וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה: העסקה לשחרור שליט תצא לפועל

טל שלו, כתבתנו המדינית

12.10.2011 / 6:50

הממשלה אישרה ברוב של 26 תומכים מול 3 מתנגדים עסקה לשחרורו של החייל החטוף בתמורה לשחרור אסירים פלסטינים. שליט צפוי להשתחרר בימים הקרובים. מרואן ברגותי ואחמד סעדאת לא ישוחררו

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, דניאל בוק, רותם אזולאי, רויטרס. עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ')

הממשלה אישרה הלילה (רביעי) ברוב של 26 תומכים מול שלושה מתנגדים את העסקה לשחרור החייל החטוף בעזה, גלעד שליט. ההסכם בין ישראל לחמאס נחתם בימים האחרונים, והעסקה צפויה לצאת לפועל כבר בשבוע הבא. שלושת המתנגדים היחידים לעסקה היו שר החוץ, אביגדור ליברמן, השר לעניינים אסטרטגיים, משה בוגי יעלון, והשר לתשתיות לאומיות, עוזי לנדאו. ליברמן לא נכח בדיון עצמו, והצביע באמצעות פתק שהשאיר. מוקדם יותר אמר, ליברמן כי "בלב כבד, אך לפי מיטב שיקול דעתי והבנתי את המשמעויות של העסקה, אצביע נגד עסקת שליט".

עוד על העסקה לשחרור שליט:
נתניהו: העסקה טובה, גלעד יחזור הביתה בקרוב
משפחת שליט על העסקה: "נשמח רק כשנראה את גלעד"
משעל: "אלף אסירים שלנו ישוחררו בתמורה לאחד"
השלבים בדרך לשחרור גלעד שליט מהשבי
בימין קוראים לשרים: "דחו עסקת המוות של ישראל"
חמש שנים בשבי: 24 שעות במאהל המחאה

מאהל שליט בעת סגירת עסקת שליט, אוקטובר 2011. דרור עינב
תזכה לראות סוף סוף את בנה? אביבה שליט, היום במאהל/דרור עינב

השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', אמר במהלך הדיון כי "בלב שבור, אצביע בעד". שר ההסברה יולי אדלשטיין החליט אף הוא לתמוך בעסקה, והסביר כי בשל עברו כאסיר ציון, הבין את החשיבות לשחרורו של גלעד. גם ארבעת שרי ש"ס תמכו בעסקה. יו"ר המפלגה אלי ישי נפגש עם מנהיגה הרוחני של ש"ס הרב עובדיה יוסף במהלך הדיון, שהביע את הסכמתו. לעומתם, אמר השר לעניינים אסטרטגיים, משה בוגי יעלון, כי "כשמסתכלים על הפנים היפות של משפחת שליט צריך להסתכל גם בפנים של אלה שייפגעו מהעסקה הזאת".

השר לענייני מודיעין דן מרידור סיפר בישיבת הממשלה, כי בעבר נפגש עם אמו של הנווט השבוי רון ארד, בתיה ועם סבו של גלעד שליט צבי שליט. "האנשים האלה משוועים לשולחן הזה שיושיע אותם. אין להם מישהו אחר מלבד שולחן הממשלה שיכול לסייע להם". השר מרידור הוסיף, כי בעוד חמאס שיחרר 15% מהאסירים שלו, ישראל שיחררה 100% מהאסירים שלה".

במהלך הדיון נשמעו סקירות ראשי מערכת הביטחון, ראש השב"כ יורם כהן, הרמטכ"ל בני גנץ, ראש המוסד תמיר פרדו ושליחו המיוחד של ראש הממשלה למשא ומתן דוד מידן. ראשי מערכת הביטחון הציגו את ההסכם על היבטיו השונים והביעו תמיכתם בו. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בדיון: "זוהי החלטה קשה, אך מנהיגות נבחנת ברגעים כאלה, ביכולת לקבל החלטות קשות. אני מחזיר את גלעד שליט הביתה, להוריו נועם ואביבה, לאחיו יואל, לאחותו הדס, לסבו צבי ולכל עם ישראל".

ליברמן, יעלון ולנדאו התנגדו

מפרטי העסקה עולה, כי חלק מהאסירים "הכבדים" אותם דרש חמאס לשחרר יישארו בכלא הישראלי, בהם עבדאללה ברגותי, מרואן ברגותי, איברהים חאמד, אחמד סאדעת, עבאס א-סייד, ג'מאל אבו אל היג'ה וחסן סלאמה. כמו כן, אלו שכן ישוחררו לא יורשו לחזור לשטחי הגדה המערבית ולא יחזרו אל ביתם. מלשכת נתניהו נמסר, כי ראש הממשלה עשה מאמץ גדול כדי לדאוג לכך שעשרות פעילי טרור מסוכנים לא ישוחררו במסגרת העסקה ואם הם ישוחררו לא יחזרו לשטחי הגדה. השינוי האסטרטגי הזה הוא שתרם מאוד להבשלת העסקה.

בתוך כך, הלילה דווח בסוכנות הידיעות הגרמנית כי גורמי ביטחון במצריים טענו כי שליט כבר הועבר מרצועת עזה, דרך מעבר רפיח, לקהיר. עם זאת, הדיווחים הוכחשו על ידי חמאס, שטענו כי לא ניתן יהיה להעביר את שליט למצרים בטרם תיחתם העסקה באופן סופי ומוחלט.

נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה: "הערב אני מביא לממשלה הצעה להצלתו של גלעד שליט, כדי להשיבו סוף סוף לאחר חמש שנים, ולהחזירו הביתה לישראל. הבוקר הזמנתי לביתי את נעם שליט ושוחחתי בטלפון עם האם אביבה והסבא צבי, ואמרתי להם שאקיים את הבטחתי ואני מחזיר להם את הבן והנכד הביתה. אני שמח שעמדתי במשימה של פדיון שבויים ואם הכל ילך במשירין, גלעד יחזור הביתה בימים הקרובים לחיק משפחתו ועמו".

נחתמה עסקת שליט: "גלעד ישוב הביתה תוך ימים". רויטרס
הצליח לגייס את הרוב הדרוש בממשלה. נתניהו, היום/רויטרס

ישראל צפויה לשחרר 1,000 אסירים פלסטינים בעסקה, בה היו מעורבים אלוף יוחנן לוקר, המזכיר הצבאי של ראש הממשלה, דוד מידן, השליח המיוחד, וראש השב"כ, יורם כהן. העסקה נחתמה בראשי תיבות. בשלב ראשון ישוחררו 450 אסירים ורק לאחר מכן ישוחררו יתר 550 האסירים. גורם בחמאס אמר כי כל הקטינים והנשים וישוחררו מהכלא, כמו גם 45 אסירים מירושלים ו-6 אסירים מקרב ערביי ישראל.

על פי החוק, הממשלה מחויבת לתת פרק זמן של 48 שעות שבו ניתן יהיה לעתור לבג"ץ נגד אישור העסקה לשחרורו של שליט, ונגד שחרור מאות המחבלים הצפויים להשתחרר במסגרתה. בירושלים צופים שנפגעי טרור יעתרו נגד שחרורם של מי שרצחו את יקיריהם. לפיכך, על פי החוק, ניתן יהיה לבצע את העסקה החל מיום שני הבא, משום שימי שבת וחגים אינם נכללים במניין שתי היממות המחויבות בחוק.

מאהל שליט בעת סגירת עסקת שליט, אוקטובר 2011. דרור עינב
סוף סוף בשורות טובות. נועם שליט, אביו של החייל החטוף/דרור עינב

שר הביטחון, אהוד ברק, אמר בישיבת הממשלה כי "זו ישיבת ממשלה חשובה. מדובר בהחלטה כואבת וקשה, אך בעייני, נדרשת וברורה - לשחרר את גלעד שליט ולהחזירו לביתו ולמשפחתו". לדברי ברק, "כשר ביטחון ורמטכ"ל לשעבר, ברורה לי החובה המוסרית העליונה לעשות כל מהלך ראוי ואפשרי לשחרר את גלעד. והיום לפנינו מהלך כזה. זו החלטה שדורשת אומץ לב, מנהיגות, כושר עמידה ואחריות. כולנו אחראים, אך לראש הממשלה יש טיפת אחריות נוספת וראוי שנזכור שהוא נושא בחלק מהעול לבדו".

גם בצד השני מתגאים בהישגים. יו"ר הלשכה המדינית של חמאס בדמשק, חאלד משעל, בירך את תושבי רצועת עזה, ששילמו, כלשונו, "מחיר כבד שהתבטא במעצרים, בחיסולים, במצור, בפלישות ובירי – רק כנקמה על חטיפתו של גלעד שליט". משעל, שהתייחס לעסקה שנחתמה לשחרור החייל השבוי, ביקש להודות לכל הגורמים שהיו מעורבים בתיווך בין ארגונו לישראל, בהם "סוריה, קטאר, טורקיה וגרמניה". כמו כן, הוא שיבח את תפקודו של המודיעין המצרי במשא-ומתן, ואמר כי מדובר ב"הישג ענק, שאינו רק מפלגתי אלא גם לאומי". לסיום דבריו, הבהיר משעל כי "עם שמשיג הישג כזה, יוכל להשיג הישגים נוספים - בהם שחרור האדמות וזכות השיבה".

בהכנת הידיעה השתתפו ניר יהב, פנחס וולף, אמיר בוחבוט ואריאל נוי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

(עדכון ראשון: 19:19)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully