וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה לישראל: לא יכולים לעצור את המשט לעזה

15.4.2011 / 0:03

משרד החוץ הטורקי הודיע כי ישראל ביקשה לפעול למניעת משט נוסף לרצועת עזה, אך השיב כי הדבר אינו תלוי בו. "מדובר ביוזמה אזרחית", מסר גורם במשרד החוץ הטורקי

טורקיה לא מתכוונת לעצור את המשט המתוכנן לעזה בחודש הבא, כך אמר אמש (חמישי) גורם רשמי במשרד החוץ הטורקי לסוכנות הידיעות "רויטרס". שלשום פורסם כי שגריר ישראל בטורקיה, גבי לוי, פנה לממשלת טורקיה בבקשה שתמנע את יציאת המשט. לוי אמר לעיתון הטורקי "הורייט": "הסברנו את עמדתנו בנושא זה לממשלת טורקיה". לוי, כך על פי העיתון, העביר את הבקשה הישראלית למשרד החוץ הטורקי, אולם במשרד החוץ הטורקי אמרו הערב כי התקבלה בקשה מישראל, אך הדבר אינו תלוי בהם: "האזנו למסר הישראלי ואמרנו להם כי מדובר ביוזמה של חברה אזרחית". במשרד החוץ הטורקי לא נידבו עוד פרטים על התשובה הטורקית.

קודם לכן, הסביר לוי כי המסר מישראל לטורקיה לא כלל הסבר כיצד ישראל צפויה להגיב אם ספינות המשט ישוטו לעזה. "עמדתנו בנושא זה ידועה היטב. החוק הבינלאומי מתיר למדינות להתערב ולמנוע מספינות שמאיימות על הביטחון הלאומי שלהם להיכנס לשטחן".

גורמים מדיניים בישראל אמרו אמש לאחר פרסום התשובה הטורקית כי, "הציפייה שלנו היא שכל הממשלות שהמשט מתוכנן לצאת מנמליהן ינהגו באחריות ויפעלו לעצירת המשט הפרובוקטיבי".במקביל, שגריר ישראל באו"ם, מירון ראובן, העביר הערב איגרת למזכ"ל באן קי מון, וביקש ממנו כי יקרא לכל המדינות שמתכננות להשתתף במשט לעצור את התכניות ולבלום כל ניסיון להוציא משטים כאלה אל הפועל. בקול ישראל דווח, כי באיגרת נכתב: "מדינת ישראל מבקשת שתצהיר בפומבי ותפעל באמצעים נוספים כדי למנוע את הפרת היציבות באזור". עוד כתב ראובן כי ישראל לא מעוניינת בעימות אבל "תעשה מה שהיא תצטרך", על מנת לאכוף את הסגר על רצועת עזה.

דובר משרד החוץ יגאל פלמור אמר לוואלה! חדשות בתגובה כי "תכליתם של המשטים היא יצירת פרובוקציה אלימה. כל גורם שמעוניין לתרום ליציבות ולרגיעה באזור, חייב לנסות את האיום הגלום בספינות הניגוח האלה, הבאות לשרת את האינטרסים של ארגוני הטרור".

מארגני המשט מסיימים את ההכנות

מארגני המשט לעזה נמצאים בימים אלו בעיצומם של ההכנות למסע נוסף לכיוון הרצועה ובימים האחרונים נועדו באתונה שביוון נציגי ששת הארגונים שעומדים מאחורי המשט, ובהם ארגון ה-IHH הטורקי, לצורך תיאומים אחרונים לקראת המסע. בשלב זה מסתמן כי כ-15 ספינות עתידות לצאת מנמלים שונים באירופה, ובהן גם הספינה 'מאווי מרמרה' שהשתתפה במשט הקודם ותפליג מטורקיה. מספר המשתתפים הצפוי במשט נע כעת בין 800 לכאלף, בהם גם עיתונאים, פעילי שלום בינלאומיים וחברי פרלמנט. בישראל ממשיכים להפעיל מכבש לחצים דיפלומטי על המדינות מהן יצאו הספינות, על מנת שימנעו את המשט הקרוב. גם בחיל הים ממשיכים באימונים לקראת הגעת המשט, כאשר פעם נוספת תוטל המשימה על לוחמי שייטת 13. גורם ביטחוני בכיר אמר השבוע כי אין כוונה לאפשר לספינות להגיע לרצועה. "כעת אנחנו בעיקר מנסים לצמצם את מספר הספינות", אמר הגורם. "סגר ימי הוא לא דבר שאפשר לעשות בו סלקציה, וכרגע אין שום כוונה לאפשר להם להיכנס".

*בהכנת הידיעה השתתף ניר יהב

(עדכון ראשון: 20:56)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully