וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי באמת דואג ל"עיניים של המדינה"?

28.7.2011 / 0:05

פרשת התצפיתניות שישנו במשמרת הדליקה כמה נורות אדומות בפיקוד הבכיר בצה"ל. נראה שגם בצבא הבינו שלילות ללא שינה ותנאים ירודים הם לא הדרך להתייחס למי שאמורות לשמור על ביטחוננו

מעצרן של התצפיתניות מפיקוד צפון הצליח לזעזע גורמים בצה"ל, אבל במקביל הדליק כמה נורות אדומות. תפקיד התצפיתנית בעבר הרחוק היה מוגדר כתפקיד לחיילות בעלות "ראש קטן" שכל מה שנדרש מהן הוא לסרוק תאי שטח ולאתר מחבל באמצעות מסך מחשב ומצלמות שפוזרו באזורי חיכוך או בגבולות המדינה. ארבע שעות משמרת, שמונה שעות הפסקה; פועלות בעיקר בלילה, ישנות בעיקר ביום. תנאי השירות היו כמו רמת החשיבות של התפקיד.

במלחמת לבנון השנייה חלה תפנית בחשיבות של תפקיד התצפיתנית. חטיפתם של החיילים אהוד גולדווסר ואלדד רגב התרחשה בנקודת גבול בה המצלמה שהוצבה על תורן לא פעלה. סריקה של תא השטח הבעייתי, על ידי תצפיתנית, יכולה הייתה לסייע לסיכול החטיפה או אולי להתריע על התרחשותה בזמן אמת.

עוד על "מחדל התצפיתניות":
אישום: התצפיתניות ניתקו מחשבים - והלכו לישון

הגזרה הרגישה הופקרה

תחקירי המלחמה חשפו את האמת וסמכויות התצפיתנית שודרגו. כיום, הן סורקות את תאי השטח בזה אחר זה לאורך זמן כדי לאתר את המחבל הבודד או את השינוי המהותי בשטח, מכוונות את הכוחות באוויר וביבשה אל המטרה, ובשגרה הן מבצעות מחקר מודיעיני ומנתחות את השטח כדי לאתר את הבית בו הציבו המחבלים את הרקטה לקראת השיגור. הן גם תדענה לזהות את התצפיתן של חיזבאללה, שהתחפש לרועה, או לזהות בשמות את פעילי החמאס. הן המומחיות הגדולות ביותר בכל גזרה לתוואי השטח ולדמויות שפועלות בתוכו. כל מ"פ ומג"ד יודע שללא תצפיתנית איכותית בגזרתו הוא בבעיה.

תנאי השירות השתפרו, אך לא מספיק, והם משתנים מגזרה לגזרה, ממפקד למפקד. לא כולם השכילו להבין כי מדובר במקצוע תחת משמרות, וכי הלחץ והאחריות לאורך שעות היום דורשים תנאי שירות ויחס שונה מחייל רגיל. דו"ח נציב קבילות חיילים, זעזע את המערך כשחשף פגיעה בזכויות של החיילות כגון: מחסור בשעות שינה, פגיעה בחופשות, שחיקה גוברת, מחסור בציוד והידרדרות נפשית.

פרשת התצפיתניות נחשפה לפני כשלושה שבועות עם מעצרן של ארבע התצפיתניות שכיבו את אמצעי התצפית והלכו לישון. הגזרה הרגישה הופקרה. אתמול (רביעי) הוגש כתב אישום חמור, ומעצרן הוארך עד יום שני הקרוב. התצפיתניות כנראה פעלו באקט של ייאוש וקושי רב למלא את המשימה בצל האטימות של המפקדים, אך באותה מידה זלזלו בחיי אדם. הן בעטו באחריות שהונחה על כתפיהן.

בצה"ל החלו לטפל בתנאי השירות של התצפיתניות מיד לאחר פרסום הדו"ח ועם התפוצצות הפרשה, ביתר שאת. בעוד מספר שבועות יציגו תכנית מיוחדת לטיפול מהיר בתחום המזון, השינה, הרפואה והחופשות. הן עדיין ישרתו במוצבים שכוחי אל קרוב לגבול, אך התנאים ללא ספק ישתפרו פלאים לאחר הבטחה של הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, לטפל בסוגיה באופן אישי. כעת נותר לטפל בחומרה במפקדים שהתעלמו מהתלונות, ונהגו באטימות לב כלפי בנות שהן באמת העיניים של המדינה.

עדכון ראשון: 21:15

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully