וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תנו גם למעשנים לחיות

מתי שמואלוף

30.5.2011 / 9:50

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן חושב שהוא יכול לנצח את התשוקה לעשן. לרגל היום הבינלאומי ללא עישון, שיחול מחר, החליט ליצמן להביא להחלטת הממשלה שורה של הצעות להעצמת המאבק בעישון. בתוך 90 יום יופץ תזכיר לתיקון החוק למניעת עישון למען שיפור ההגנה על הלא מעשנים, וזאת כחלק מהמלחמה בעישון פסיבי ובמעשנים עצמם.

לכאורה, מה רע? אבל יש דברים שמבוגרים כבר אמורים לדעת: ברגע שאתה אומר לילד לא לקחת את הסוכרייה, הוא ירצה אותה. אני עדיין זוכר איך הסתתרתי עם חבר מאחורי הבית של אמא שלו בנווה שאנן ועישנו את הסיגריה הראשונה, אף על פי שההורים לא הרשו לנו. היתה זאת סיגריה מנטול. ישבנו בחצר האחורית מתחת למרפסת השכנים בקומת הקרקע, מפוחדים שמא מישהו יגיע. חיים הוציא את החפיסה. הרגשתי כאילו הוא הוציא את ארגז המטמון של הפיראטים בקריביים, ולמרות השיעול, זה היה כיף. רצו שנהיה ילדים טובים, אבל רצינו להיות ילדים רעים. כבר אז ידענו על כל ההשפעות הרעות של הסיגריות על החיים, אבל לא יכולנו להיאבק בתשוקה.

סגן שר הבריאות רוצה להשתלט על החיים ולתכנת אותם. במדינה שבה רבע מהאוכלוסייה ענייה והיא נמצאת במצב מלחמה בלתי פוסק, הוא רוצה לקחת את אחד האלמנטים המרגיעים בחיינו. הוא רוצה שנמצא תחליף יקר יותר לפתרון הזול שמעניק הניקוטין (כמובן, לצד סיכון למחלות). אבל אי אפשר להכריח אנשים לוותר על תשוקה.

לא משנה אם תעלו את המחיר

ההצעות להקשות על חיי המעשנים מצטרפות להצעות אחרות מאותו הז'אנר. במקום להציע אלטרנטיבה, אנחנו בישראל מעדיפים להילחם. כך לגבי ריטלין, סיגריות, אלכוהול ומה לא. התוצאה של המאבק במעשנים לא תהיה הפחתת עישון אלא שוק שחור. ככל שמחירי הסיגריות יעלו, כך תוכלו למצוא יותר בסטות של סיגריות זולות ומוברחות, כאלו שלא עברו את אישור משרד הבריאות. הנתונים יעידו כי פחות אנשים קונים סיגריות, והממשלה תאמין שהעלאת המיסוי על הסיגריות באמת גמלה את המעשנים. אבל שיעור ראשון בכלכלה ילמד אותם שכשהביקוש לסיגריות הוא קשיח, לא משנה אם תצמצמו את ההיצע או תעלו את המחיר - הביקוש יישאר קבוע ויופנה לאפיקים אחרים. ואם אסור יהיה לעשן בתחנות אוטובוס או במסעדות, אנשים יחפשו מרתפי עישון אחרים.

איני רוצה להיות פרקליטו של הסרטן וכואב לי על אנשים שמתים עקב עישון סיגריות, אבל יש צעדים אחרים כדי לצמצם את העישון.

אילו? זה אולי נשמע מוזר, אבל במקביל לפרסום שיגביר את המודעות לסכנה הטמונה בעישון אפשר להשקיע בחילוץ אנשים ממעגל העוני והאבטלה ובקירוב השלום לאזור, ובכך להפוך את האזרחים לנינוחים יותר באשר לשינוי אמיתי בהרגלי חייהם הלחוצים. הניסיון לכפות איסור עישון ממילא לא יצליח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully