וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שעות גורליות: מי ישכנע את אומות העולם בצדקתו?

טל שלו, שליחת וואלה! לניו יורק

23.9.2011 / 4:19

שעות בודדות לפני בקשת ההכרה הפלסטינית, נערכים שני הצדדים לנאומיהם הדרמטיים. מחד, יטען אבו מאזן כי נואש מהמו"מ, מאידך צפוי נתניהו להצהיר כי יש לשוב ולדבר על פתרון שתי המדינות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יקרא הערב (שישי) ליו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, לחזור לשולחן המשא ומתן הישיר עם ישראל. שעה לאחר נאומו של אבו מאזן, שצפוי להגיש לעצרת האו"ם את בקשת ההכרה הפלסטינית כמדינה, יציג נתניהו בפני מנהיגי העולם את גרסתו לאירועי השנה האחרונה. ראש הממשלה צפוי להדגיש את הצעדים הרבים שעשתה ישראל בניסיון לחזור לשולחן המשא ומתן, בעוד הפלסטינים יבהירו כי המהלך החד-צדדי הינו מעשה של לית ברירה, לאחר שנואשו ממסלול המשא ומתן.

הכרזת מדינה פלסטינית - כותרות אחרונות:
ארדואן לאו"ם: "להעניש את ישראל על יחסה לפלסטינים"
פרושאור: "עדיין מנסים להשיג גוש חוסם במועצת הביטחון"
אלף הפגינו ברמאללה: "לשקול היחסים עם ארה"ב"

תשומת הלב העולמית למתרחש באולם העצרת הכללית של האו"ם תחל בשעה 18:00, שעון ישראל, עם נאומו של אבו מאזן. מיד לאחר מכן הוא צפוי להגיש למזכ"ל האו"ם באן קי מון מכתב, ובו הגשת בקשה לדיון במועצת הביטחון בסוגיית ההכרה ברשות הפלסטינית כמדינה. "זהו יום גדול עבורנו", אמר חבר המשלחת הפלסטינית לאו"ם נביל שעת', לוואלה! חדשות, "כל תושבי הגדה מצפים לנאום של אבו מאזן ואנו חשים התרגשות גדולה". אבו מאזן יסביר לעצרת האו"ם כי לאחר 20 שנים של מגעים כושלים עם ישראל, שלא הניבו דבר, החליט לפנות לעצרת האו"ם במהלך שישיג הכרה חד-צדדית. מיד בתום הנאום יעשה אבו מאזן את דרכו חזרה לרמאללה.

עצרת ברמאללה , ספטמבר 2011. עומר מירון
"חשים התרגשות גדולה" הפגנות בגדה לקראת ההכרזה/עומר מירון

כשעה לאחר נאומו של אבו מאזן, ינאם ראש הממשלה ויקרא בנאומו לאבו מאזן לחזור למשא ומתן ישיר עם ישראל. נתניהו ידגיש את הצעדים הרבים שעשתה ישראל על מנת לקדם את החזרה לשולחן המשא ומתן, בניסיון להדגיש את המסר כי הפלסטינים לא עשו פשרות מספיקות כדי לשוב למגעים ישירים בין הצדדים שיביאו לקץ הסכסוך. באופן זה, שואף ראש הממשלה להפריך את המסר הפלסטיני, לפיו פנו למהלך חד-צדדי לאחר שנואשו מהליכים בילטרליים. בין היתר, יציין נתניהו את הקפאת הבנייה בשטחים, את הצהרותיו על תמיכה בפתרון של שתי מדינות לשני עמים, כפי שבאו לידי ביטוי בנאום בר אילן ובנאום בקונגרס במאי, וכן את קריאותיו החוזרות לפלסטינים לשוב לשולחן המשא ומתן, שלא נענו.

כמו כן, צפוי נתניהו להציג את "מפת האיומים" האסטרטגיים העומדים בפני ישראל, ואת סידורי הביטחון הנדרשים כתוצאה מכך. בין היתר, יתייחס ראש הממשלה לאיום הגרעין האירני, הטילים מעזה, וכן למצב הביטחוני הרעוע בסיני בעקבות חילופי השלטון במצרים והפיכתה של סיני ל"ארץ מקלט" עבור אנשי אל-קעאדה וארגוני טרור אחרים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בפני שני בתי הקונגרס, וושינגוטן, ארה"ב, 24 במאי 2011. Susan Walsh, AP
נתניהו ינסה לשכנע את אומות העולם בצדקתו/AP, Susan Walsh

ביממה האחרונה, שהקדימה את הנאומים הדרמטיים, נמשכו המגעים הדיפלומטיים של נציגי הקוורטט - ארה"ב, רוסיה, האיחוד האירופי והאו"ם - בניסיון להגיע להסכמה ולהכריז על חזרה לשולחן המשא ומתן. כמו כן, צפויות להיערך פגישות נוספות בשעות שיקדימו את נאומי אבו מאזן ונתניהו. שגריר ישראל לאו"ם, רון פרושאור, העריך בשיחה עם וואלה! חדשות כי לא צפויה התפתחות בנושא עד אחרי שיסתיימו הנאומים של אבו מאזן ונתניהו. במקביל, הציג השבוע נשיא צרפת ניקולא סרקוזי, תכנית חלופית, לפיה העצרת הכללית של האו"ם תשדרג את מעמדה של הרשות הפלסטינית לכדי מדינה שאינה חברה, תוך התחייבות על תחילת שיחות בין הצדדים תוך חודש, כשמסגרת הזמנים להגעה להסכם סופי עומדת על כשנה.

אבו מאזן השיב להצעת נתניהו: "אין טעם להיפגש". רויטרס
האם יצליחו מאמצי הקוורטט להניא את אבו מאזן ברגע האחרון? קתרין אשטון ואבו מאזן/רויטרס

אבו מאזן, ככל הנראה, יגיש את הבקשה למועצת הביטחון מיד בתום נאומו, זאת על אף שארה"ב הבהירה בימים האחרונים כי תטיל וטו על הבקשה. "אנחנו מבינים כי העם הפלסטיני חש כי הוא המתין זמן רב מדי למדינה משלו, ואנו מעוניינים לסייע להם בהקמת מדינה מהר ככל האפשר", אמרה שגרירת ארה"ב לאו"ם, סוזאן רייס בראיון לרדיו הציבורי האמריקאי. "אך בשורה התחתונה אין דרך להשיג מטרה זו מלבד חזרה לשולחן המשא ומתן", הוסיפה. מלשכת ראש הממשלה נמסר אמש כי אירועי השבוע האחרון הובילו לכך שהמהלך הפלסטיני נבלם, אולם הבהירו כי "ניצחון אמיתי יהיה רק החזרת הפלסטינים לשולחן המשא ומתן".

במקביל, הדגיש שעת' כי גם בצד הפלסטיני מודעים לכך שלמרות ש"מחר הוא יום גדול, הוא לא הולך לפתור את כל הבעיות, וישנה עוד עבודה רבה". הוא הוסיף כי מהלך הפנייה לאו"ם הוא מהלך של לית ברירה, "אנחנו לא רוצים ללכת לאלימות, אבו מאזן רוצה לחזור לשלום אבל נתניהו חייב להפסיק את הבנייה בהתנחלויות על מנת שנחזור לשולחן המשא ומתן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully