וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: "מובארק נחקר על עסקת הגז עם ישראל"

הנשיא המודח חוסני מובארק נחקר על כך שאפשר לחברת הגז המצרית לספק גז טבעי לישראל במחירים נמוכים שפגעו באינטרס המצרי. "הוא תמיד נענה לצרכי ישראל מבלי להתחשב ברצון העם"

נשיא מצרים המודח, חוסני מובארק, נחקר בנוגע לחלקו בעסקת מכירת הגז הטבעי לישראל, כך דווח הערב (שבת) בניו יורק טיימס.

40% מהגז הטבעי של ישראל מגיע ממצרים בעקבות הסכם שנחתם בבהתאם להסכם השלום בין המדינות. לאורך השנים הלינו קבוצות אופוזיציה במצרים על כך שהגז הנמכר לישראל מתומחר באופן שנמוך מערכו האמיתי. יצוין כי העברת הגז עדיין לא התחדשה במלואה מאז הפיצוץ בצינור הנפט בסיני שאירע בחודש פברואר.

ביום חמישי הורה התובע הכללי של מצרים לעצור גם את שר האנרגיה לשעבר, סאמח פהמי, ושניים מקודמיו בתפקיד, כדי לחקור אותם על כשרות הסכם הגז הטבעי עם ישראל, כך דיווחו גורמים משפטיים במצרים.

דובר התובע הכללי של מצרים, עדל א-סעיד , הודיע כי בין היתר, מובארק נחקר בחשד שאפשר ייצוא גז לישראל במחירים נמוכים, אשר "פגעו באינטרסים של מצרים". לדברי התביעה, מצרים הפסידה יותר מ-714 מיליון דולרים בעסקה.

"נענה רק לצרכים של ישראל"

בתקופה שבה נפתח צינור הגז ממצרים לישראל בשנת 2008, סוגיית מכירת הגז לישראל היתה שנויה במחלוקת במצרים, אולם ההסכם היה "מוגן" כל עוד מובארק היה בשלטון. חוסיין סאלם, בעל המניות העיקרי בחברת EMG, הינו ידיד ותיק של מובארק, ולפיכך, לדברי גורם מצרי בכיר, גם לשירות המודיעין המצרי היה חלק בעסקה.

עתיד העסקה מהווה מבחן לאופן שבו מצרים תנהל את יחסיה עם ישראל בעידן שלאחר שלטונו של מובארק. "חוסני מובארק תמיד נענה לצרכים של ישראל, בלי להתחשב במה שהאנשים בעם רצו", אמר מנצור עבד אל והאב מנצור, פרופסור לשפה העברית וליחסי ישראל-ערב באוניברסיטת עין שמס. "הגישה הזו לא תשתנה ב-180 מעלות, אולם הממשלה החדשה תצטרך להתחשב יותר בדעת הקהל המצרית".

האישום העיקרי בנוגע לעסקת הגז, נוגע לכך שמובארק ובכירים אחרים אפשרו לסאלם ולשותפיו למכור גז טבעי לישראל במחירים מוזלים, וכך קיצצו באספקתו ללקוחות מקומיים כדי לעמוד בחלקה של מצרים בעסקה. לפי התביעה, החברה גבתה עמלות גבוהות, שאותן השותפים שלשלו לכיסם.

"זה תמיד היה סימן שאלה גדול", הוסיף הגורם המצרי. "מעולם לא הבנו מדוע הוא נמכר לישראל ולא לחברות מקומיות. מנקודת מבט של הביטחון הלאומי, זה לא נעשה בצורה ההגיונית ביותר".

במקביל, פנתה היום "העמותה לדמוקרטיה מתקדמת" ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בבקשה לבחון חשד לשחיתות בעסקת הגז בין ישראל למצרים. "לפני שנה וחצי הסכימה חברת חשמל הישראלית לקנות את הגז ממצרים ב-20% מעל למחירו בהסכם, צעד שעורר חששות לגבי כשרות העסקה המקורית", נכתב בפנייה. "עתה, עם נפילתו של המשטר הרודני של חוסני מובארק, נפתחות במצרים חקירות שמהן עולות האשמות כבדות בדבר שחיתות והענקת שוחד, שהובילו, לטענת גורמים שונים, לחתימת הסכם מכירת הגז המצרי לישראל. גורמים מצריים מתעקשים כי הנשיא מובארק קיבל שוחד מבכירים בישראל, על מנת להמשיך ולמכור את הגז המצרי במחירים נמוכים משוויים הריאלי בשוק", הוסיפו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully