וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים יכריעו: האם תשונה הוועדה למינוי שופטים?

פנחס וולף

6.11.2011 / 8:06

הצעת חוק שיזמו חברי כנסת מהימין לפיה יש לשנות את הרכב חברי הוועדה לבחירת שופטים תידון היום בוועדת השרים לחקיקה. באופוזיציה מתנגדים: "להפסיק הבחישה הפוליטית במינוי שופטים"

מאבק חריף סביב הצעת חוק המבקשת לשנות את הרכב חברי הוועדה לבחירת שופטים שתידון היום (ראשון) בוועדת השרים לחקיקה. בעקבות העובדה שבפעם הקודמת שהצעת החוק, אותה יזמו בין היתר יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין (ליכוד), ויו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ רוברט אילטוב, קיבלה שוויון 5:5 בוועדת השרים לחקיקה, הוגש ערר והוועדה תדון בהצעה שוב היום. עד לישיבתה בצהריים, שני הצדדים מנסים להוביל לרוב עבורם.

הצעת החוק קובעת כי שני הנציגים של לשכת עורכי הדין החברים בוועדה למינוי שופטים יהיו יו"ר לשכת עורכי הדין ונציג אופוזיציה, בניגוד למצב הנהוג כיום בו שני הנציגים נבחרים בבחירות בקרב החברים בלשכה. הסיבה לשינוי המוצע הוא חשש של חברי הכנסת מימין ששני הנציגים של לשכת עורכי הדין שייבחרו יהיו נאמנים לנשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, דבר שיסייע לה להשיג רוב אוטומטי במינוי שופטים לבתי משפט המחוזיים ולבתי משפט השלום.

בראש הוועדה עומד שר המשפטים, יעקב נאמן, והיא מורכבת משלושה נציגי בית המשפט המצביעים באורח מסורתי באופן אחיד, נציג נוסף של הממשלה – השר גלעד ארדן, נציג קואליציה – ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו), נציג אופוזיציה – ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) ושני נציגי לשכת עורכי הדין. ההרכב הנוכחי מציב בתיקו את מצב היחסים בעד ונגד ביניש. השינוי עשוי להפחית מכוחה של נשיאת בית המשפט העליון ולחייב אותה להגיע להסכמה עם החברים האחרים לגבי מינוי השופטים.

"חברי הקואליציה פועלים כחוליית חיסול"

באופוזיציה תקפו אמש בחריפות את הצעת החוק. "אני קוראת לנתניהו לעצור את הפגיעה הנמשכת במערכות החוק והמשפט מצד חברי מפלגתו והקואליציה שלו", אמרה יו"ר האופוזיציה ח"כ ציפי לבני (קדימה). "על הממשלה להפיל את החוק הזה ולהפסיק את הפגיעה במערכות החוק. אם הצעת החוק תגיע לכנסת – קדימה תתנגד לה".

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', אמרה כי "הצעת החוק תיצור תלות עצומה בין השופטים שימונו לבין הפוליטיקאים הממנים. היא מהווה התערבות גסה בהליכים הפנימיים של לשכת עורכי הדין, וכל מטרתה להבטיח שנציגי הלשכה החברים בוועדה לבחירת שופטים יהיו נציגים מטעם פוליטיקאים, ולא נציגים שנבחרים באופן דמוקרטי על ידי חברי הלשכה. שינוי השיטה יערער את ישראל כמדינה דמוקרטית שוחרת שלטון חוק".

ואילו ח"כ זהבה גלאון (מרצ) אמרה כי, "חברי הקואליציה פועלים כחוליית חיסול המתנקשת בעצמאות המערכת השיפוטית. הבחישה הפוליטית במינוי שופטים צריכה להיפסק. חמור שהרוב הדורסני בכנסת, האחראי לחקיקה האנטי-דמוקרטית, מנסה לחסל את בית המשפט העליון, הגוף היחיד האמור להוות מחסום ליוזמות אלו. במקום שהשר נאמן יגן על המערכת המשפטית, הוא נותן יד לפוליטיזציה ולניסיון ההתנקשות בעליון".

עוד בנושא:
ביניש: ”פוליטיזציה של בית המשפט - דבר הרסני”
ביניש: ”בכנסת עולים חוקי התרסה נגד בית המשפט”
ביניש: בתי המשפט - עוד חוליה בתפיסה חברתית חסרה

לפניות לכתב: pinhaswolf@walla.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • הכנסת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully