וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערים במצור בסוריה: עינויים וטנקים ברחובות

סרטונים חדשים חושפים את אלימות הצבא בעיירות טלביסה ורסטן, בעוד נער בן 13 שנרצח הופך לסמל ההתקוממות. המתווך בלוב: קדאפי מסרב לעזוב. תימן: הפסקת האש התפוררה, עשרות הרוגים

רויטרס

(צילום: רויטרס, סרטוני חובבים מיוטיוב; עריכה: טל רזניק; תגיות: מהומות סוריה)

למעלה מחודשיים מאז שהחלו, המהומות נגד שלטונו של בשאר אסד בסוריה לא פוסקות, למרות הכוח הרב שאנשיו של הנשיא בשאר אסד ממשיכים להפעיל כלפי המפגינים. את עיקר האש סופגות מאז תחילת השבוע שתי עיירות הסמוכות לעיר חומס שבמרכז המדינה - טלביסה ורסטן. מדיווחי ארגוני זכויות אדם וצילומי חובבים שהופצו בימים האחרונים ברשת עולה כי טנקים של הצבא פועלים בשתי העיירות, ועדי ראייה מספרים על הפגזות בלתי פוסקות, מבוקר עד ערב, בניסיון לדכא את המחאה. עד כה מגיע מניין ההרוגים באזור רק השבוע ל-14 בני אדם.

בסרטונים מטלביסה נראים הטנקים הנעים בעיירה, ואילו מרסטן הגיע סרטון קשה לצפייה, בו מציג אחד התושבים את הפצעים שגרמו לו לטענתו כוחות הביטחון שחטפו אותו, היכו אותו ועינו אותו. לדבריו, לאחר שסיימו להכות אותו, השליכו אותו בצדי הדרך.

במקביל, מסעיר את סוריה השבוע קטע וידיאו נוסף, שבו נראית גופתו של חמזה עלי אל-חטיב, נער בן 13 מהעיר דרעא שבדרום המדינה, בה פרצו לראשונה המהומות בחודש פברואר. לפי הדיווחים, הנער נרצח ועבר התעללות קשה בידי אנשיו של אסד, והפך בימים האחרונים לסמל ההתקוממות במדינה.

בתוך כך, ראשי ארגוני אופוזיציה סוריים התכנסו היום לוועידה בת שלושה ימים בעיר אנטליה שבטורקיה, כדי לדון ברפורמה פוליטית במדינה ובמרד הנמשך נגד שלטונו של אסד. בוועידה משתתפים כ-300-400 נציגים של גופי אופוזיציה סוריים. "הנושא המרכזי שיעלה לדיו ןהוא 'שינוי'", אמר היום לסוכנות הידיעות הצרפתית אחד ממשתתפי הכנס, מוחמד דוגמוש. "מה אפשר לעשות כדי להפיל את שלטונו של אסד".

הנשיא אסד ניסה היום לנקוט בעוד צעד בניסיון לפייס את המתקוממים, כשהכריז על "חנינה גורפת" לכל האסירים הפוליטיים על "פשעים שבוצעו לפני 31 במאי 2011". בהודעה שפורסמה בסוכנות הידיעות הרשמית SANA, נאמר כי החנינה תקפה "גם לאנשי האחים המוסלמים". הצעד התקבל בביטול הין על ידי ארגוני האופוזיציה והן בוושינגטון. "איננו מסתפקים בפחות מהפלת השלטון", אמר עבד אל-ראזק עיד, פעיל בארגון באופוזיציה "הצהרת דמשק". גם מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון תקפה הלילה את שלטונות סוריה, ואמרה כי הדיווחים על עינוי ילד בן 13 מראים כי "אסד אינו מעוניין להקשיב לעמו הדורש חופש", וכי הדבר מערער עוד את לגיטימיות שלטונו של אסד.

האו"ם מודאג מלוב: "מזון ותרופות אוזלים"

גם בלוב נמשכת מלחמת האזרחים, ובמקביל נמשך גם מבצע נאט"ו, שחידשה הבוקר את ההפצצות האוויריות על הבירה טריפולי. על פי דיווח הטלוויזיה הלובית, בין המטרות שהופצצו היו יעדים בפרברי העיר הדרומיים טג'ורה ואל-ג'פרה. גורמי ביטחון לוביים דיווחו לסוכנות הידיעות הממלכתית כי היו נפגעים בתקיפה, אולם לא נמסרו פרטים נוספים.

ביומיים האחרונים שוהה בבירה טריפולי נשיא דרום אפריקה, ג'ייקוב זומה, המנסה לתווך בין השליט מועמר קדאפי למורדים נגד שלטונו. לאחר שנפגש עם קדאפי, פירסם היום זומה הודעה בה אמר כי קדאפי מוכן לשאת ולתת על הסדר ליישוב הסכסוך, אך מסרב לעזוב את המדינה. "הוא הדגיש שהוא אינו מוכן לעזוב את לוב, למרות הקשיים", נמסר בהודעה שפורסמה מטעמו ביוהנסבורג, לאחר הפגישה שקיימו השניים אמש בטריפולי. הפגישה תועדה על ידי צלמים - הופעתו הציבורית הראשונה של קדאפי זה כמה שבועות.

בתוך כך, התחדשו ביממה האחרונה העריקות משורות צבא לוב. אתמול דווח כי עוד 120 קצינים ערקו מצבאו של קדאפי. שמונה מהם, בהם חמישה גנרלים, כינסו אמש מסיבת עיתונאים באיטליה, שבה קראו להפלת שלטונו של קדאפי. אחד מהם, גנרל עאון עלי עאון, הקריא הודעה שבה קראו לכל קציני וחיילי הצבא לערוק כמוהם, "בשמם של השהידים שנפלו על הגנת החופש". הוא גינה את "רצח העם" שמבצע קדאפי בבני עמו, והדגיש גם את "האלימות נגד נשים בערי לוב". הדברים נאמרים על רקע הודעת בית הדין הפלילי בהאג מלפני כשבועיים, על פתיחת חקירה בעקבות תלונות רבות על אונס שיטתי של נשים בידי אנשיו של קדאפי.

קצינים בכירים שערקו מצבא לוב מקיימים מסיבת עיתונאים ברומא, איטליה, 30 במאי 2011. Riccardo De Luca, AP
מסיבת העיתונאים של הגנרלים הפורשים: "קדאפי מבצע רצח עם"/AP, Riccardo De Luca

מתאם השירותים ההומניטריים של האו"ם בלוב, פאנוס מומטיז, התייחס הבוקר למצב ההומניטרי במדינה. לדבריו, המזון והתרופות בחלקים בלוב שבשליטת קדאפי צפויים לאזול בקרוב, שכרגע אין דיווחים על רעב המוני או התפרצות מגפות.

תימן: הסתיימה הפסקת האש

בתימן, מדינה ערבית נוספת ההולכת ומתפוררת, הסתיימה היום הפסקת האש שהוכרזה בשבת בבירה צנעא, בין כוחותיו של הנשיא הנאחז בכסאו, עלי עבדאללה סאלח, לבין המיליציה השבטית של סדיק אל-אחמר משבט אל-חאשד. בשעות הלילה החלו חילופי אש בעיר, ובמקביל האשימו שני הצדדים זה את זה בהפרת ההסכם. הלחימה נמשכה במהלך היום, ודווח על לפחות חמישה הרוגים.

במקביל, נמשכת האלימות הקשה גם בעיר הדרומית תאיז, שם פינו אתמול כוחות הביטחון באלימות רבה מפגינים שהקימו מחנה בכיכר מרכזית. היום דווח על שלושה הרוגים נוספים מאש כוחות הביטחון בעיר, ובמקביל דיווח גורם באו"ם כי מתחילת השבוע נהרגו בעיר כבר לפחות 50 בני אדם.

עשן עולה ממוקדי לחימב בצנעא, בירת תימן, 31 במאי 2011. רויטרס
עשן עולה ממוקדי הלחימה בצנעא, היום/רויטרס

עוד היום בתימן, נהרגו חמישה חיילי צבא במארב שהוטמן להם סמוך לעיר הדרומית זינג'יבר, שעליה השתלטו בתחילת השבוע גורמים איסלמיים, בהם פעילים בארגון אל-קאעדה.

בחריין: "שיחות על רפורמה מ-1 ביולי"

מלך בחריין, חאמד בן עיסא אל-חליפה, קרא לקיים שיחות על כינון רפורמות במדינה הזעירה "ללא תנאים מוקדמים" החל מ-1 ביולי, כך דיווחה היום סוכנות הידיעות הרשמית של הממלכה. ההצעה מגיעה לקראת הסרתו הצפויה מחר של מצב החירום שהוכרז במדינה בעקבות המהומות הנרחבות שהובילו בני הרוב השיעי נגד המיעוט הסוני השולט במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully