וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקוטג' כדוגמא: מוצרי החלב התייקרו בעשרות אחוזים

עדי דברת-מזריץ

16.6.2011 / 8:33

בין המוצרים שהתייקרו בשנים האחרונות: מילקי של שטראוס שהתייקר ב-43% והגבינה הצהובה שמחירה עלה ב-32%. "זהם מה שקורה כשאין תחרות"

מחאת הצרכנים נגד מחיר הקוטג' עדיין בעיצומה, אך מתברר כי לא זהו לא מוצר החלב היחיד שעלה בעשרות אחוזים בשנים האחרונות. מבדיקת TheMarker ונילסן עולה כי מחירו של מילקי של שטראוס עלה בחמש שנים האחרונות בכ-43% - מ-2.1 שקלים לגביע של 170 מ"ל ב-2007 ל-3 שקלים כיום.

גם מחירה של הגבינה הצהובה עלה ב-32% בשנים האחרונות. ב-2007 גבינת עמק של תנובה 9% באריזת 200 גרם עלתה 13 שקל בלבד. כיום אותה גבינה עולה כבר 17.2 שקלים.

בדיקה נוספת מעלה כי בישראל ק"ג בשר וק"ג עוף עולים פחות מק"ג גבינה צהובה או מלוחה ואף פחות מק"ג במבה. בשופרסל ישיר, אתר המכירות של רשת המזון הגדולה בישראל, תוכלו למצוא ק"ג חזה עוף טרי של תנובה ב-29.99 שקל. גם אם תרכשו ק"ג חזה עוף טרי של מותג הפרימיום האורגני טבעוף ב-54.9 שקל - לא תגיעו למחירי הגבינה בישראל. אוסובוקו עגל של נטו יעלה לכם 49.9 שקל לק"ג, וצלעות בלי עצם טריות של שופרסל כ-79.99 שקל.

לעומת זאת, גבינת עמק לייט באריזת 400 גרם תעלה לכם 39.99 שקל, כלומר 100 שקל לק"ג. עבור ק"ג פיראוס פטה כבשים 5% של תנובה תשלמו כ-106 שקל, לפי מחיר של 26.49 שקל לחבילה של 250 גרם.

והבמבה? שקית 25 גרם של במבה אסם עולה 2.99 שקלים ליחידה - כלומר 119.6 שקל לק"ג.גם אם לוקחים מחיר נמוך יותר של חבילת 80 גרם במחיר 4.99 שקלים מביא אותנו למחיר של יותר מ-62 שקל לק"ג.

עוד על מחירי מוצרי החלב:

הצלחה למחאה? "לא יוסרו מוצרים נוספים מפיקוח"
תנובה חולבת? כשמחיר החלב ירד - מחיר הקוטג' עלה
חרם צרכנים: אלפים הצטרפו למחאה על מחיר הקוטג'

"תנובה שולטת כמונופול"

עזרא לאטי, יבואן בשר ודגים, אומר כי "גם מחירי הבשר עלו בישראל, אבל בוודאי שלא כמו מחירי מוצרי החלב. אין מה לעשות, זה מה שקורה כשאצלנו יש תחרות ואצלם אין".

לדבריו, "כל החברות מרוויחות טוב אז אין להן אינטרס לטלטל את הספינה. בבשר יש יבוא של 80 אלף טונה בשנה. בקוטג', למשל, שהוא מוצר בסיסי, תנובה שולטת כמונופול ומכתיבה את תנאי השוק. בנוסף, המכס על יבוא גבינות גבוה כדי שימשיכו לשמור על תנובה והחברים שלה. איך יכול להיות שדגים ובשר עולים פחות מקוטג'? זה אבסורד".

עמי גולדין, מנכ"ל קבוצת נטו המחזיקה במותגים טיבון ויל, ויליגר ודלידג, מסביר את הפערים במחיר בהוצאות הנמוכות של החברות בתחום הבשר, לעומת חברות דוגמת אסם ושטראוס. לדבריו, ההוצאות על שיווק ומשכורות בקבוצת נטו עומדות על 10% מהמחזור. אצל אסם מדובר ב-30.4% מהמכירות ואצל שטראוס ב-29.3% - מה שגורם לדבריו להעלאת מחירים.

"אנחנו ממעיטים בפרסום, לא מפרנסים את קשת ורשת", אומר גולדין. "בנוסף אנחנו מחזיקים מטה מצומצם ולא אין סוף מנהלי מותגים וגם המשכורות אצלנו סבירות. לעלות מחירים זה בסדר - אבל אין סיבה שלא לשמור על רווחיות של 20% כמו אצלנו ולא של 30% עד 40%".

בעקבות ההחלטה החד-צדדית של חלק מרשתות המזון להוריד את מחירי הקוטג', דיווחו אתמול הרשתות על עלייה בביקוש למוצר. ואולם, לא כולם הסכימו עם המהלך שנקטו הרשתות להורדת המחירים. זאב וורמברנד, מנכ"ל רבוע כחול, מפעילת רשתות מגה, שלא יצא במבצע על הקוטג' ומוצרי חלב, אמר כי "כל הרשתות יוצרות מצג שווא כאילו המחירים ירדו. המהלך של הרשתות יכול לפגוע בזעם הציבורי. יכול להיות שאנחנו כרשתות לא הצלחנו לבלום את העליות האלה כי הספקים יותר חזקים מאיתנו".

רמי לוי הגן על המבצע שנקטה הרשת כשהוזילה את מחיר הקוטג' ל-4.99 שקלים עד יום ראשון: "נכון שהמבצע יגביר את המכירות לכמה ימים, אך הוא גם מעביר מסר חשוב מאוד, שהכוח הוא בידיים של הצרכנים. אם לא יהיה ביקוש למוצר אז היצרן יבין שלהעלות מחיר זה לא דבר מובן מאליו. ייתכן שהיו צריכות להתבצע חלק מהעלאות המחיר, אבל הם לקחו את זה מעבר לפרופורציה. עובדה שרק במקרים חריגים מאוד אנו רואים יצרנים שמורידים מחירים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully