וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ביקור משעל באנקרה ב-2006 תואם עם ישראל?

כשביקר בכיר חמאס בטורקיה לפני 5 שנים, הביא הדבר לקרע ביחסי טורקיה-ישראל, שטרם אוחה עד היום. סגן ראש ממשלת טורקיה דאז טוען: האירוע תואם עם ישראל - ואף נערך לבקשתה

האם האירוע הנתפס כתחילת השבר ביחסי טורקיה-ישראל, לא היה אלא תעלול יחסי ציבור, מתוכנן ומתואם בין שתי המדינות? סגן ראש ממשלת טורקיה לשעבר, עבדול לאטיף סנר, טוען כי כשביקר ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, באנקרה ב-2006 – היה זה לבקשתה של ישראל. בראיון שהעניק אמש (ראשון) לעיתון המקומי "זאמאן טודיי", אמר סנר כי משעל הוזמן לטורקיה רק לאחר שהדבר תואם עם ישראל. "אני יודע שהביקור אף תואם לבקשתה המקורית של ישראל" – התעקש.

ביקורו של משעל באנקרה נתפס כאמור בעיני רבים כתחילת המשבר ביחסי הידידות הקרובות, שהפכו ליריבות. גורמים דיפלומטיים ביקשו השוו בזמנו את הביקור לביקור בישראל של עבדאללה אוצ'לאן, מנהיג הכורדים הכלוא בטורקיה - השוואה שזכתה לקיתונות של ביקורת באנקרה. סנר טוען כי מדובר למעשה במהלך שתאם את האינטרסים של שני הצדדים: טורקיה ביקשה להציג עצמה כידידת העולם הערבי, כמדינה המסוגלת "להפעיל שרירים" גם מול ישראל, בעוד שישראל ביקשה להגיע להבנות עם משעל, מבכירי הארגון שזה עתה השתלט על רצועת עזה – מבלי לנהל אתו משא ומתן ישיר.

ראוי לציין כי סנר התפטר מתפקידו כסגן ראש הממשלה ב-2007, כשהבחין כי יתקשה להיבחר במחוז הבחירה שלו, סיבאס. בהמשך ביטל סנר את חברותו במפלגת הצדק והפיתוח, מפלגתו של ראש הממשלה רג'פ טייפ ארדואן, והודיע על הקמת המפלגה הטורקית המרכזית, במסגרתה הוא צפוי להתמודד בבחירות בחודש הבא. על אף שהוא לא מחזיק עוד בתפקיד בכיר בארצו, סנר מאמין כי ייתכן ואירועים נוספים ביחסי שתי המדינות בשנים האחרונות, לא ייצגו שבר ביחסי המדינות כפי שהוצג כלפי חוץ: "רוב האירועים האלה נבעו מתוך הסכמה משותפת של שתי הממשלות", הוא טוען.

החודש צפוי לצאת מחופי טורקיה לעבר עזה משט טורקי הכולל 15 כלי שיט. בין היתר, צפויה להשתתף בו גם הספינה "מרמרה", שעל סיפונה נהרגו מאש כוחות צה"ל תשעה אזרחים טורקים, במשט דומה שנערך בשנה שעברה. בישראל עמלים בתקופה האחרונה על מאמץ דיפלומטי נרחב לטובת סיכולו של המשט. פנייה רשמית של ישראל לטורקיה, על מנת שזו תפעל בעצמה לעצירת המשט, נתקלה בסירוב טורקי להתערב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully