וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח המבקר: ערי הצפון יקרסו ברעידת אדמה

עידן אבני

23.3.2011 / 12:00

דו"ח מבקר המדינה צופה כי רעידת אדמה אפשרית תגרום להרס בצפון, בשל שנים של הזנחה והיעדר תקציבים לחיזוק מבנים. זולת רבבות ההרוגים, בתים רבים יתמוטטו, ובתי החולים יקרסו בעומס

דו"ח מבקר המדינה שפורסם הבוקר (רביעי) מעלה אפשרות כי אם תפקוד את ישראל רעידת אדמה בעוצמה של 7.5 בסולם ריכטר, המוקד הראשי שלה יהיה בצפון הארץ. על פי כמה הערכות, רעידת האדמה תגרום לנזקים קשים לנפש ולרכוש: כ-16 אלף הרוגים ו-6,000 פצועים קשה, עשרות אלפי פצועים קל ומאות אלפים יפונו מבתיהם. כ-100 אלף מבנים ינזקו, ועשרות אלפים יהרסו לגמרי.

משרד מבקר המדינה מתריע בשער, זה כעשרים שנה, בסדרה ארוכה של דוחות, על מחדל ההיערכות לרעידות אדמה בישראל. בביקורות נמצא, כי ליקויים משמעותיים בתחום זה לא תוקנו - ואף החריפו. ממשלות ישראל לדורותיהן הביאו לידי מחדל חמור ומתמשך לאורך שנים בטיפול בהיערכות ובמוכנות לאסון רעידת אדמה. תקצוב חסר וקיצוצים במשך שנים, שנעשו בלא שנבחנה באורח מקיף השפעתם על ההיערכות לחירום, הביאו לפגיעה קשה בתחום זה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לא נמצא תקציב למיגון אלפי דירות

אזור הצפון נמצא בעיקרו של דו"ח מבקר המדינה, העוסק בהיערכות לקראת רעידות אדמה. המבקר, מיכה לינדנשטראוס, מותח ביקורת חריפה על מוכנות הרשויות בצפון, ועל המענה הלקוי של המדינה לתחזוקת מבני הציבור ובתי החולים בזמן רעידת אדמה.

עיקרו של הדו"ח עוסק בתקציבים שלא הופנו לחיזוק המבנים. משרד הבינוי והשיכון לא הפנה תקציבים לנושא, נכתב בדו"ח, למרות שאזור הצפון הוא אחד ממוקדי הסיכון העיקריים לרעידות אדמה. מנתוני משרד השיכון עולה כי 2110 דירות שנבנו בקריית שמונה, ו-2420 בטבריה, צפת ובית שאן, לא יעמדו בפני רעידת אדמה. לחיזוק הדירות נדרש סכום של כשני מיליארד שקלים, אולם לא נמצא לכך תקציב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

בתי החולים ישנים ובנוים בניגוד לתקן

על כך, כותב המבקר בדו"ח כי "מן הראוי שהעיריות באותן ערים יכריזו עליהן כמבנים מסוכנים". עוד כותב המבקר לגבי מבנים של משרד השיכון, כי אם יסרב המשרד לחזק את המבנים, על העירייה לבצע זאת בעצמן - ולגבות את הכסף מהמדינה.

המבקר התייחס גם לבתי החולים בצפון. "חיוני שבתי החולים יוכלו להמשיך ולפעול לאחר רעידת אדמה. מבנים רבים בבתי החולים בצפון ישנים ואינם בנויים לפי התקנים. לפי הסקר של משרד הבריאות רובם עלולים לקרוס ברעידת אדמה".

מרבית האגפים בבתי החולים צפויים לקרוס

מהבדיקה שערך המבקר, רק חדרי המיון שנבנו בעקבות מלחמת לבנון השנייה יעמדו ברעידת אדמה. עם זאת, מרבית האגפים בבתי החולים עלולים לקרוס, ונזקים ייגרמו לצוותים הרפואיים ולתשתיות החיוניות. שיבושים באספקת החשמל יסבו פגיעה במתן הטיפול הרפואי, ובבתי החולים בצפת, בחיפה, בעפולה, בנצרת, בנהריה ובחדרה, יושבתו אגפים שלמים - וכרבע מאנשי הסגל הרפואי יעדרו מעבודתם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מעיריית טבריה נמסר בתגובה: "ראש עיריית טבריה, זוהר עובד, מעלה על נס את העובדה ששר החינוך, מר גדעון סער, היה לראשון שהרים את הכפפה ופעל לתקצוב תכנית החיזוק של מבני החינוך השונים. מדובר בתהליך מורכב וייחודי, ולכן משרד החינוך ועיריית טבריה עמלים רבות ליישום תכנית חיזוק המבנים הלכה למעשה בשטח. עיריית טבריה עושה ותעשה כל שצריך על מנת לשמור על רמת בטיחות מקסימלית של תושביה ותלמידיה".

סגן מנהל המרכז הרפואי זיו, ד"ר קלין שפירא, אמר אתמול כי "המרכז הרפואי תוכנן והוקם טרם נכנסו לשימוש תקנים הקיימים כיום בנושא בניית לעמידות בפני אירועים ססמיים. "מבנה בית החולים איננו תואם את כל הדרישות, ועל פי סקר שבוצע קיים צורך בחיזוק רוב האגפים בבית החולים העלולים לקרוס בעת רעידת אדמה. אנו מקווים כי הממשלה תאשר תקציב לחיזוק מבנים במוסדות ציבוריים שיהיו נחוצים למען הציבור כמו בתי חולים באזורים המועדים. למרות שהתקציבים עדיין לא אושרו בבית החולים ערכו לאחרונה תרגיל רחב היקף, ראשון מסוגו למצב חירום של רעידת אדמה בשיתוף עם צה"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully