וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיא ישראלי: בן 74 עבר השתלת לב מלאכותי

קובי מנדל

20.9.2010 / 2:06

לב מלאכותי עשוי טיטניום במשקל 140 גרם הושתל בחזה של בן 74 מהצפון. בשל גילו המתקדם התלבטו הרופאים האם לבצע את הניתוח המורכב, אך הניתוח עבר בהצלחה

לראשונה בישראל עברה בהצלחה השתלת לב מלאכותי מסוג חדיש באדם בגיל 74 – גיל יחסית מבוגר עבור ניתוח מסוג זה. הלב המלאכותי העשוי מטיטניום במשקל 140 גרם בלבד הושתל בלבו של רונן (שם בדוי), איש ציבור לשעבר תושב הצפון בבית החולים "כרמל" בחיפה לאחר שהוא סבל מירידה בספיקת הלב כך שתפקודו עמד על 15% בלבד מרמת התפקוד הרגיל.

"רונן סבל מאי ספיקת לב אקוטית וקשה", מסר ד"ר עופר אמיר, מנהל היחידה לאי ספיקת לב בבית החולים. "מצבו התדרדר והוא כמעט כבר לא הגיב לשום תרופה", סיפר.

בהתייעצות בין בכירי הקרדיולוגים של בית החולים הוחלט שאין מנוס ורק השתלת לב מלאכותי תוכל להציל את החולה. "אחרי התקף הלב האחרון שלי עברתי השתלת קוצב לב, עברתי היפוך קצב, אבל זה לא שיפר את מצבי, והרגשתי איך אני הולך ומדרדר לאט לאט", סיפר רונן. "בשנה האחרונה המצב החמיר יותר ועל כל כמה צעדים שהלכתי קיבלתי התקפי קוצר נשימה מאוד קשים והרגשתי שאני כבר לא מסוגל לתפקד עוד".

"ההחלטה להשתיל לא היתה קלה"

"ההחלטה ללכת להשתלת לב מלאכותי בחולה בין 74 אינה החלטה קלה" אומר פרופ' דן ערבות, מנהל המחלקה לניתוחי לב בבית החולים שגם ביצע את הניתוח. "מדובר בחולה המושתל המבוגר ביותר בישראל ומהמושתלים המבוגרים בעולם, שעוברים השתלה לטווח ארוך ולא כגישור להשתלת לב אנושי", הוסיף.

בניתוח המורכב שערך יותר מחמש שעות, הושתל הלב המלאכותי מסוג HeartWare. הלב שואב את הדם מהחדר השמאלי של הלב ובצורה צנטריפוגלית ובעזרת מגנטים חזקים המותקנים בתוכו הוא מזריק את הדם ישירות לאבי העורקים במהירות של 2,700 סיבובי מנוע לדקה. "היתרון הגדול של הלב הקטן הזה היא ביכולת שלו לשמור את מרכיבי הדם שלא יתפרקו במהלך הדחיפה והיניקה", מסביר פרופ' ערבות. "השמירה של הלב המלאכותי על שלמות טסיות הדם והכדוריות האדומות היא קריטית וקרדינלית בטיפול בחולה ובהחלמה שלו".

הלב החדש שהושתל שייך לדור החדש של הלבבות המלאכותיים בעולם, גודלו הוא כמטבע גדול, וכל כולו מוכנס לתוך בית החזה. את האנרגיה ללב המלאכותי מספקות סוללות קטנות ונטענות המורכבות על תיק צד קטן, איתו יכול החולה ללכת ולחזור לתפקוד רגיל.

מבית החולים כרמל נמסר כי החולה עבר את הניתוח בהצלחה ושהוא מתלוצץ עם רופאיו. עוד הדגישו כי "בישראל של 2010 ממתינים עשרות חולים להשתלת לב אדם שלא מגיעה, ורבים מהם מסיימים את חייהם בהמתנה הארוכה עקב המחסור בהשתלת איברים בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully