וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל-בראדעי: מוכן לקבל את השלטון במצרים לידיי

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

27.1.2011 / 15:25

לפי אל-ערבייה, חתן נובל שנמצא בדרכו למדינה אמר כי יהיה מוכן לקחת את השלטון זמנית "אם העם ידרוש". מפגינים שרפו תחנת משטרה בסואץ. בכיר בטלוויזיה: לוחצים עליי לא לשדר הפגנות

מוחמד אל-בראדעי, חתן פרס נובל לשלום ומהדמויות הבולטות הקוראות לחילופי שלטון במצרים, אמר בצהריים (חמישי) לרשת "אל-ערבייה" כי הוא יהיה מוכן לקבל לידיו את השלטון במדינה למשך תקופת מעבר, "אם זה מה שהעם ידרוש".

בדיווח ברשת על ההתבטאות לא נמסרו פרטים נוספים. ממקום מגוריו בווינה אמר אל-בראדעי מוקדם יותר לסוכנות רויטרס כי הוא מתכוון להשתתף בהפגנות מחר במדינה, וכי הוא מצפה שיהיו "הפגנות גדולות". עם זאת, לדבריו, הוא אינו מתכוון להוביל את ההפגנות, שכן תפקידו הוא "להביא שינוי למדינה בדרכים פוליטיות". עוד הוסיף כי "מובארק שירת את המדינה במשך 30 שנה, והגיע הזמן שיפרוש".

גם היום נמשכו ההפגנות במדינה, אם כי בבירה קהיר לא נרשמו אירועים יוצאי דופן. מוקד האירועים הבולט היה העיר סואץ, שם העלו עשרות צעירים באש תחנת משטרה, במחאה על הריגתם של שלושה מפגינים בעיר בעת המהומות ביום שלישי. עדי ראייה סיפרו כי השוטרים נמלטו מהתחנה, בעוד המפגינים הזועמים משליכים עליה בקבוקי תבערה. עוד עשרות מפגינים נאספו סביב תחנת משטרה נוספת בעיר, בדרישה לשחרר את חבריהם העצורים בה.

בהמשך נמסר כי המשטרה השתמשה בירי כדורי גומי, גז מדמיע ותותחי מים כדי לפזר מפגינים בסואץ. בעיר איסמעיליה שבצפון חצי האי סיני, התאספו היום כ-600 מפגינים והתעמתו עם כוחות הביטחון. המשטרה פיזרה אותם תוך שימוש בגז מדמיע.

דובר הממשלה בקהיר, מאדג'י ראדי, אמר בצהריים כי המשטרה נוקטת ב"איפוק מרבי" מול ההפגנות, ובמקביל "חוקרת במרץ" את מקרי הוונדליזם בסואץ. עוד הוסיף כי הממשלה קוראת לצעירים ברחובות להיזהר ולשים לב לכך שהאחים המוסלמים וגורמים נוספים מנצלים את המהומות כדי לקדם "סדר יום חבוי".

”מובארק זייף את הבחירות, הוא הבעיה”

עד כה נמנו ארבעה הרוגים במהומות - שלושה בסואץ ואחד בקהיר - ונפצעו מאות. כמו כן נעצרו כ-1,000 מפגינים, ורשויות התביעה הגישו כתבי אישום נגד 40 מהם. לפי הדיווח ב"אל-ערבייה", הם יואשמו בעבירה של "ניסיון להפיל את השלטון".

גורמים שונים במצרים המשיכו היום להביע ביקורת גלויה על השלטונות. בכיר בערוץ הטלוויזיה המצרי "דרים" סיפר כי הוא נתון ללחצים כבדים בגלל סיקור ההפגנות ברחבי המדינה. בשיחה עם סוכנות הידיעות האיטלקית אמר הבכיר, מוחמד נאסר, כי "שר ההסברה אנס אל-פקי מנסה לנהל את כלי התקשורת כפי שהיה בשנות השישים, באמצעות הפעלת לחצים עלינו לא לפרסם עובדות. הוא רוצה שנאמץ את תפיסתו של משרד הפנים בלבד".

את הביקורת הקשה ביותר על השלטון השמיע עורך עיתון האופוזיציה "א-דוסתור", איברהים עיסא, הנחשב לאחד ממתנגדיו החריפים של מובארק. במאמר חריף תחת הכותרת "התנגדו לנשיא!", קרא היום עיסא לציבור במצרים למחות נגד מובארק ולא נגד אף גורם אחר: "לא ראש הממשלה ולא שר הפנים הם אלה שזייפו את הבחירות לפרלמנט. לא הם אלה שהשתלטו על השלטון. היו לפניהם שרים ויהיו אחריהם". לדבריו, מובארק "הוא הבעיה של מצרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully