וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה ברוב גדול את המלצות דו"ח טרכטנברג

טל שלו, כתבתנו המדינית

9.10.2011 / 16:15

בצל המפלה לראש הממשלה בניסיון הקודם, אישרה היום הממשלה ברוב של 21 תומכים מול 8 מתנגדים את דו"ח הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי. ש"ס התנגדה, ישראל ביתנו תמכה לאחר הסדר עם האוצר

מערכת וואלה!

(צילום: מערכת וואלה!, עריכת וידאו: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ)

זה לקח שבוע, אבל בסופו של דבר ראש הממשלה גבר על המתנגדים: הממשלה אישרה היום (ראשון) את עיקרי המלצות ועדת טרכטנברג לגיבוש סדר יום כלכלי חברתי חדש. אישור הצעת ההחלטה התאפשר בעקבות הסכם שנחתם בין שרי ישראל ביתנו לבין אגף התקציבים של האוצר, שהביא לתמיכתה של ישראל ביתנו בדו"ח בגרסתו המעודכנת. 21 שרים תמכו במתווה הדו"ח המעודכן, לעומת שמונה מתנגדים: ארבעת שרי ש"ס, שניים משרי העצמאות – אהוד ברק ומתן וילנאי, המשנה לראש הממשלה, סילבן שלום, והשר יוסי פלד. שרי ש"ס אף נעדרו מהדיון. לעומתם, תמכו בהצעה שאר שרי הליכוד, שרי ישראל ביתנו, השר דניאל הרשקוביץ' ושניים משרי העצמאות.

אישור הדו"ח - הישג לרה"מ או למחאה? בואו לדבר על זה בפייסבוק

דו"ח טרכטנברג - כותרות אחרונות
דו”ח ועדת טרכטנברג: המסקנות העיקריות
מכה לנתניהו: דחה הצבעת הממשלה על מתווה טרכטנברג
ליברמן: ”סביר להניח שדו”ח טרכטנברג יאושר בממשלה”

תניהו: "אין לי ספק שדו"ח טרכטנברג יאושר". רויטרס
הפעם זה הצליח. ראש הממשלה נתניהו/רויטרס

בעבור תמיכתה, הצליחה ישראל ביתנו להשיג שינוי בקריטריונים לזכאות לדיור ציבורי, ובמקום שהזכאות לדיור המדובר תתבסס על כמות הילדים במשפחה - היא תתבסס על כך ששני בני הזוג המבקשים את הדירה, יהיו חלק משוק העבודה. כמו כן, התחייבה הממשלה לתמיכה בהצעת החוק של ח"כ משה (מוץ) מטלון, לפיו כל חייל משוחרר מהמערך הלוחם יזכה לאחר שחרורו למשכורת בגובה השכר הממוצע במשק, למשך שלושה חודשים. בישראל ביתנו התייחסו לתוספות לדו"ח ואמרו כי מדובר ב"הישג אדיר" למפלגה.

"הבטחתי וקיימתי"

בשבוע שעבר כשל ראש הממשלה בניסיונו הראשון להעביר את עיקרי דו"ח טרכטנברג בממשלה, בעקבות התנגדותן של סיעות ישראל ביתנו והעצמאות, וכן של שרי הליכוד שלום, פלד ושר הרווחה, משה כחלון. האחרון, שהתנגד בשבוע שעבר להבאת הדו"ח להצבעה, הצביע היום בעד עיקרי הדו"ח בממשלה, בעקבות פגישה שקיים בסוף השבוע עם ראש הממשלה במעונו בקיסריה, בה הובטח לו שיינתן משקל גדול יותר לנושאי רווחה ביישום המלצות הדו"ח.

"הבטחתי וקיימתי", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר ההצבעה, "דו"ח טרכטנברג טוב לאזרחי ישראל, הוא מוריד את יוקר המחייה, מפחית במסים, מגדיל את ההכנסה הפנויה, משתתף באופן משמעותי במימון החינוך לגיל הרך והופך את הדיון לזמין יותר". לעומתו, אמר שר הביטחון ברק, שתקציב משרדו צפוי להיות מקוצץ בכשלושה מיליארד שקלים כדי לממן את המלצות הוועדה, אמר כי "צריך פיתרון סביר, מי שלא רוצה לחזור על 73 או אפילו על 2006 חייב שיהיה לו זיכרון, מי שלא רואה את הדבר הזה לוקח על עצמו אשליה ועיוורון עצמי". בסיעת העצמאות החליטו הבוקר כי בשל המצב הבעייתי בו נתונים שריה - הרצון לתמוך בעיקרי הדו"ח לעומת אחריות שריה על משרד הביטחון, יוענק לשריה חופש הצבעה: בשל אחריותם המיניסטריאלית, התנגדו כאמור ברק ושרו וילנאי, ומנגד תמכו בדו"ח שרי העצמאות האחרים - אורית נוקד ושלום שמחון.

המשנה לראש הממשלה, סילבן שלום, שהצביע נגד אימוץ עיקרי הדו"ח, אמר כי למרות שיש כמה דברים חיוביים בדו"ח, הוא התנגד לו כי כי הוגש כולו כמקשה אחת. "אין דבר שלא ניתן לשנות חוץ מאשר את התנ"ך", אמר השר שלום, "ויש צורך לתת דגש חזק יותר על הצרכים בתחומי חינוך, דיור, בריאות, תעסוקה ותחבורה בפריפריה". שלום הוסיף כי "לכל אלו ולנושאים נוספים הדוח אינו נותן מענה מספק".

במהלך ישיבת הממשלה ניסו הסיעות המתנגדות השונות להפעיל אמצעי לחץ כאלה ואחרים על מנת להגביר את הדי התנגדותם; בין היתר, הופיע לישיבת הממשלה הרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ, שהדגיש בפני השרים את האיומים האסטרטגיים העומדים בפני ישראל ואת הפגיעה הצפויה בהיערכות אליהם והיה ותקציב הביטחון יקוצץ. שר הפנים, אלי ישי, יצא במהלך ישיבת הממשלה לפגישה עם נציגי מחאת האוהלים, בסופה אמרה עליו ליף כי הוא "יצא גבר".

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully