וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משקיף בינלאומי התעמת עם חייל צה"ל במחסום בחברון

יהושע בריינר

12.6.2011 / 16:07

המשקיף ביקש לעבור במחסום בחברון, החייל סירב, לטענת עדים בשל חילול שבת, ולטענת צה"ל בשל אילוץ מבצעי. ויכוח בין השניים התפתח לעימות פיזי. קצין שהגיע למקום נזף בחייל

תקרית חריגה אירעה בסוף השבוע בין חבר בארגון בינלאומי בחברון לבין חיילי צה"ל: משקיף בינלאומי תקף חייל שסירב לאפשר לו לעבור במחסום סמוך לשכונה יהודית בעיר. במהלך השבת הגיע אל מחסום גבעת האבות שבחברון רכב של ארגון טיפ"ה ובו משקיף של הארגון שביקש לעבור את המחסום. במקום הוצב חייל מחטיבת גבעתי אשר סירב לפתוח בפני המשקיף את המחסום החשמלי. לדברי עדי ראיה, החייל נימק את סירובו בטענה כי מדובר בחילול שבת וכי אין מדובר בפעולה מבצעית הדורשת את החילול. לאחר עימות מילולי, המשקיף ירד מרכבו והחל לדחוף את החייל, שנפל לארץ, ואז החל עימות פיזי בין השניים.

לטענת העדים, למקום הגיע קצין בדרגת סגן-אלוף שנזף בחייל על כך שלא פתח בפני המשקיף את המחסום. טענותיו של החייל כי הותקף לא זכו להתייחסות והמשקיף עבר במחסום. מתנחלים שהגיעו למקום תמכו בחייל וקראו אל עבר המשקיף קריאות גנאי. בצה"ל דוחים את הטענה כי החייל סירב לפתוח את השער מסיבות דתיות ואומרים כי הסיבה לעיכוב המשקיף הייתה עימות שפרץ במקביל בין ילדים מתנחלים לפלסטינים.

"מדהים שקצין לא מגבה חייל"

ארגון טיפ"ה (TIPH) הינו כוח המשקיפים הבינלאומי הנמצא בחברון מאז שנת 1994 ותפקידו הוא להעביר לאו"ם דו"חות הכוללים דיווחים על אירועים חריגים. היחסים בינם לבין המתנחלים בעיר אינם טובים ואילו גם בצבא לא מתלהבים מנוכחותם של המשקיפים. לחיילים מועברים נהלים קבועים הנוגעים לעבודתם של המשקיפים כדי להימנע מעימותים. בעבר נרשמו מספר תקריות של ידוי אבנים, הן מצד המתנחלים והן מצד הפלסטינים, על רכבי הארגון.

"נדהמנו שקצין בצה"ל לא נותן גיבוי לחייל שהותקף לנגד עיננו", אמרו מתנחלים שהיו עדי ראייה לתקרית, "לצערנו זה מלמד על מגמה בקרב קצינים מסוימים שפחות אכפת להם מהביטחון האישי של המתנחלים והחיילים, ויותר חשוב להם שנוצג יפה בעיני נורבגים שונאי ישראל".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "ביום שבת בשעות הצהריים החל עימות מילולי בין פלסטינים לבין מתיישבים סמוך לעמדת גבעת האבות בחברון. הכוח בעמדה הגיע לנקודה על מנת להפריד ביניהם כאשר באותה העת רכב של ארגון טיפ"ה הגיע לנקודת הביקורת והמתין לפתיחת השער. לאחר שפיזרו את העימות, שבו החיילים לעמדה על מנת לאפשר את כניסתם של אנשי הארגון. במקום התפתח עימות מילולי בין משקיף טיפ"ה לחיילים ולאחר מספר דקות התאפשרה כניסתם למקום. פרטי האירוע נבדקים".

מארגון טיפ"ה נמסר בתגובה כי "כל האירועים השוטפים מדווחים אך ורק לרשויות הרשמיות בישראל, ברשות הפלסטינית ובשש המדינות המתפעלות את הארגון. פרטי האירועים נשארים חסויים ומוצגים לגורמים הרלוונטיים בלבד".

ארועים אחרונים בחברון:
מחאה נגד רה"מ: פעילי ימין התבצרו בבית בחברון
פלסטינים באזור חברון מאשימים: צה"ל מתנכל לנו
מתנחל ירה לעבר מיידי אבנים, שני פלסטינים נפצעו


לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully