וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל החלה בפירוק מעבר קרני: "שברו של חלום"

רמי שני

27.9.2011 / 4:18

קבלנים ישראלים ופלסטינים החלו בפירוקו של מעבר קרני, ששימש למעבר סחורות מרצועת עזה לישראל. פעילות המחסום חדלה כמעט לגמרי מאז אינתיפאדת אל-אקצה. ח"כ חרמש: "המעבר - סמל לתקווה"

שי מכלוף

(צילום: שי מכלוף, עריכת וידאו: טל רזניק)

קבלנים ישראלים ופלשתינים החלו בימים האחרונים לפרק את מעבר קרני, הסמוך לנחל עוז, ששימש במשך שנים כמסוף המטענים להעברת סחורה מהרשות הפלשתינית ברצועת עזה לישראל וממנה לשטחים הכבושים בגדה המערבית ולמדינות אחרות. גורמים שהיו מעורבים בהקמתו הביעו באחרונה תמיהה על הדחיפות שבה מצאה לנכון מערכת הביטחון לפרק אותו, במקום לשמר אותו לקראת אפשרות שהוא יופעל מחדש, במיוחד לאור עלות הקמתו: למעלה מ-200 מיליון שקלים.

עבודת המסוף הופסקה פעמים רבות במהלך אינתיפאדת אל אקצה בגלל ניסיונות חבלה – בהם כמה מוצלחים, עד שחדלה כמעט לחלוטין מאז. בפיגוע האחרון שהיה בו, באמצע חודש ינואר 2005, נהרגו במקום שישה עובדים ישראליים. גורם בצה"ל סיפר, כי לאור הערכת מצב ביטחונית הורה לפני כשנה אלוף פיקוד דרום, טל רוסו, על סגירת המעבר, והעתקת פעילותו למעבר כרם שלום. ההעתקה הגדילה באופן משמעותי את היקף הסחורות המועברות לרצועת עזה, לשם יועבר גם חלק מהציוד שמפורק כעת ממעבר קרני.

עבודות הפירוק והעברת המסוף נעשות בתיאום מול גורמים ברצועה, כך שהפלסטינים מפרקים את החלק הנמצא בשטחם וצה"ל מפרק את החלק שנמצא בשטח ישראל. במערכת הביטחון סבורים, כי תחת השטח עליו בנוי המעבר, נחפרות מנהרות הברחה לכיוון נחל עוז.

המסוף הוקם כחלק מהמאמצים ליצור מארג יחסים תקין בין ישראל לבין הרשות הפלשתינית, באמצע שנות התשעים, על הכביש שהוביל אל גוש קטיף טרם יישום תכנית ההתנתקות. חבר הכנסת שי חרמש (קדימה), שהיה ראש מועצת שער הנגב ובין יוזמי המעבר ואזור התעשייה הצמוד אליו סיפר כי "בחזוננו, ראינו את המסוף כאזור סחר חופשי ועורף של נמל עזה. כל יום היו מאות משאיות בדרך למעבר. בביקורים במקום, ראינו תמיד מתקני תליה של שמלות ובגדים, עוברים את הגבול לחנויות בדיזנגוף ואפילו השם של החנות או המותג היה על הבגד. ראינו את החלום שלנו מתממש לנגד עינינו". לדברי חרמש, פירוק המעבר סותם את הגולל על כל תקווה שהיא ליחסים תקינים בין ישראל לרצועת עזה: "זהו שברו של חלום. הסמל האחרון שעוד נותר בתקווה שאי פעם משהו יחצה את חומת השנאה שבינינו".

כאשר התברר כי ארגוני טרור הצליחו להעביר דרכו אמצעי לחימה, שותקה עבודת המסוף, והוכנסו אליו משקיפים רבים בהשקעה כספית גבוהה. אז חודשה העבודה והפכה להיות יעילה בצורה משמעותית. כל מטען, מכולה או סוג אחר של מארז, שעבר בין הרצועה לבין שטח ישראל, נבדק במשקף משוכלל, שהציג תמונה מבעד לדפנות עבות ביותר. בשיא פעילותו, עברו במסוף קרוב ל-145 אלף משאיות מטען בשנה.

עוד בנושא:
ויקיליקס: "ישראלים דרשו שוחד במעבר קרני"
שקט יחסי בדרום, המעברים לרצועה נפתחו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully