וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האופוזיציה בתימן: "ביום שישי נדיח את הנשיא"

תהלוכת ענק מתוכננת בצנעא לעבר ארמנו של עלי עבדאללה סאלח, שממשיך להיאחז בכסאו גם אחרי חודשיים של מחאה. ערב הסעודית: המלך ממשיך במחוות לעם, וביקש שיפסיקו לכנותו "מלך האנושות"

האם השלטון בתימן נמצא בשעותיו האחרונות? תנועות האופוזיציה במדינה, שבה נמשכות זה כחודשיים ההפגנות ההמוניות בדרישה להדחת הנשיא, עלי עבדאללה סאלח, לאחר 32 שנות שלטון, קראו הבוקר (רביעי) לקיים תהלוכת ענק ביום שישי הקרוב בבירה צנעא, אל עבר ארמון הנשיאות. "זה יהיה 'יום שישי של הצעדה קדימה', בהשתתפות מאות אלפי אנשים", אמר לרשת "אל ג'זירה" דובר תנועות האופוזיציה, מוחמד קחטאן. בפנייה ישירה לנשיא, הוסיף: "אנחנו נגיע לאן שאתה נמצא, ונדיח אותך".

הפגנה נגד השלטון בצנעא בירת תימן, 21 במרץ 2011. רויטרס
"לך הביתה, קצב!", קראו המפגינים בצנעא/רויטרס

ההודעה באה בימים של הסלמה במהומות, ובעוד שורה ארוכה של אישים - בהם שרים, חברי פרלמנט, שגרירים, ראשי שבטים ומפקדים בצבא - ממשיכים להודיע בזה אחר זה על התפטרותם והעברת תמיכתם לאופוזיציה, כשהעילה העיקרית היא טבח 52 המפגינים בידי כוחות הביטחון ביום שישי האחרון בהפגנה צנעא. גם היום נמשכו ההפגנות ברחבי המדינה. "לא לחוקי החירום, לך הביתה, קצב!", קוראים היום המפגינים בבירה, ואילו בבסטות ברחוב נמכרות חולצות טי עם הכיתוב: "אני שהיד לעתיד". אחד המפגינים הביע בשיחה עם רויטרס את ביטחונו בכך שסאלח נמצא בסוף דרכו: "זה בטוח כמו זריחת השמש - הוא יילך".

אתמול עוד ניסה סאלח לעשות צעד נוסף לקראת האופוזיציה, כשהודיע כי כי יעזוב את תפקידו לאחר בחירות, שייערכו לכל המאוחר בינואר 2012. "הוא לא יעזוב בלי לדעת מי מחליף אותו", הסביר דוברו, אחמד א-סופי. התוכנית - הכוללת עריכת משאל עם על חוקה חדשה, ולאחר מכן בחירות לפרלמנט ולנשיאות - הוגשה היום במסמך לארגוני האופוזיציה ולראשי הצבא, אף שכבר אתמול מיהרו באופוזיציה לדחות את הנעיין על הסף, ולדרוש שוב את התפטרותו המיידית של סאלח.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
הפגנה נגד השלטון בצנעא בירת תימן, 21 במרץ 2011. רויטרס
בצנעע מוכרים טי-שרטים עם הכיתוב: "אני שהיד לעתיד"/רויטרס

יאסין נומאן, אחד ממנהיגי האופוזיציה במדינה, הבטיח אתמול בראיון לרויטרס כי סאלח יוכל לחיות בביטחון ובכבוד במדינה, אם יסכים לפרוש כבר כעת. "לא כדאי לו ללכת בדרכו של שליט לוב קדאפי", אמר. "אחרי תקופת שלטונו הארוכה, הוא צריך לומר: 'תודה, בני עמי, אני עוזב'".

סאלח עצמו הזהיר אתמול מפני ניסיון לבצע הפיכה במדינה. "אלו שרוצים לטפס לשלטון באמצעות הפיכות צריכים לדעת שזה לא בא בחשבון", אמר בנאום למפקדי הצבא. "המולדת לא תישאר יציבה, ותהיה מלחמת אחים מדממת. לכן עליכם לשקול זאת היטב". אולם אתמול נראה היה כי מלחמת האזרחים אכן קרובה מאוד להתממש: כוחות של "משמר הנשיאות", הנאמנים לנשיא, כיתרו בסיס של חיל האוויר בעיר חודיידה שבמערב המדינה, לאחר שמפקד הבסיס הודיע כי הוא תומך במפגיני האופוזיציה הקוראים להתפטרות הנשיא. כך דיווחו לרויטרס עדי ראייה, שהוסיפו כי לא היה עימות פיזי בין הצדדים.

ערב הסעודית: בחירות מקומיות ייערכו בחודש הבא

בשכנתה הגדולה של תימן, ערב הסעודית, עדיין לא הגיעה המחאה נגד השלטון למימדים נרחבים - אך המשטר ממשיך לנקוט בצעדים שונים שמטרתם לפייס את העם מחד, ולדכא כל ניסיון התקוממו מאידך. כך למשל, בצעד סמלי מעיקרו, הודיע אמש המלך עבדאללה כי הוא מבקש מהעם ומאמצעי התקשורת להפסיק לכנות אותו בתארים שהפכו לשגורים, כמו "מלך האנושות", "מלך החמלה והרחמים" או "שליט הלבבות". "אני מבקש שתפסיקו להצמיד לי תארים כאלו", אמר המלך בן ה-84 בקבלת פנים בארמונו. "המלך העליון היחיד הוא אללה, וכולנו עבדיו".

הפגנה של שיעים נגד שלטונות ערב הסעודית בעיר קטיף, 9 במרץ 2011. AP
שיעים מפגינים נגד שלטונות ערב הסעודית בעיר קטיף, בתחילת החודש/AP

רפורמה נוספת עליה הוכרז היום במדינה היא קיומן בחירות לרשויות המקומיות. בהודעה באתר האינטרנט של הממשלה הוכרז כי הבחירות ייערכו ב-23 באפריל. לא נמסר אם נשים יורשו להשתתף בבחירות. ב-2005 נערכו במדינה בחירות מקומיות לראשונה בתולדותיה (אז נבחרו מחצית מחברי המועצות המקומיות, ואילו המחצית השנייה מונתה בידי השלטון). בחירות נוספות היו אמורות להתקיים שוב באוקטובר 2009, אולם השלטונות דחו אותן שוב ושוב - עד עתה.

בד בבד, ממשיכים השלטונות לאכוף ביד קשה את החוק האוסר על כל גילוי מחאה. ארגון זכויות האדם הסעודי "זכויות אדם תחילה" דיווח היום כי השלטונות עצרו 100 מפגינים שיעים במהלך הפגנות במזרח המדינה בשבוע שעבר. בהפגנות בערים קטיף וסאוופה השתתפו מאות בני אדם שקראו לשחרר אסירים פוליטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully