וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דו"ח העוני - כתב אישום נגד אכזריות הממשלה"

פנחס וולף וניר יהב

8.11.2010 / 14:11

ח"כים וארגונים חברתיים הגיבו בחריפות בעקבות פרסום דו"ח העוני, לפיו במהלך שנת 2009 נוספו 123,500 בני אדם למעגל העוני בישראל. "העוני איננו גזירת גורל, אלא פרי ביאושים צפוי של מדיניות מכוונת ומתמשכת"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידיאו: גדי וינסטוק)

חברי כנסת וארגונים חברתיים מתחו בצהריים (שני) ביקורת על מדיניות הממשלה, בעקבות פרסום דו"ח העוני לשנת 2009. לפי הדו"ח של המוסד לביטוח לאומי, 123,500 בני אדם הצטרפו בשנה שעברה למעגל העוני, ובסך הכל חיים בישראל 850,300 ילדים עניים.

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר, כי "נתוני העוני ואי השוויון אינם מפתיעים. אלא משקפים במדויק את מדיניות הממשלה, ששמה לה יעד למיגור העוני, אבל דחתה פעם אחר פעם את יישומו ולא הקציבה כל תקציב להקטנת העוני. נכון להיום, לממשלה אין כל תכנית פעולה לצמצום העוני, והמדיניות שהיא מובילה היא הפוכה: פגיעה בשכבות החלשות ביותר ומלחמה באנשים החיים בעוני. על הממשלה והכנסת לשנות את תפיסת העולם כלפי אנשים החיים בעוני ולקדם מדיניות שנלחמת בעוני ולא בעניים".

יו"ר מרצ, חבר הכנסת חיים אורון, אמר בתגובה לנתונים, כי "העוני איננו גזירת גורל, אלא פרי ביאושים צפוי של מדיניות מכוונת ומתמשכת המאדירה את ההון המופלג, מרוששת בהתמדה את מעמדות הביניים העובדים ונמנעת במפגיע ממדיניות מערכתית להרחבת תעסוקה וצמצום פערים. לפיכך, מוטב שהקברניטות תחסוך מאיתנו את תגובת הזעזוע. אין בהן מאומה זולת התחסדות, היות שהנתונים הנוכחיים ובפרט החרפת המגמה הם כבר באחריותה של הממשלה הנוכחית".

ח"כ עמיר פרץ (עבודה), שכיהן בעברו כיו"ר הסתדרות העובדים, אמר כי הנתונים מעידים כאלף עדים על כישלון המדיניות הבלתי מאוזנת של מדינת ישראל. "מצד אחד, יש מדינה עם כלכלה חזקה שהולכת ומתעשרת, ומנגד מספרם של אזרחים עובדים הנמצאים מתחת לקו העוני גדל", אמר פרץ. "התרבות שבה בעלי ההון והמיליארדרים בישראל מנקים את מצפונם בתרומות לקרנות חברתיות, אך אינם עושים את המעשה הנדרש לשלם שכר הוגן לעובדים בישראל שיוכלו להתפרנס בכבוד, היא תרבות שאסור להשלים עמה".

"לעוני יש אופי לאומי וגזעני"

איגוד העובדים הסוציאליים מסר בתגובה לממצאי הדו"ח, כי הוא מוכיח שעבודה אינה מחלצת מעוני. לדברי האיגוד, "מדינת ישראל עדיין לא למדה איך לטפל בעוני ואיך לסייע לאנשים לצאת ממעגל העוני".

הנתונים, לפיהם רבים מהמצטרפים למעגל העוני הם מהמגזר הערבי, לא הפתיעו את יו"ר חד"ש מוחמד ברכה. לדבריו, "דו"ח העוני מדאיג ולא מפתיע. מדובר ב-50 אלף עניים חדשים וכ-50% מהערבים עניים. לעוני בישראל יש אופי מעמדי, לאומי וגזעני". ח"כ טלב א-סנע (רע"מ-תע"ל) הוסיף, כי מדובר בדו"ח עוני מוסרי וערכי "לממשלה המנופחת והבזבזנית, המתעלמת ממחויבותיה לאזרח". לדבריו, "הדו"ח הוא כתב אישום נגד הממשלה ומדיניותה החזירית המתאכזרת לשכבות החלשות. הממשלה מפרה את הצהרת הנאמנות לאזרחי המדינה כאשר כתוצאה ישירה ממדיניותה, עשרות אלפים נוספים נקלעים מתחת לקו העוני - קו חוסר הבושה של ממשלה שעסוקה בריצוי המתנחלים על חשבון שאר האזרחים".

מנהל מרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערבים, ג'עפר פרח, אמר בתגובה כי האפליה מעמיקה את העוני והכלכלה מפספסת את הפוטנציאל של החברה הערבית. "ממשלות ישראל מעשירות את העשירים ומפקירות את העניים ואת הפריפריה. הרבה דיבורים ומעט מעשים מובילים להעמקת העוני והפערים. האוכלוסייה הערבית אינה דומה לאוכלוסייה החרדית. היא רוצה לעבוד אך משרד התחבורה לא מתגבר כניסת תחבורה ציבורית ליישובים שיכולה לסייע בשילוב נשים בתעסוקה. משרד התעשייה לא בנה אפילו אזור תעשייה אחד ביישובים הערבים בעשר השנים האחרונות, ומשרד התיירות לא השקיע בשילוב היישובים הערבים במסלולי התיירות".

מעמותת "לתת" נמסר, כי "העלייה החדה בשיעורי העוני לשיעור מטורף ובלתי נתפס היא המשכה הישיר של המדיניות האנטי – חברתית, המנוכרת וההרסנית של הממשלה ובראשה ביבי נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ. הם משקיעים בבועת הנדל"ן, ממנה נהנים בעיקר אנשים שיש להם, והנה בועת העוני מתפוצצת לנו בפנים, מכיוון שהאנשים החלשים לא נמצאים על סדר יומה של הממשלה".

לעומת הגורמים השונים, שר האוצר יובל שטייניץ מצא גם נתונים מעודדים בדו"ח. לדבריו, "לאחר שנים, סופסוף יש ירידה קלה באחוזי העוני בקרב קשישים. אני מניח שהירידה הזאת זה תחילת מגמה, כי אנחנו מבצעים פעולות והגדלנו את קצבאות הזקנים. אני מקווה שבדו"ח הבא תראו שהמגמה שהתחילה בקשישים מתרחבת גם למגזרים אחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully