף ברצח מכיוון שהיה מעורב בעסקת נדל"ן גדולה עם עוויד, ולא רצה שהוא ייפגע. הבוקר ביטל העליון את ההרשעה וזינאתי יצא לחופשי. ערערורו של עוויד נדחה. הסנגור הציבורי הראשי, עו"ד יואב ספיר, שייצג את זינאתי, אמר לאחר הזיכוי כי הוא מקווה שכעת תהיה בדיקה יסודית של אופן הפעלת מדובבים על ידי המשטרה.

"תסדר איזה שקר ותפיל אותם"

בערעור טענו פרקליטו של זינאתי, הסנגור הציבורי הראשי הנבחר עו"ד יואב ספיר ועו"ד משה סרוגוביץ, כי ההודאה המפלילה התקבלה בעקבות לחץ כבד של המדובב, שאמר לבדאווי לשקר כדי להציל את עצמו. בין השאר אמר המדובב: "נו תפתח עליהם גבר, תסדר איזה שקר ותפיל אותם... תסיים איתם ותגיד להם בואו הינה אחד שניים שלוש, תפיל אותם".

השופט סלים ג'ובראן מתח ביקורת חריפה על המשטרה. "השילוב שנוצר בין הפעלת לחץ בחקירה, יחד עם לחץ של המדובב, בנוסף על מניעת מפגש עם עורך דין למשך שעות ארוכות, הוא שילוב מטריד ומסוכן, ואין לו מקום בחקירה המנוהלת באופן תקין", כתב בפסק הדין. "העובדה כי המדובב פעל באופן אקטיבי לעודד את בדאווי לשקר לחוקריו, ואף סייע בגיבוש השקר מטילה צל כבד על קבילותה של ההודעה כולה, וזאת, מהחשש כי מדובר בהודעת שווא". הוא הוסיף כי "עולה חשד ממשי שגורמי החקירה סייעו בגיבוש גרסה שלמה המפלילה את שלושת החשודים שהיו ברשותם". השופט ג'ובראן אמנם לא פסל לבסוף את ההודאה, אולם קבע כי ביחס לזינאתי אין ראיות שמחזקות אותה, ולכן קיבל את הערעור. מנגד, קבע שיש די ראיות להרשעתו של עוויד, ודחה את עתירתו.

"אנחנו שמחים שבית המשפט קיבל את טענות הסניגוריה הציבורית במלואן ושחמד זינאתי, שטען לכל אורך הדרך שמדובר בהפללת שווא, חוזר היום למשפחתו", אמר עו"ד ספיר לאחר הזיכוי. "בית המשפט בחר להיכנס לעובי הקורה, תוך בחינת הדיבוב, ממנו עולה שהמדובב שידל את העד המפליל לשקר ולהפליל את זינאתי. בית המשפט אמר דברים חשובים על התנהלות רשויות אכיפת החוק, ואנחנו מקווים שהלקחים יילמדו כדי שלא יורשעו אנשים על לא עוול בכפם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully