וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הצעת גיוס החרדים - מזיקה וריקה מתוכן"

17.12.2010 / 1:13

במכתב לרה"מ, הסביר יו"ר הצוות לבחינת יישום חוק טל, ח"כ פלסנר, כי אין בהצעת הממשלה לגיוס חרדים שינוי של ממש, והיא עתידה לפגוע במודל "צבא העם". "היא נועדה לרצות את בג"ץ", כתב

"בהצעה של הממשלה יש אמנם מספר עקרונות ראויים, ואולם מקריאה מדוקדקת של ההצעה נראה כי היא נועדה לרצות את בג"ץ, ולא לפתור את הבעיות ולחולל שינוי של ממש" – כך כתב הערב (חמישי) יו"ר הצוות לבחינת יישום חוק טל של ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה) לראש הממשלה בנימין נתניהו.

על פי הצעת ההחלטה שתובא להצבעה בממשלה ביום ראשון הקרוב, בשנת 2011 יגויסו 2,400 מתגייסים חרדים שחל עלייהם צו דחיית גיוס מכוח חוק טל. מחציתם יגויסו לצבא ומחציתם יגויסו לשירות אזרחי. מאז ועד 2015, מספר המתגייסים יעלה ב-600 כל שנה, כך שבשנת 2015 יגויסו 4,800 חרדים - מחציתם לצבא ומחציתם לשירות אזרחי. ההצעה קובעת עוד, כי משרדי התמ"ת, האוצר והמדע יגבשו עד לחודש אפריל 2011 תוכנית סיוע לחרדים המשרתים בצה"ל ובשירות האזרחי להשתלב בתעסוקה עם תום שירותם.

פלסנר, שבשנה וחצי האחרונות טיפל לעומק בנושא, הוסיף וכתב לנתניהו, כי "ההצעה אינה נותנת מענה אמיתי לבעיות הקיימות, ספק אם תספק תשובות אמיתיות לבית המשפט העליון, שעתיד לדון בעתירות בנושא בחודש ינואר הקרוב. חמור מכך, ההצעה עלולה להביא להמשך הכרסום במודל צבא העם, ואופתע אם שר הביטחון והרמטכ"ל יסמכו ידיהם עליה. אישורה של ההצעה, כלשונה בעת הזו יהיה צעד נמהר, ועל כן אני קורא לכם שלא להביא אותה לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב".

פלסנר כתב עוד, כי "יש גם טעם לפגם בכך שהממשלה לא מצאה לנכון להציג את ההצעה בפני הכנסת, ובפרט בפני ועדת החוץ והביטחון שהקדישה עשרות דיונים לסוגיה במהלך השנה וחצי האחרונות, אך כן ידעה להפיץ את נוסח ההצעה לשרים ולאמצעי התקשורת באישון לילה".

"תמריץ שלילי לשירות צבאי"

בעוד שהממשלה תאשר גיוס של 2,400 חרדים בשנת 2011, מחציתם לשירות צבאי ומחציתם לשירות אזרחי, קבע פלסנר, כי כבר השנה עומד מספר הגברים בוגרי מערכת החינוך החרדית על למעלה מ-7,000. היעד שנקבע לגיוס בשנת 2015 הוא 2,400 תלמידי ישיבות, כלומר מעט יותר משליש מכך. לפי הנתונים שהוצגו לצוות הבחינה, בשנת 2020 יעמוד מספר הגברים בוגרי מערכת החינוך החרדית על כ-13 אלף, ש-65% מהם הם כ-8,500. לדבריו, "גם לכך יש להיערך".

פלסנר התייחס על ההיערכות לגידול באוכלוסייה החרדית וכתב, כי "על הצעת ההחלטה לקבוע במפורש כי הרחבת מעגל המתגייסים צריכה להיות מקרב קבוצות הגילאים 18 עד 21 (שירות מלא) ו-22 עד 26, להגיע ליעד מתגייסים של כ- 4,000, לקבוע יעדים ברורים לקבוצות גילאים אלה, ולהורות לצה"ל לעשות את כל הדרוש לשם יישומם".

בנוסף, פלסנר לא השתכנע מאיכות השירות האזרחי, למרות שמדובר, לפחות בחלק מהמקרים, בשירות בגופי ביטחון והצלה כגון מגן דוד אדום ושירות בתי הסוהר. "ההצעה ריקה מתוכן", קבע. "ראשית, אין בה כל חידוש. כבר בשנת 2001 הציעה ועדה בראשות השופט צבי טל, להנהיג שירות אזרחי במקומות אלה. יתרה מכך, בשנים האחרונות הוקצו מאות תקנים במשטרת ישראל, בשירות בתי הסוהר ובמגן דוד אדום, ואולם בכל זאת אחוז איוש התקנים זניח עד אפסי", כתב.

בהצעת ההחלטה שתובא לאישור הממשלה יש שינוי במדיניות הפטור לבחורי ישיבה. כך למשל, נשואים ללא ילדים בגילאי 22-23 יופנו לשירות אזרחי ביטחוני במקום לשירות צבאי. לדברי פלסנר, "שינוי מדיניות הפטור בטרם ניתן מענה לבעיות הקיימות, הן בשירות הצבאי והן בשירות האזרחי, רק תזיק, ותפגע במודל צבא העם. ההצעה יוצרת תמריץ שלילי לשירות צבאי, בין אם באמצעות העדפת השירות האזרחי, ובין אם באמצעות העדפת ההמתנה בלימודים בישיבה לגיל הפטור".

לסיכום, כתב פלסנר, כי "בטרם העלאת ההצעה לממשלה אנו מבקשים שיתקיים דיון במסגרת וועדת החוץ והביטחון שצברה ניסיון רב והיכרות מעמיקה בנושא לפני קבלת החלטה, זאת בייחוד לאור העובדה כי יו"ר הוועדה הנכנס קבע כי אחד מיעדי הוועדה הינו טיפול בפגיעת מודל 'צבא העם', יחסי צבא חברה בישראל והשירות האזרחי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully