וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת הדיור בת"א: עימותים קשים בין שוטרים לפעילים

24.7.2011 / 2:12

עשרות אלפי בני אדם הפגינו בעיר נגד מחירי הדיור. עם תום ההפגנה חסמו המשתתפים את צומת הרחובות אבן גבירול-דיזנגוף. נסיונות המשטרה לפנותם הביאו לתגרות אלימות ו-43 פעילים נעצרו

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: גדי וינסטוק)

43 מפגינים נעצרו הלילה (ראשון) וכ-200 עוכבו על ידי המשטרה במחאות שנערכו בתל אביב על מחירי הנדל"ן המאמירים. לאחר שנסתיימה ההפגנה המרכזית ברחבת המוזיאון בשדרות שאול המלך בעיר ניסו מאות פעילים לחסום את צומת הרחובות אבן גבירול-דיזנגוף ועימותים קשים פרצו עם השוטרים אשר פעלו לפנות אותם מהצומת. העימותים עברו לצומת הרחובות דיזנגוף-קינג ג'ורג' שם התקהלו כ-500 מפגינים והעימותים נמשכו. תושבים הגרים בסמוך השליכו בקבוקי מים על השוטרים ממרפסות הבתים.

מרבית העוצרים כבר שוחררו בתנאים מגבילים. המשטרה תבקש הבוקר מבית המשפט להאריך את מעצרם של 11 מהם.

מחאת הדיור - כותרות אחרונות:
עימותים בין שוטרים למפגינים, לפחות 20 נעצרו
גלריה: מחאת הדיור בשיאה - הפגנה המונית בת"א
מחאת הדיור: אלפים מפגינים בעצרת המונית בת"א
מארגני המחאה פנו להפקת ”כוכב נולד” לקידום העצרת

עימותים בין שוטרים למפגיני מחאת הדיור בת"א. אורי לנץ
מאות פעילים לחסום את צומת הרחובות אבן גבירול-דיזנגוף ועימותים קשים פרצו עם השוטרים אשר פעלו לפנות אותם מהצומת/אורי לנץ

מהמשטרה נמסר כי ההפגנות שנערכו לאחר ההפגנה המרכזית היו הפגנות לא מאושרות וכי המפגינים יידו 3 רימונים לעבר השוטרים: עשן, הלם ותאורה. תת ניצב יורם אוחיון, מפקד מרחב ירקון, אמר כי "המעצרים החלו ברגע שהמפגינים יידו את הרימונים. לא הייתה כוונה להתעמת או לעצור מפגינים. אך ברגע שנעשה שימוש באמל"ח המשטרה נאלצה לעשות זאת. המשטרה תיתן למפגינים את כל מרחב הפעולה הדרוש בתיאום עם המשטרה אך לא תרשה אירועים מסוג זה".

לדברי גרעין יוזמי המחאה הם איבדו את השליטה על ההפגנות הערב כאשר קבוצה עצמאית ארגנה את שתי ההפגנות שהיו לאחר ההפגנה המרכזית. המפגינים שהתעמתו עם השוטרים התעלמו מהפצרותיהם של מארגני המחאה ביניהם יגאל רמב"ם שקרא למפגינים להמשיך ולשמר את הקו המתון שאפיין את ההפגנות עד כה. רמב"ם מחה בתוקף על השימוש ברימוני עשן נגד השוטרים וכינה זאת "אלימות מיותרת שאינה תורמת להמשך המאבק". דפני ליף, מובילת המאבק, לא התערבה בשתי ההפגנות ולא נכחה בהן כלל.

בהפגנה שנערכה אמש השתתפו עשרות אלפי אנשים. "ההישג של כמות המפגינים חורג מעל ומעבר לכל מה שציפינו", אמר יגאל רמב"ם, מיוזמי המחאה. "מעולם לא הייתה מחאה חברתית בסדר גודל כזה בישראל". המפגינים נשאו שלטים עליהם נכתב "מדינת רווחה עכשיו", "מחזירים את המדינה לאזרחים", "דיור ראוי במחיר שפוי", "זכות לדיור שווה לזכויות אדם","ביבי הביתה - סופר בלופר", וצעקו: "העם רוצה צדק חברתי".

"זאת מחאה של העם", אמרה בעצרת מארגנת המחאה, דפני ליף. "קורת גג היא הבסיס שאמור להיות לכולם. אנחנו מוכרחים לתבוע את המגיע לנו, כי בתנאים האלה לא יהיו לנו חלומות". ליף הוסיפה כי "דיור בר השגה, חינוך בר השגה ובריאות בת השגה זה הכל אותו דבר. אנחנו רוצים לחבק את המחאות האחרות שמתרחשות ממש פה מסביבנו".


"ביום שני הקרוב תצביע הכנסת על חוק הוד"לים", הוסיפה ליף. "מאז הספר הלבן לא הוקם מסמך מרושע כל כך. הם מקווים שתהיו מודאגים מחשבונות החשמל שלכם ומהרינגטונים שלכם - ולא תשימו לב. אבל אנחנו שמים לב הפעם". ליף קראה לחברי הכנסת להצביע נגד החוק, שלדבריה, "כל מטרתו היא להעשיר את המילארדים ולרושש את אלה שאין להם". היא גם קראה למשתתפים להצטרף להפגנה שתיערך בירושלים נגד החוק.

ליף פנתה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואמרה - "לא רק אתה אשם, אלא גם כל הממשלות שקדמו לך, אבל המדיניות חסרת האחריות שלך הביאה אותנו לנקודת שפל. אתה שברת את גב הגמל, והגמל הזה משתולל עכשיו ברחובות הארץ, שבור מצער ומכאב, שבור גב, שבור לב, כי אנשים שהוא בטח בהם בגדו בו".

הפגנה בתל אביב נגד מחירי הדיור. אורי לנץ
עשרות אלפי משתתפים בהפגנה ברחבת המוזיאון/אורי לנץ

בעצרת נאמו גם סטודנטית לרופאה מאוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, חגית אופיר, ועובדת סוציאלית -ענבל חרמוני, שהדגישו כי גם מאבקם של הרופאים והעובדים הסוצייאלים לא תם, וגם הם ימשיכו במחאות.


בהפגנה השתתפו סטודנטים ופעילים חברתיים, פעילי תנועת נוער וכן צעירים שהתגוררו בשבוע האחרון במוקדי האוהלים בכל רחבי הארץ. "נגמרת לנו המדינה, לא נשאר כלום חוץ מלהפגין", אמר נדב נוימן, סטודנט. טל ארבלי, גם הוא סטודנט אמר כי "באנו היום לשנות כאן את פני המדינה, המדינה שדורסת אותנו". מלבד הצעירים, גם אוכלוסייה מבוגרת יותר הגיעה להביע תמיכה במחאה. דב, תושב רמת השרון בן 66, סיפר לוואלה! חדשות כי הוא מזדהה עם המאבק. "יש פה דור שלם שנמצא במצב בלתי אפשרי".

לפניות לכתב: bobi1979@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully